شنبه ۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: سال تحصیلی 91-90 از امروز با حضور حدود 12میلیون دانش‌آموز در پایه‌های مختلف تحصیلی در کشور رسما آغاز می‌شود.

مدارسه

هر سال نخستین روزهای فصل پاییز با بهار تعلیم و تربیت همراه است، البته به‌دلیل مصادف‌شدن روز‌های اول و دوم مهر‌ماه با تعطیلی روز جمعه و شهادت امام جعفر صادق(ع)، مدارس از امروز بازگشایی می‌شود و رنگ و بوی خاصی می‌گیرد.بیش از 2میلیون و 500هزار نوآموز پیش دبستانی و دانش‌آموز پایه‌های اول دبستان و راهنمایی چهارشنبه 30 شهریور به مدارس رفتند و در جشن غنچه‌ها، شکوفه‌ها و جوانه‌ها شرکت کردند.

در سال تحصیلی جدید بنا بر اعلام مسئولان آموزش و پرورش حدود 90درصد مدارس کشور یک نوبته شده‌اند و اغلب آنها با تراکم جمعیت دانش‌آموزی روبه‌رو هستند و البته وزیر آموزش و پرورش دستور داده مدیران مدارس و مناطق آموزش و پرورش باید این مشکل را هر طور که صلاح می‌دانند، حل کنند!از سوی دیگر، دبستان‌ها در سراسر کشور روزهای پنجشنبه تعطیل هستند، البته در تهران موضوع تفاوت دارد و علاوه بر مدارس ابتدایی، مدارس راهنمایی و متوسطه نیز تعطیل هستند، در سایر شهرستان‌ها تصمیم‌گیری در باره تعطیلی مدارس راهنمایی و متوسطه به مدیران مدارس محول شده‌است.

همچنین از امسال طرح «کاج» در دبیرستان‌ها جایگزین طرح «کاد» می‌شود و با وجود تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس و فشردگی برنامه آموزشی، اجرای آن مشکلاتی را به‌دنبال خواهد داشت.
ورزش مدارس نیز یکی از معضلات آموزش و پرورش است که با وجود وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش هنوز احیا نشدهو طرح‌های اجباری«طناورز»، ژیمناستیک، شنا، باستانی، پینگ‌پنگ و... هم نتوانسته ورزش مدارس راسر و سامان دهد. البته روی کاغذ همه چیز وضعیت بسیار مطلوبی دارد و مردم هم از وضعیت کنونی مدارس راضی هستند.

کلاس‌های فوق‌برنامه هم داستان دیگری است که در این چند ساله رونق بیشتری داشته، به‌ویژه امسال که قرار است شیفت دوم مدارس به کلاس‌های تقویتی و کنکور و... اختصاص یابد و آن طور که وزیر آموزش و پرورش وعده کرده هزینه آن به‌مراتب کمتر از آموزشگاه‌های آزاد خواهد بود. از یاد نبرده‌ایم که وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان خراسانی گفته بود مدارس دولتی «در‌آمدزا» هستند!
تقویت مدارس دولتی برای رقابت با مدارس غیر‌دولتی، افتتاح 2 هزار مدرسه، چند هزار سالن ورزشی و نمازخانه، احیای ورزش مدارس، ‌ساماندهی نیرو و ارتقای کیفیت آموزش، از جمله وعده‌های وزیر آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید است.

کد خبر 146468

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز