گروه اجتماعی ـ‌ مینا شهنی: مهر شروع شد اما تکلیف پیش‌دبستانی‌ها هنوز روشن نشده است.

مدرسه

وزارت آموزش و پرورش هنوز دستورالعمل مشخصی برای نظارت بر محتوای ‌آموزش مراکز پیش دبستانی تدوین نکرده است. با اینکه مسئولان این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای تحت پوشش گرفتن این مراکز به کار بردند اما با شروع سال تحصیلی هنوز از تدوین یک آیین‌نامه مشخص برای چگونگی نظارت بر محتوای آموزشی خبری نیست.

از روزهای نخست سال‌جاری وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که مسئولیت تمامی مراکز پیش‌دبستانی بر عهده‌ این وزارتخانه خواهد بود. حمیدرضا حاجی‌بابایی، ‌در مقام وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که براساس تفاهمنامه‌‌ای که امضا شده است تمامی مراکز آموزش پیش دبستانی فقط و فقط زیرنظر وزارت آموزش و پرورش می‌توانند به فعالیت‌شان ادامه دهند.
تفاهمنامه‌ای که وزیر از آن سخن می‌گفت میان سازمان بهزیستی از یک سو و وزارت‌آموزش و پرورش از سوی دیگر منعقد شد و نمایندگان مجلس نیز بر امضای آن نظارت داشتند.

اعتراض مادرانه

پس از انتشار خبر امضای تفاهمنامه، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که کودکان 4تا 6 ساله‌ برای گذراندن دوره‌ پیش دبستانی به دبستان‌های غیردولتی خواهند رفت. پدر و مادرها با ابراز نارضایتی از حضور کودکان خردسالشان در میان کودکان 10-9 ساله دبستانی مخالفتشان را با این تصمیم دولت اعلام کردند.

هر چند پس از آن وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که زنگ‌های تفریح جداگانه و حتی محیط جداگانه برای این دسته از کودکان درنظر خواهد گرفت اما عملا محیطی مجزا از دیگر دانش‌آموزان دبستانی تعیین نشد و همین ماجرا سبب دامن‌زدن به نگرانی‌های مادرانه شده است.

بررسی مجدد

وزیر آموزش و پرروش اما دیروز با تاکید بر اینکه وضعیت پیش دبستانی‌ها باید مشخص شود گفت: اخیرا این موضوع را بار دیگر در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دنبال کردیم که رئیس‌جمهور به دبیرشورای‌عالی دستور داد تا تحقیقات و بررسی‌های شورا در دستور کار جلسه قرار گیرد.

به گزارش مهر، وی افزود: ما نیز در گذشته تحقیقاتی را در این باره انجام داده‌ایم که مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت هر آنچه را که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب کند، اجرا می‌کنیم.درتمام مدتی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش تلاش کردند تا مراکز پیش دبستانی را از مهدهای کودک جدا کنند وظایف مهمی نیز در قانون برایشان تعریف شده بود که ظاهرا به آن توجهی نداشتند.

از میان این وظایف می‌توان به تعیین محتوای آموزشی، تدوین آیین‌نامه برای تمدید پروانه کار مراکز پیش دبستانی و تدوین دستورالعمل اجرایی دوره پیش دبستانی اشاره کرد. البته دستورالعمل اجرایی در نیمه مرداد ماه بالاخره ابلاغ شد و انتظار می‌رفت که به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ دهد. در ماده 7 از فصل دوم این دستورالعمل آمده: شرایط و مدارک مورد نیاز و وظایف مؤسس مراکز غیردولتی و مراکز ضمیمه برابر مفاد مواد8 و 9 قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی و تبصره‌های ذیل آن خواهد بود.نکته‌ای که تعجب مخاطبان را برانگیخت محاسبه مراکز پیش‌دبستانی در دسته مدارس غیردولتی بود ،به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که باز هم وزارت آموزش و پرورش بر طبل پیشینش کوبیده است که سرپرستی کودکان 4و 5 ساله را به مدارس واگذاشت.

کودکان منتظر

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز اعلام کرده است که سند تحول نظام آموزشی کشور را به تصویب نهایی رسانده‌است.
در پایگاه اطلاع‌رسانی این شورا به نقل از علیرضا مخبر دزفولی دبیر این شورا آمده: این سند بخش‌های گوناگونی دارد که به تدریج تبیین خواهد شد و دست‌اندرکاران تدوین آن در وزارت آموزش و پرورش و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آن‌را در معرض افکار عمومی قرار خواهند داد.

به هر حال به‌نظر می‌رسد هنوز کودکان پیش‌دبستانی می‌بایست منتظر اعلام نظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باشند تا براساس آنچه وزیر آموزش و پرورش گفته پس از آن، تکلیف مراکز آموزش پیش‌دبستانی مشخص شود.

کد خبر 147321
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز