همشهری آنلاین: نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، ادعای آمریکا مبنی برکمک ایران به برنامه سلاح‌های شیمیایی رژیم قذافی را رد کرد.

کاظم غریب آبادی

به گزارش ایرنا، کاظم غریب آبادی روز چهارشنبه، این ادعا را اقدامی از سوی واشنگتن در جهت سرپوش گذاشتن بر بررسی پرونده عدم همکاری این کشور با این سازمان در روزهای آینده دانست.

وی در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها گفت: ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیائی است که توسط آمریکا وهم پیمانان غربی آن به صدام هدیه شده بود و با گذشت بیش از 22 سال از جنگ، کشور ما هنوز شاهد شهادت مصدومان این سلاح‌هاست.

ادعاهای آمریکا در این زمینه خریداری ندارد، چون سابقه ایران در مبارزه با سلاح‌های کشتارجمعی بسیار روشن و پرافتخار است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند با اشاره به اینکه برابر گزارش رسمی سازمان منع سلاح های شیمیائی 15 کشور از جمله آمریکا و برخی کشورهای غربی در مسلح کردن رژیم صدام به سلاح های شیمیائی نقش داشته اند، گفت: ریشه تجهیز دیکتاتورها به سلاح های کشتار جمعی را باید در آمریکا و حامیان غربی آن جستجو کرد.

وی افزود: به دلیل ترس از آشکارشدن این واقعیت بود که کشورهای غربی و آمریکا پس از مداخله نظامی در لیبی، بی درنگ بر تاسیسات و ذخائر سلاح های شیمیائی این کشور تسلط پیدا کردند تا مبادا واقعیت ها آشکار شود.

نماینده دایم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: برابر کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی، کشورهای دارنده سلاح شیمیائی موظف هستند، تمامی سلاح‌های شیمیائی خود را تا 29 آوریل 2012 ( 10اردیبهشت 1391) منهدم نمایند، اما آمریکا به عنوان بزرگترین دارنده این سلاح ها در کنار ذخایر سلاح های هسته ای و میکربی- رسما اعلام کرده است که هزاران تن از سلاح های شیمیائی خود را حفظ خواهد کرد و برای مدت زمان طولانی بیش از10 سال آن ها را منهدم نخواهد کرد.

به گفته وی، آمریکا با این اقدام خود، کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی را نقض کرده و قرار است، پرونده عدم پایبندی آن در شانزدهمین کنفرانس سالانه اعضای سازمان منع سلاح های شیمیائی که ازهفتم آذرماه در لاهه برگزار می شود، بررسی گردد و جمهوری اسلامی ایران درمقابله با این بی قانونی آمریکا نقش اساسی دارد. لذا طرح ادعاهای واهی از سوی آمریکا، برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت های فوق و تحت الشعاع قراردادن اقدام کنفرانس شیمیائی جهت بررسی پرونده عدم پایبندی این کشور است.

کد خبر 152019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز