همشهری آنلاین: محمد اطبایی در پی موفقیت سینمای ایران در اسکار گفت: سینمای ایران دیگر تمامی جوایز معتبر جهانی را در پنج دهه‌ گذشته شامل 2264 جایزه را دریافت کرده است.

کارگردان

به گزارش ایسنا،این کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در پی موفقیت‌های «جدایی نادر از سیمین» در اسکار در پاسخ به اینکه آیا با دریافت اسکار، کلکسیون جوایز بین‌المللی سینمای ایران تکمیل شد،گفت: حضورهای جهانی از سال 1337 آغاز و اولین جایزه بین‌المللی هم در سال 1340 برای سینمای ایران رقم خورد.

لذا، سینمای ایران دیگر تمامی جایزه‌های معتبر جهانی را در پنج دهه گذشته دریافت کرده و جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان آقای فرهادی، دو هزار و دویست و شصت و چهارمین و از مهم‌ترین جوایز تلقی می‌شود.

اما این جایزه فراتر ازتکمیل کردن ویترین افتخارات بین‌المللی سینمای ایران، در این مقطع زمانی، رویکرد دیگری داشته و موجی از امید و شور را نصیب سینماگران و مردم ایران کرده است.

اطبایی در عین حال گفت: البته تردیدی نیست این موفقیت در وهله اول، برای اصغر فرهادی به عنوان سازنده‌ این اثر، موقعیت‌های حرفه‌ای ویژه و جدیدی را به وجود می‌آورد اما تردید ندارم که سینما و سینماگران ایرانی هم از این موقعیت بهره خواهند برد.

وی معتقد است: فیلم‌های اصغر فرهادی سطح استاندارد سینمای ایران را چه در داخل و داخل بالا برده و دیگر با توجه به توقع مخاطبان ایرانی و خارجی، هم اصغر فرهادی و هم دیگر سینماگران ایرانی کار دشواری جهت برآورده کردن این انتظار ملی و بین‌المللی را دارند.

اطبایی افزود: فیلم «جدایی نادر از سیمین» توانست از مرزهای معمول موفقیت‌های فیلم‌های ایرانی گذر کند و مردم را نیز به تماشای یک فیلم ایرانی بکشاند و این دستاورد کمی نیست.

تنها در فرانسه، شمار تماشاگران فیلم از مرز یک میلیون نفر عبور کرده و فیلم با فروش 25 میلیارد تومانی خود در سراسر جهان به موفق‌ترین فیلم در تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است.

این کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: در جست‌وجوهای اینترنتی اگر نام «جدایی نادر از سیمین» را وارد کنیم، بیش از 18 میلیون مدخل بالا می‌آید و کدام پدیده و اتفاق می‌توانست نام ایران را در سرتاسر دنیا بدین گونه مثبت و گسترده مطرح کند.

موفقیت‌های جهانی سینمای ایران در چند دهه اخیر نقشی به سزا در تصحیح نگاه غلط و غرض‌آلود بسیاری از مردم و رسانه‌ها در جغرافیا و فرهنگ‌های مختلف داشته است، هر چند این سینما در داخل با مسایلی مواجه است و رسانه ملی هم همگام با شادی عمومی به بازتاب مناسب این موفقیت نمی‌پردازد.

اطبایی در پایان به ایسنا گفت: تصور می‌کنم سینماگران جوان ایرانی عرصه‌های تازه‌ای را برای موفقیت‌های آتی سینمای ایران ایجاد کنند و امید است مسئولان نیز با توجه به این ظرفیت‌ها و اعتماد به دست‌اندرکاران سینمای ایران، شرایط بروز خلاقیت‌ها را برای این سینماگران فراهم سازند.

 

کد خبر 162019

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز