همشهری آنلاین: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از انتشار تدریجی برخی از مصاحبه‌های موجود در گنجینه تاریخ شفاهی این سازمان از جمله مصاحبه با در گذشتگانی چون کیومرث صابری، داریوش فروهر و علی دوانی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت کتابخانه ملی، علی اکبر اشعری ضمن اعلام این خبر گفت: مصاحبه با نخبگان تأثیرگذار علم، فرهنگ و سیاست کشور در دستور کار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفته است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ضمن اشاره به تاریخ آغاز پروژه تاریخ شفاهی در سال 1371؛ مصاحبه‌های انجام شده در این 15 سال را 442 عدد اعلام کرد و افزود: تا کنون با 442 شخصیت برجسته کشور از تمامی حوزه­های علمی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی مصاحبه­هایی صوتی و تصویری به مدت بالغ بر90 هزار دقیقه انجام شده است.

اشعری محتوای این مصاحبه‌ها را زندگینامه این شخصیت­ها، تحلیل­های آنان از شرایط تاریخی و مسائل تاریخی حوزه تخصصی فعالیت‌شان خواند.

رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی لزوم انجام این پروژه را استفاده و اطلاع پژوهشگران و محققین از اندیشه و زندگی شخصیت­های تأثیرگذار کشور دانست و تأکید کرد: به منظور دسترسی آسان‌تر پژوهشگران به این گنجینه بر اساس برنامه­ای مشخص برخی از مصاحبه های موجود در گنجینه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مرور منتشر خواهد شد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور از تاریخ شفاهی به عنوان یکی از مستندترین روش‌های ثبت تاریخ نام برد و وجه تمایز تاریخ‌نگاری و تاریخ شفاهی را در میزان دقت این روش در ثبت وقایع تاریخی دانست و افزود: ثبت تاریخ شفاهی نباید تنها در مورد مشاهیر جامعه انجام پذیرد بلکه ما در تلاشیم با ایجاد ساز و کارهایی برای همگانی کردن این روش به ثبت تاریخ‌شفاهی همه افراد جامعه بپردازیم.

علی اکبر اشعری در پایان؛ این مصاحبه‌ها را بخشی از تاریخ و حافظه ملت ایران دانست و افزود: مصاحبه‌ با افرادی همچون احمد بیرشک، علی دوانی، کیومرث صابری، داریوش فروهر، علی اکبر ابوترابی و علی موحدی ساوجی مطمئناً بخش‌های مهمی از تاریخ معاصرسیاسی و اجتماعی کشورمان را شفاف ترخواهد ساخت.

کد خبر 30920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز