همشهری‌آنلاین: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، هدف اصلی شروع به کار بخش‌های تخصصی کتابخانه ملی را ایجاد نوعی الگوی استاندارد برای کتابخانه‌های کشور دانست.

علی‌اکبر اشعری روز شنبه 21 بهمن در حاشیه مراسم افتتاح کتابخانه‌های تخصصی کتابخانه ملی در گفتگو با ایرنا افزود: به عنوان مهمترین کتابخانه کشور، وظیفه ایجاد فضاهای استاندارد شده برای آموزش و تجربه اندوزی کتابداران کشور را برعهده داریم.

وی افزود: در آینده دو کار انجام خواهیم داد، یکی شبانه روزی کردن ساعت کار کتابخانه و دوم راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال است که هرشخصی از هر مکانی در هرجای دنیا بتواند به کتابخانه دسترسی داشته باشد.

اشعری در مورد کتابخانه دیجیتالی نیز گفت: طرح این کتابخانه تهیه شده است و امیدواریم که سال ‪ ۸۷‬به بهره برداری برسد.

وی افزود: برخی از منابع را روی سایت در اختیار مردم قرار می‌دهیم ولی اصل کتابخانه دیجیتال به‌شکل استاندارد، سال ‪ ۸۷‬به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: اکنون تنها راه استفاده از سایت کتابخانه، از طریق اینترنت است و همه سایت‌ها می‌توانند سایت کتابخانه را روی سایت خودشان لینک کنند و به منابع این کتابخانه دسترسی داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که در دهه فجر سال ‪ ۸۷‬شاهد ارتقای کمی و کیفی سازمان در سطح منطقه باشیم.

اشعری افزود: متن برخی از کتابها روی سایت قابل مشاهده است و تا راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال، می‌توان از طریق اینترنت به متن کتابها نیز دسترسی داشت.

وی هدف از راه‌اندازی کتابخانه نابینایان را ارایه خدمات به نابینایان و تهیه محجموعه‌ای از منابع مطالعاتی و تحقیقاتی آنان دانست و گفت: افتتاح این کتابخانه یکی از کارهای اساسی بود و معتقدم که برای همه گروهها باید فکر کنیم.

مشاور فرهنگی رییس جمهور با بیان این که برای ناشنوایان نیز طرحی در دست داریم، افزود: ناشنوایان به دلیل این که از راه گوش نمی‌توانند ادراک داشته باشند، حجم اطلاعات آنها محدود است بنابراین کتابهای خاصی باید برای آنان تدوین و تالیف شود و جایی هم برای مطالعه این گروه جامعه در نظر گرفته شود.

وی افزود: قصد داریم در سایت خود یک جایی هم برای ناشنوایان باز کنیم که البته یک ایده است و روی آن کار می‌کنیم.

کد خبر 15461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز