گروه شهری: سید محمد هادی ایازی در نشست مشترک شورا و کمیته اجرایی سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، با ارائه مقاله‌ای با موضوع حکمرانی خوب شهری و مدیریت محله، به تشریح اقدامات فرهنگی شهرداری تهران در این زمینه پرداخت.

ایازی در این مقاله با اشاره به اهمیت شهرها از دو جنبه مرکز تجمع گروه عظیمی از مردم و همچنین به‌عنوان بازیگر عمده اقتصادی در اقتصاد ملی، گفت: ارتقای شرایط کار و زندگی شهروندان به‌ویژه افراد کم درآمد، تشویق توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار و حفاظت از محیط کالبدی شهر 3حوزه وظایف مدیریت شهری است.

ایازی با اشاره به اولویت‌های سازمان ملل متحد برای ارتقای مدیریت شهری و مردم سالاری اظهار کرد: بازنگری در جایگاه و کارکردهای دولت، شفافیت کارکرد مالی در تمام سطوح، جریان آزاد اطلاعات به‌عنوان لازمه شفافیت و مشارکت، تاکید بر جایگاه رهبری مدیریت شهری از جمله این اولویت‌هاست.معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مدیر شهر باید مسئول ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های شهر و شهرنشینان باشد اما وظیفه مدیر شهرداری به‌عنوان یک مجری پاسخگویی به نحوه عملکرد است و نه نتایج و پیامدها؛ این از تفاوت‌های مدیر شهر و شهرداری است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه آینده جامعه‌ای شهرنشین خواهد بود و شهرها نباید مکان‌هایی بی‌ثمر برای سرمایه‌گذاری اقتصادی یا تراکم کارگران بیکار با انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی باشند. ایازی تصریح کرد: حکمرانی خوب شهری، تضمین‌کننده کاهش فساد و احترام به‌نظر اقلیت‌ها و اقشار آسیب‌پذیر در تصمیم‌گیری‌هاست و در قبال نیازهای کنونی و آینده جامعه مسئول است و محور اصلی فعالیت‌هایی است که در جهت افزایش مصالح عامه جامعه صورت می‌پذیرد.

معاون شهردار تهران در ادامه با ارائه توضیحاتی درخصوص محله در شهر تهران و نقش آن اظهار کرد: رویکرد محله محوری از موضوعاتی است که از سوی شهرداری تهران تاکید زیادی بر آن شده است و این رویکرد می‌تواند گرایش شهروندان برای مشارکت در اداره شهر را افزایش دهد و برای حضور در عرصه‌های عمومی تاثیر عمیقی دارد. ایازی در ادامه به تشکیل هیات امنا و نقش آنان در مدیریت محله‌ها اشاره کرد و گفت: برای تحقق مشارکت مردم در فعالیت‌های اجتماعی، وظایف قابل واگذاری از طرف شهرداری تهران به مدیریت محله واگذار خواهد شد.

کد خبر 154818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز