سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، با حمله به معترضان در شهر تعز واقع در جنوب یمن، ۲ تظاهرکننده را کشتند.

یمن

به گزارش پرس تی وی، همچنین چندین نفر نیز بعد از این‌که نیروهای رژیم روز دوشنبه (۱۹ دی، ۹ ژانویه) به سوی هزاران تظاهرکننده آتش گشودند، زخمی شدند.

معترضان در تظاهرات روز دوشنبه خواستار تعقیب قانونی علی عبدالله صالح شدند.

بر پایه این گزارش، وضعیت بعضی از افراد زخمی‌شده وخیم است.

این تظاهرات اعتراض آمیز یک روز بعد از موافقت دولت موقت یمن با پیش‌نویس قانونی مصونیت قضایی صالح برگزار شد. دولت آمریکا از حامیان این قانون است.

همچنین به موجب این طرح که روز یک شنبه توسط کابینه یمن به تصویب رسید، هرکسی که با رژیم صالح همکاری کرده، از تعقیب قانونی بابت جرایمی که در دوران رژیم وی مرتکب شده است، مصون می‌شود.

به گفته دولت، به صالح و همکاران وی، شامل افراد غیرنظامی، نظامی و موسسات امنیتی در دوران ریاست جمهوری وی، مصونیت قضایی و حقوقی اعطا می‌شود.

با وجود این، پارلمان یمن نیز باید با این طرح موافقت کند.

مردم یمن از زمانی که صالح به موجب پیمان انتقال قدرت از مصونیت قضایی برخوردار شد، خواستار تعقیب وی شده‌اند. آن‌ها صالح را مسئول کشتار صدها معرض ضد دولتی در یمن از زمان شروع خیزش مردمی در این کشور در اواخر ماه ژانویه دانسته‌اند.

صالح که ۳۳ سال قدرت را در یمن در دست داشته است، ۲۳ نوامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۱) طرح انتقال قدرت پیشنهاد شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس را امضا کرد و در ازای برخورداری از مصونیت قانونی، ضمن استعفا، قدرت را به عبدربه منصور هادی اعطا کرد.

صالح در حال حاضر رئیس جمهور صوری یمن تا زمان برگزاری انتخابات در ماه فوریه برای انتخاب جانشین وی است.

بر پایه این گزارش، صدها یمنی در جریان درگیری بین نیروهای صالح و انقلابیون در طول ماه‌های اخیر جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 156784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز