گروه سیاسی: سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به نامه ماه اکتبر کاترین اشتون از اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو درباره طیفی از مسائل مختلف هسته‌ای سخن گفته است اما رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ این نامه را موکول به مشورت با کشورهای 1+5 کرده است.

اروپا -اشتون

این در واقع همان سیاست دوگانه‌ای است که اروپا براساس آن از یک طرف بر طبل ادامه مذاکرات می‌کوبد و از طرف دیگر به بهانه‌های مختلف انجام این مذاکرات را به تعویق می‌اندازد. مایا کوچیانچیک سخنگوی اشتون گفته که اشتون مشغول بررسی نامه است و با 6 قدرت جهانی درباره پاسخ به این نامه مشورت خواهد کرد و این در حالی است که یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش از آنکه ایران روز چهارشنبه نخستین میله سوخت 20 درصد ساخت داخل را در قلب رآکتور تهران قرار دهد، از انجام مذاکرات در تاریخ 20 و 21 فوریه (اول و دوم اسفند) خبر داده بود.

غربی‌ها پیش از این ادعا کرده بودند که حتی درصورت تولید اورانیوم با غنای 20درصد هم ایران قادر به تولید میله سوخت نخواهد بود، اما ایران روز چهارشنبه از این دستاورد هسته‌ای رونمایی کرد. رونمایی از این دستاورد هسته‌ای به معنای سوختن اصلی‌ترین کارت‌های 1+5 در مذاکرات پیش رو بود. این کارت همان سیستم مبادله‌ای بود که غرب براساس آن خواستار توقف غنی‌سازی‌ در ایران و مبادله سوخت در کشور ثالث می‌شد.

ایران وقتی که 2سال پیش‌تر اعلام کرد سوخت راکتور تهران رو به اتمام است کشورهای غربی از عرضه سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کردند. آنها در سال 2009 مکانیسم مبادله را برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران پیش کشیدند که براساس آن غرب از ایران می‌خواست که بخش قابل توجهی از ذخیره اورانیوم3.5 درصدی غنی شده خود را در اختیار آنها قرار دهد و تحت شرایطی خاص اورانیوم با غنای 20درصد دریافت کرده و در ازای این پیشنهاد هم غنی‌سازی‌ اورانیوم را تعلیق کند. طی قطعنامه‌ای که به قطعنامه تهران معروف شد ایران موافقت کرد که کار مبادله سوخت با مشارکت برزیل و ترکیه انجام شود اما غرب بهانه‌جویی کرد تا در مذاکرات هسته‌ای از این سیستم به‌عنوان برگ برنده خود برای مجاب‌کردن ایران به توقف غنی‌سازی‌ استفاده کند.

خارج‌شدن سیستم مبادله از میز مذاکرات در تحلیل‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز نمود یافته است. رویترز از ابتکارات تهران در مذاکرات آتی خبر داده و با انتشار جزئیات نامه سعید جلیلی به رئیس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نوشت که ایران در نامه‌اش از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که تهران می‌تواند در آن ابتکارات جدیدی داشته باشد را پیشنهاد داد.

آنچنان که رویترز خبر داده جلیلی در نامه‌اش طرح گام به گام را به‌عنوان یکی از محورهای گفت‌وگوی آینده ایران با 1+5 ذکر کرده و ضمن تاکید بر احترام به حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نوشته که شکی وجود ندارد با تعهد به این رویکرد مذاکرات‌مان برای همکاری بر مبنای اصول گام به گام و عمل متقابل در زمینه برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند آغاز شود. ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن انتظار دارد اطلاعات بیشتری درباره‌ آنچه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورد.

کد خبر 160744
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز