پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کارشناس برجسته سیاسی می‌گوید، رژیم بحرین که از پشتیبانی عربستان سعودی برخوردار است، به دولتی نظامی تبدیل شده است که از سوی حاکمان موروثی رهبری شده و غیرنظامیان را در دادگاه نظامی محاکمه می‌کنند.

shehabi

سعید الشهابی از جنبش آزادی بحرین در گفت‌وگو با پرس تی‌وی به بررسی این موضوع می‌پردازد.

  • اخیرا با بررسی کمیسیون بین‌المللی حقوق بشر امیدهایی درباره بررسی خشونت علیه معترضان زنده شده است، لطفا درباره این موضوع توضیح دهید.

شهابی: جهان در سال‌های اخیر درباره تراژدی که هم اکنون در بحرین روی می‌دهد، سکوت اختیار کرده است. در ماه‌های گذشته، شاهد آن بوده‌ایم که چگونه شرایط به سرعت در بحرین وخیم شد. چیزی که شرایط را دشوارتر و فجیع‎تر می‎کند، این حقیقت است که حکومت بحرین امروز به حکومتی نظامی تبدیل شده است. می‌دانیم که هفته گذشته خود دیکتاتور دستور داد که پرونده‌های بسیاری از معترضان از جمله پزشکان در دادگاه‌های نظامی مورد بررسی قرار گیرند.

  • اکنون یک دیکتاتوری نظامی که از سوی دیکتاتورهای موروثی کنترل می‌شود، در بحرین وجود دارد، چگونه جهان می‌تواند درباره این مسئله سکوت کند؟

قربانیان تروریسم دولتی در دادگاه جنایی بین‌المللی علیه رژیم آل خلیفه شکایت کردند، آن‌ها هنوز منتظر حکم نهایی و نظر این نهاد بین‌المللی هستند. در بحرین نیز، خاندان سلطنتی کمیسیونی تشکیل داده است. اما این کمیسیون فرمایشی است. این کمیسیون در کنترل دیکتاتوری نظامی بحرین قرار دارد. نمی‌دانم چگونه مقامات مورد احترام این کمیسیون، اجازه می‌دهند که از آن‌ها سوء استفاده شده و به عنوان پوششی برای رژیم استفاده شوند. رئیس این کمیسیون سلطنتی از حکومت دیکتاتوری حمایت می‌کند که فرزندان آن مستقیما در شکنجه مردم خود نقش دارند. امروز من برای 120 یا 150 معترضی که اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند، به ویژه دکتر عبدالجلیل السینگاس که معلول است و همچنین عبدالهادی الخواجه که شرایط جسمانی‌اش به سرعت در حال وخیم‌تر شدن است، نگران هستم. اکنون زمان آن فرا رسیده تا مردم یک گام فرا تر بردارند و به این خونریزی‌ها از سوی دیکتاتوری نظامی و اشغال کشورمان از سوی سعودی‌ها پایان دهند.

  • اجازه دهید به خبری درباره ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در بحرین اشاره کنم، که امریکا به صورت سری اخیرا قرارداد نظامی سال 2002 با بحرین را تمدید کرده و بر این اساس ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا تا سال 2016 در بحرین باقی خواهد ماند. نظر شما در این باره چیست؟

فکر می‌کنم این نشان می‌دهد، امریکا تا چه اندازه به حمایت از دیکتاتوری نظامی ادامه می‌دهد. یک مساله این است. مساله دیگر این است که به سالگرد حملات 11 سپتامبر در نیویورک و واشنگتن در سال 2001 نزدیک می‌شویم. این یادآوری است به جهانیان که خواست مردم امریکا از سوی عربستان سعودی تامین نمی‌شود زیرا این کشور جایی است که در آن تروریسم، افراط‌گری و بی‌اعتنایی به دموکراسی رواج دارد و تمام این مسائل صلح جهانی را به خطر می‌اندازد. این هم مساله دیگری است. مساله سوم این است که امریکا احتمالا فعلا پیمان نظامی خود با بحرین را تمدید خواهد کرد تا نیروهایش را چهار سال دیگر در این کشور نگه دارد. با این حال، مطمئن هستم که امریکا مجبور خواهد شد درباره سیاست حضور در بحرین تجدید نظر کند. مطمئنم امروز ژنرال‌های ارتش در بحرین، در پایگاه‌های نظامی که نیروهای امریکایی در آن مستقر شده‌اند، در حال بازنگری استراتژی خود هستند. مخصوصا اکنون که به مردم دنیا می‌گویند نمی‌دانستند نیروهای سعودی قصد حمله به بحرین را داشتند. البته می‌دانیم این حرف آن‌ها حقیقت نیست.

  • به نظر شما حرکت بعدی چیست؟ امریکا چه کار می‌خواهد بکند؟

فکر می‌کنم امریکایی‌ها همین حالا هم به فکر تعویض مکان پایگاه نظامی خود افتاده‌اند زیرا در نهایت آن‌ها تنها به دنبال یک پایگاه نیستند و امنیت نیروهایشان نیز برایشان اهمیت دارد. امریکایی‌ها می‌دانند که ادامه حضورشان در بحرین موجب شده است در کشور خودشان آبرویشان برود و مورد انتقاد قرار گیرند. بسیاری از مردم در امریکا از این اتحاد نادرست ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند که خون شهدای بحرین یه ویژه علی شیخ همچنان بر حضور آنان در بحرین سایه می‌افکند. فکر می‌کنم امریکا که در دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس پایگاه دارد، نیاز چندانی هم به پایگاه بحرین نداشته باشد. به نظر من برنامه بعدی امریکایی‌ها این است که از بحرین خارج شوند و به جای ادامه حمایت از دیکتاتوری نظامی، بحرینی‌ها را به حال خود رها کنند. بحرینی‌ها دیگر خسته شده‌اند. بحرینی‌ها از سیاست‌های امریکا و انگلیس در قبال کشورشان ناامید شده‌اند. یک نوجوان 14 ساله در روز عید فطر در بحرین کشته شد. این به سخره گرفتن تمام ارزش‌های انسانی و حقوق بشری است. عفو بین‌الملل نیز نارضایتی خود را از وضعیت بحرین ابراز داشته است. فکر می‌کنم رژیم آل خلیفه ناامیدانه چشم انتظار یک خبر خوب و حامی است. و به نظر من با وجود این‌که دیکتاتوری آل خلیفه صلح منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد، غرب آماده حمایت از آن است.

کد خبر 145077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز