همشهری آنلاین: تلویزیون رسمی یمن عصر یکشنبه تصاویری از علی عبدالله صالح، را در دیدار با مشاور باراک اوباما، در بیمارستان نظامی در ریاض پخش کرد.

عبدالله صالح

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، این دومین باری بود که تلویزیون یمن تصاویری را از علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن پس از مجروح شدنش در یک انفجار در مسجد کاخ ریاست‌جمهوری نشان می‌داد.

آنچه در این تصاویر نشان داده شد حاکی از بهبود و شرایط نسبتا خوب صالح بود. وی حتی می‌توانست دست و پایش را حرکت دهد.

خبرگزاری رسمی یمن اعلام کرد: جان برنان، مشاور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا حامل پیامی از اوباما شامل ابراز امیدواری وی نسبت به بهتر شدن شرایط جسمانی صالح بود. باراک اوباما در عین‌حال حمله به مسجد کاخ ریاست‌جمهوری را که به زخمی شدن صالح و همراهانش منجر شد، محکوم نمود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این پیام حمایت کشورش را از وحدت،‌ امنیت و ثبات یمن اعلام کرده و نسبت به حمایت اقتصادی و توسعه یمن و نیز مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرده است.

اوباما همچنین ابراز امیدواری کرده بود که یمن بحران کنونی را پشت سر بگذارد و وحدت و امنیت خود را حفظ کند.

علی عبدالله صالح نیز از مشاور اوباما به خاطر حمایت‌های آمریکا تقدیر کرد و گفت: یمن نیازمند حمایت اقتصادی است تا با فقر و بیکاری مبارزه کند.

وی گفت: انتقال آرام قدرت باید در چارچوب دموکراسی و قانون اساسی یمن صورت گیرد. طرح شورای همکاری خلیج فارس برای تقسیم قدرت و طرح سازمان ملل برای گفتگوی ملی زمینه محکمی برای حل و فصل بن‌بست سیاسی کنونی است.

عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس‌جمهوری یمن نیز از تمامی گروه‌های سیاسی در کشور خواست پای میز مذاکره بنشینند و در خصوص طرح شورای همکاری خلیج فارس به توافق برسند.

از سوی دیگر ساکنان شهر زنگبار در استان ابین در جنوب یمن اعلام کردند در درگیری‌های این شهر در منطقه دار سعد افراد مسلح به گشتی ارتش حمله کردند که طی آن چهار فرد مسلح و یک سرباز کشته شدند.

همچنین حسن محمد زید، دبیرکل حزب مخالف الحق اعلام کرد: غرب با تشکیل کشور اسلامی که تحت نظارت عبدالمجید الزندانی، مبلغ اسلامی باشد، مخالف است.

محمد زید عنوان داشت: مدیر مرکزدموکراتیک آمریکا به احزاب اللقاء المشترک ابلاغ کرده است که جامعه جهانی هرگز اجازه نخواهد داد که انقلاب یمن زندانی را به قدرت برساند.

همچنین تظاهراتی گسترده عصر یکشنبه در صنعاء و چند استان دیگر برگزار شد که تظاهرکنندگان براندازی نظام علی عبدالله صالح را خواستار شده و مخالفت خود را با توصیه‌های عربستان و آمریکا بر انقلاب یمن اعلام کردند.

این تظاهرات بنا به دعوت کمیته هماهنگی انقلاب جوانان مردمی در شهرهای مختلف یمن برگزار شد. تظاهرکنندگان شعارهایی نظیر "آمریکا و عربستان، توصیه‌های شما را نمی‌پذیریم"، "انقلاب مردم یمن قادر به شکست توطئه‌های داخلی و خارجی است" سر دادند.

در این تظاهرات که از میدان التغییر در دانشگاه صنعاء آغاز شد، صدها زن یمنی نیز مشارکت داشتند. درگیری میان معترضان و طرفداران صالح که برای متفرق‌کردن تظاهرکنندگان از باتوم و گلوله استفاده کردند، چندین زخمی برجای گذاشت.

تظاهرکنندگان با سنگ تصاویر علی عبدالله صالح را هدف قرار داده و عکس‌های وی را پاره کردند.

کد خبر 140087
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز