به‌د‌نبال درج گزارشی با عنوان «نظام جامع آماری، آرزوی دیرین آموزش و پرورش»، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش توضیحاتی در این‌باره ارسال کرده است.

در این نامه آمده است: «به‌اطلاع می‌رساند همان‌طور که بارها این وزارتخانه اعلام کرده است تا پایان مهر‌ماه سال 90 کلیه ثبت‌نام‌های خاص، اعم از بزرگسالان، آموزش از راه دور، غیردولتی و... در این وزارتخانه انجام و وارد سامانه می‌شود و آمار دقیق همه دانش‌آموزان در مدارس دولتی، غیر‌دولتی و مدارس خاص به تفکیک، قابل ارائه خواهد بود. ضمن اینکه تحت شبکه و وب بودن می‌تواند هرگونه ارزیابی و بررسی را در اختیار مدیران مربوطه قرار دهد. گرچه این وزارتخانه در تمامی مصاحبه‌ها تعداد دانش‌آموزان را حدود 12 میلیون (بیشتر از 12 میلیون نفر) اعلام نموده است، لیکن در پایان مهر‌ماه دقیق‌ترین آمار وارد سامانه شده و اعلام خواهد شد، لذا این استدلال که آمار دقیق در دست آن رسانه نیست به معنای کاهش پوشش تحصیلی نبوده، پوشش بالای تحصیلی را که به برکت خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هر زمان دیگر بیشتر است زیر سؤال نمی‌برد و برداشت‌های این چنین از آماری که قطعیت آن اعلام نگردیده صحیح نیست».

توضیحات همشهری

هدف همشهری از بیان تفاوت بین این آمارها به معنای کاهش جمعیت دانش‌آموزی است که یکی از دلایل آن (همان‌طور که در این نامه آمده) می‌تواند کاهش پوشش تحصیلی باشد و البته دلایل دیگری از قبیل کاهش تعداد کودکان در سن دبستان نیز می‌تواند باشد و دلیل دیگر هم ادامه ثبت‌نام از دانش‌آموزان تجدیدی است.نکته جالب و حائز اهمیت در این توضیحات این است که از نظر آموزش و پرورش «حدود 12میلیون» یعنی «بیشتر از 12میلیون نفر»؛ با توجه به این موضوع، اکنون برخی از آمارهای ارائه شده از سوی این دستگاه بیشتر قابل فهم است.

فراموش نکرده‌ایم که سال گذشته آمار دانش‌آموزان یکباره کاهش میلیونی یافت درحالی‌که آموزش و پرورش مدعی بود دقیق‌ترین آمار را ارائه داده است.البته در این گزارش به این موضوع مهم هم اشاره شده بود که اگر بودجه آموزش و پرورش چند برابر شده چرا از مردم در مدارس دولتی عادی به عناوین مختلف پول می‌گیرند که در این نامه اشاره‌ای به آن نشده است.توضیح این نکته هم ضروری است که همشهری هیچ‌گاه خود آماری ارائه نکرده و همواره به آماری که مسئولان ارائه می‌دهند، استناد می‌کند.

«نظام جامع آماری، آرزوی دیرین آموزش و پرورش»،

کد خبر 146722
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز