همشهری‌آنلاین: سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: نشست امروز شورای حکام آژانس شاهد شکست دیپلماسی آمریکا در مقابل دیپلماسی ایران بود.

علی اصغر سلطانیه لحظاتی پس از پایان نشست شورای حکام  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به رایزنی های آمریکا طی دو ماه گذشته برای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام، افزود: عدم صدور قطعنامه در این نشست و صدور بیانیه شش کشور که بر تعامل و همکاری ایران با آژانس تاکید دارد، به معنای شکست دیپلماسی آمریکا در مقابل دیپلماسی ایران است.

وی با اشاره به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران و برگزاری دو دور مذاکرات ایران و آژانس در تهران تصریح کرد که ایران به تعامل خود با آژانس ادامه خواهد داد.

سلطانیه همچنین با اشاره به حمایت جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای ایران در شورای حکام تصریح کرد: بیانیه جنبش عدم تعهد که بیش از 100 کشور جهان را نمایندگی می کند در حمایت از برنامه هسته ای ایران به عنوان یک سند مهم در تاریخ آژانس ثبت خواهد شد.

سفیر ایران در آژانس یادآور شد که جنبش عدم تعهد در این بیانیه ضمن حمایت از روند مذاکرات ایران و آژانس تاکید کرده است که موضوع هسته ای ایران باید موضوعی عادی شود.

سلطانیه همچنین با اشاره به محکومیت ترور دانشمندان هسته ای ایران توسط جنبش عدم تعهد خبر داد که خانواده های شهدای هسته ای ایران به این سبب از اعضای این جنبش تشکر و قدردانی کرده اند.

سفیر ایران در ادامه گفت که در نشست شورای حکام ، تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به تاسیسات هسته ای را نقض قطعنامه آژانس دانسته و از این نهاد بین المللی خواسته است که سکوت خود را در قبال این رژیم بشکند.

وی با اشاره به قطعنامه 533 که توسط کنفرانس عمومی آژانس در سال 1990 تصویب شد مبنی بر اینکه هرگونه حمله یا تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای با مقاصد صلح آمیز نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و اساسنامه آژانس است، گفت:

جهان امروزه شاهد است که رژیم صهیونیستی مکررا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای می کند که بصورت کاملا واضحی نقض قطعنامه مذکور است.

وی افزود: موضع اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه هرچه مایل است انجام خواهد داد، این فرضیه را ثابت می کند که آن رژیم تمام تعهدات بین‌المللی را به چالش کشانده و درخواستهای متحدینش از جمله ایالات متحده را نادیده گرفته و بدانها بی توجهی می‌کند.

سلطانیه تصریح کرد: سکوت اعضای آژانس به ویژه شورای حکام و در قبال رژیم صهیونیستی، اعتبار آژانس را خدشه دار می‌کند.

 

کد خبر 163028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز