سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

ترجمه - سید محسن ساری: هیچ دلیلی وجود ندارد که بگوییم آمریکا تصمیم گرفته ناوگان پنجم خود را از بحرین خارج کند اما نکته‌ای که می‌توان بر آن تأکید کرد این است که گروه‌های برنامه‌ریزی در واشنگتن و لندن همه گزینه‌ها و پیشنهادهای ممکن را به اطلاع رهبران خود رسانده‌اند و این همان نکته بسیار مهمی است که به‌طور عملی باید به آن پرداخت و همه جوانب را برای بررسی آن مورد توجه قرار داد.

انگلستان و آمریکا براساس پیشینه روابط با بحرین و با جمعیت 729هزار نفری‌‌اش مشکلات پیچیده و بسیار حساسی دارند. بحرین به‌رغم مساحت کم از اهمیت بسیار راهبردی ویژه‌ای برخوردار است. این کشور اکنون با موج بسیار گسترده نارضایتی در داخل روبه‌رو است که اگرچه تصور می‌کند با اعمال زور آن را سرکوب کرده اما این موج همچنان وجود دارد. همزمان با رویارویی حکومت بحرین با نارضایتی داخلی، آمریکا و انگلیس هم در ارتباطات خود با این کشور حاشیه خلیج‌فارس دچار مشکل شده‌اند.

در اینجا باید به این نکته به‌طور جدی اشاره شود، زمانی که انگلستان و آمریکا برای سرنگونی معمر قذافی به خاطر سرکوب نظامی مردم لیبی جهان را بسیج می‌کنند و همزمان نیروی نظامی و روابط دیپلماتیک گرم خود را با بحرین حفظ می‌کنند، با پرسش بزرگی از سوی جهان رو‌به‌رو می‌شوند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا خود یک قدرت بزرگ محسوب می‌شود زیرا 40هزار کارمند در اختیار دارد و انگلستان نیز ناوشکن و مین جمع کن در بحرین دارد و زیردریایی‌هایش در مناسبت‌های مختلف وارد آب‌های بحرین می‌شوند.

وزارت دفاع انگلستان اخیراً اعلام کرده که در این مقطع قصد خارج‌شدن از بحرین را ندارد. بی‌شک انگلستان و آمریکا موضوع ماندن یا خارج شدن را با دقت زایدالوصفی مدنظر دارند.

بی‌شک نیروی دریایی آمریکا با توجه به وضعیت موجود هرگز تمایل ندارد از بحرین به جایی دیگر منتقل شود زیرا ممکن است این انتقال نتایج فاجعه باری در پی داشته باشد. البته موضوع هزینه‌ها در موقعیت فعلی و با توجه به وضعیت اقتصادی آمریکا موضوع دیگری است که می‌تواند فاجعه‌های جدیدتری بیافریند.

تا‌کنون روشن نشده که مکان جدید کجا می‌تواند باشد ولی امارات متحده عربی و قطر از اولویت ویژه برخوردار هستند. بی‌شک اگر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از بحرین خارج شود، با توجه به روابط مستحکم 40ساله بحرین با آمریکا، این امر برای کشور کوچک بحرین، شکست بزرگی محسوب خواهد شد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که حضور ناوگان آمریکا برای کشور بحرین درآمد خوبی را در پی دارد.

دولت ائتلافی انگلستان از وضعیت موجود در بحرین راضی نیست. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلستان ماه گذشته در این‌باره چنین گفته بود: هرکشوری حق دارد از قانون و نظام خود دفاع کند ولی باید بداند تعلیق احزاب سیاسی و بازداشت رهبران سیاسی میانه رو و برخورد نامناسب با زندانیان، عواقبی در پی دارد که بسیار خطرناک خواهد بود.

الحیاه

کد خبر 143835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز