یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ده‌ها هزار نفر از مردم یمن چهارم دی ماه به‌دنبال حمله خونین نیروهای امنیتی رژیم این کشور به معترضان با برگزاری تظاهرات گسترده در صنعا خواستار محاکمه علی عبدالله صالح شدند.

اعتراض

براساس آخرین گزارش‌ها حمله خونین شنبه شب نیروهای امنیتی یمن به جمعیت ۱۰۰‌هزار نفری معترضانی که از تعز عازم پایتخت این کشور بودند باعث کشته شدن حداقل ۱۳ نفر و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ نفر دیگر شده است. به گزارش شینهوا، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از گازهای سمی، شلیک گلوله‌های جنگی و ماشین‌های آبپاش استفاده کردند. به گفته منابع پزشکی در یمن حداقل ۵۰ نفر از معترضان به وسیله گلوله‌های جنگی مجروح و ۱۵۰ نفر دیگر به خاطر استفاده از گازهای اشک‌آور دچار حالت خفگی شده‌اند.

این معترضان در یک راهپیمایی آرام در حال طی کردن مسافت ۲۷۰ کیلومتری بین شهر تعز در جنوب یمن تا پایتخت با پای پیاده بودند تا به مصونیت علی عبدالله صالح از پیگرد قضایی، اعتراض کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد پس از حدود ۴ روز راهپیمایی، نیروهای امنیتی یمن در نزدیکی پایتخت، به روی معترضان آتش گشودند تا مانع از تجمع آنها مقابل کاخ ریاست‌جمهوری شوند.
علی عبدالله صالح ماه گذشته توافقنامه‌ای را امضا کرد که قدرت را به معاون خود واگذار کند و در مقابل آن از هر نوع پیگرد قضایی مصون باشد. براساس این توافقنامه صالح تا زمان برگزاری انتخابات در ماه فوریه در مقام‌ریاست‌جمهوری باقی خواهد ماند.

تظاهرات برای محاکمه سلاخ

چهارم دی ماه به‌دنبال سرکوب خونین معترضان در نزدیکی پایتخت بار دیگر ده‌ها هزار نفر از مردم یمن با برگزاری تظاهرات گسترده خواستار لغو مصونیت قضایی صالح و محاکمه وی به خاطر کشتار مردم این کشور شدند. معترضان روز گذشته با شعار «مردم محاکمه سلاخ را می‌خواهند» از میدان تغییر در صنعا به سمت منطقه شمالی این شهر تظاهرات کردند.

معترضان در این تظاهرات اعلام کردند که اعتراض‌ها در این کشور تا زمانی که صالح اعدام نشود ادامه خواهد داشت. مردم یمن همچنین با اعلام وابستگی معاون رئیس‌جمهوری یمن به صالح و فرمانبرداری وی، مخالفت خود را با انتقال قدرت به عبد الربح منصور هادی اعلام کردند. این در حالی است که با وجود اعتراض‌های گسترده مردم این کشور مقام‌های یمنی اعلام کرده‌اند که به احتمال زیاد نمایندگان پارلمان توافق مصونیت از پیگرد قضایی صالح را تایید خواهند کرد. سازمان‌دهندگان این تظاهرات روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند افرادی که قدرت را در اختیار می‌گیرند یا باید عامل کشتار جوان‌های یمن را به پای میز محاکمه بکشند یا از مقام‌ خود استعفا دهند.

فرار به آمریکا

علی عبدالله صالح شنبه‌شب اعلام کرده است که برای اقامت موقت خود به‌زودی یمن را به مقصد آمریکا ترک خواهد کرد. در حالی که پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که صالح برای ادامه درمان خود به آمریکا می‌رود اما وی در نشستی خبری با ادعای اینکه تظاهرات اخیر نقض طرح شورای همکاری خلیج‌فارس بوده است گفت: طی روزهای آتی به آمریکا سفر خواهم کرد و این سفر با هدف درمان صورت نمی‌گیرد.

من در سلامت به سر می‌برم و از کشور می‌روم تا از توجه‌ها و دوربین خبرنگاران دور بمانم و فضای لازم برای تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری یمن در 21 فوریه فراهم شود. صالح اعلام کرد: من چند روزی در آمریکا خواهم بود اما پس از آن به کشور برمی‌گردم چون نمی‌خواهم کشور و همراهان خود را پس از ۱۱ ماه استواری تنها بگذارم! بسیاری عقیده دارند که با گسترش اعتراض‌های مردمی و درخواست معترضان برای محاکمه صالح، وی آمریکا را در‌واقع به‌عنوان پناهگاه خود انتخاب کرده است. از چندی پیش پسر علی عبدالله صالح در حال رایزنی با مقام‌های واشنگتن درباره سفر وی بود؛ مذاکراتی که بدون شک برای سفری چند روزه صورت نگرفته است.

کد خبر 154933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز