همشهری آنلاین: رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در دولت آقای احمدی‌نژاد انتخابات‌های برگزار شده با انتخابات‌های قبلی از لحاظ کمیت و کیفیت قابل مقایسه نیست.

سید صولت مرتضوی

سیدصولت مرتضوی صبح امروز یکشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران با گرامی داشت حادثه هفتم تیر گفت: ‌تقارن این ایام با برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم که در ایران برگزار شده است، گام مثبت و نقطه‌ عطفی در جهت محکومیت تروریسم دولتی دولت‌های استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

وی در ادامه انتخابات را مظهر جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: اصولا انتخابات بستر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان است و در این بین جمهوری اسلامی ایران هموراه با اتکا به آرای عمومی توانسته است به عنوان ام‌القرای جهان اسلام در ارائه حکومت دینی طرح نو تقدیم کند و ما با مطالعه سی و چند سال از عمر جمهوری اسلامی ایران می‌بینیم که منهای انتخابات میان دوره‌ای معمولا هر سال یک انتخابات برگزار شده است چنانچه تاکنون 29 انتخابات اعم از رفراندوم جمهوری اسلامی، خبرگان قانون اساسی، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شده و به فضل الهی در تمام این انتخابات‌ها بنا به تعبیر حضرت امام(ره) میزان رأی ملت بوده است و مردم ایران تراز بالایی در مشارکت به ثبت رساندند.

وی در ادامه گفت:‌ اما برخی دشمنان قسم خورده و عناصر نالایق داخلی آن‌ها همواره سعی داشته‌اند که انتخابات را که نقطه قوت جمهوری اسلامی بوده است را به نقطه ضعف تبدیل کنند ولی الحمدالله با هوشیاری مردم و مقام معظم رهبری این نقشه‌ها نقش بر آب شده است.

مرتضوی گفت: در دولت آقای احمدی‌نژاد چهار انتخابات خبرگان رهبری چهارم، مجلس شورای اسلامی هشتم، شورای اسلامی شهر و روستای سوم و ریاست جمهوری دهم را برگزار کرده‌ایم و مدعی هستیم هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت با دوره‌های قبل تغییرات غیر قابل مقایسه وجود داشته است چنانچه در سومین انتخابات خبرگان رهبری میزان مشارکت 46 درصد بوده و در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز مشارکت 61 درصد و در دومین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا میزان مشارکت مردم 49.96 درصد بوده است. همچنین در سومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا میزان مشارکت 64.83 درصد و در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت 62.84 درصد بوده است. در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد مشارکت 84 درصدی بوده‌ایم. در انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی شاهد مشارکت 55 درصدی بوده‌ایم.

مرتضوی در ادامه با بیان این‌که انتخابات در ایران یکی از نکات برجسته‌ای است که با انتخابات در دنیا متفاوت است، گفت:‌ در جمهوری اسلامی ایران اصولا آرای مردم معادل است یعنی در جمهوری اسلامی ایران رای عالی‌ترین مقام کشور با رأی یک روستایی در کنار مزرعه‌اش برابری می‌کند این در حالی است که همواره دشمنان برآنند تا این نقطه قوت را به یک نقطه ضعف تبدیل کنند و ما باید هشیار باشیم.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که این دولت توانسته با صداقت و حضورش در بین مردم و اثبات امانت‌داری خود میزان مشارکت را بالا ببرد، گفت: این مشارکت‌ آن‌چنان بالا بوده که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری رکورد‌های جهانی را شکستیم و حدود 85 درصد در این انتخابات شرکت کردند.

به گزارش ایسنا در ادامه، خبرنگاری از مرتضوی پرسید اگر عاملان فتنه 88 بخواهند برای انتخابات مجلس کاندیدا شوند، اجازه‌ حضور به آن‌ها داده می‌شود یا خیر؟ که رییس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال گفت: در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ملاک قانون است و ما به عنوان دولت و وزارت کشور و مجری انتخابات، برآنیم که قانون را مو به مو اجرا کنیم و در اجرای آن قطعا اهل مماشات و تعارف نیستیم و ان‌شاءالله قانون را به معنای حقیقی و واقعی‌اش برگزار می‌کنیم. حال اگر کسی تخلفی انجام دهد و در چارچوب قانون محرومیتی برای او پیش‌بینی شده باید قطعا با دقت به صلاحیتش رسیدگی می‌شود.

در ادامه، همان خبرنگار از مرتضوی پرسید، بنا به گفته وزیر اطلاعات، یک شبکه‌ اجتماعی برای اخلال در انتخابات وجود داشته و شما در ستاد انتخابات کشور با اخلال‌گران در انتخابات چه برخوردی خواهید داشت؟ که مرتضوی در پاسخ به این سوال گفت: همواره دشمنان بر آن هستند که نقاط قوت ما را به نقطه ضعف تبدیل کنند و شما در فتنه 88 دیدید که به‌رغم مشارکت بالا، عمومی و رای منحصر به فرد جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد و در حالی که انتخابات اصولا در اتاق شیشه‌ای برگزار می‌شود، بیگانگان توانستند با سوءاستفاده از برخی عوامل داخلی، مزاحمت‌هایی ایجاد کنند و قطعا برای انتخابات بعدی نیز دشمنان از جمله آمریکا و انگلیس برنامه دارند و یکی از برنامه‌هایشان مایوس کردن مردم به منظور کاهش مشارکت عمومی در انتخابات خواهد بود.

رییس ستاد انتخابات کشور، اخلال در روند اجرای انتخابات و اعتمادزدایی از مسوولان اجرایی و نظارت بر انتخابات را از جمله دیگر موارد مورد توجه از سوی دشمنان عنوان و اظهار کرد: همه ما باید آگاه باشیم تا فرصتی برای سوءاستفاده‌ دشمنان و بیگانگان فراهم نکنیم.

خبرنگار دیگری از مرتضوی درباره‌ بحث سلامت انتخابات پرسید که وی در پاسخ به این سوال با بیان این‌که آزموده را آزمودن خطاست، گفت: ما با خدای خود، خون شهدا و رهبری عزیز و بزرگوارمان پیمان بسته‌ایم تا انتخابات را باشکوه و در اوج صحت و سلامت برگزار کنیم و این اوج نادانی است که کسی برای این‌که شخصی رای بیاورد آخرتش را خراب کند؛ چراکه این بی‌ارزش‌ترین معامله است. بنابراین من به همه‌ عزیزان حسب توصیه‌های رییس‌جمهور و منویات مقام معظم رهبری اطمینان می‌دهم که این انتخابات باشکوه‌تر و در اوج سلامت و صحت برگزار می‌شود.

خبرنگار دیگری از مرتضوی درباره‌ زمان تشکیل هیات‌های اجرایی و تفاوت حوزه‌های انتخابیه این انتخابات مجلس نسبت به گذشته پرسید که مرتضوی در پاسخ به این سوال گفت: با احتساب حوزه‌های اقلیت‌های دینی، ما در حال حاضر 207 حوزه‌ انتخابیه در سراسر کشور داریم. حال اگر بحث افزایش تعداد نمایندگان تا سقف 20 نماینده که در حال بررسی است به تصویب برسد، این 207 حوزه به 223 حوزه‌ انتخابیه افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس ستاد انتخابات کشور هم‌چنین گفت: فرمان صدور تشکیل هیات‌های اجرایی در سوم دی‌ماه انجام خواهد شد و فرمانداران محترم موظف هستند طبق قانون ظرف مدت یک هفته نسبت به تشکیل هیات‌های اجرایی اقدام کنند.

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که هم‌اکنون عده‌ای از تشکیل کمیته صیانت از آرا صحبت می‌کنند، نظر شما در این‌باره چیست؟ که مرتضوی در پاسخ به این سوال گفت: اصولا آن‌هایی که بحث کمیته یا کمیسیون صیانت از آرا را مطرح می‌کنند از ساز و کارهای قانونی انتخابات اطلاعات کافی ندارند. خوشبختانه در قانون اساسی و سایر قوانین انتخابات طوری موارد تعریف و طراحی شده که می‌توان گفت بر انتخابات نظارت همگانی وجود دارد و دولت به عنوان مجری، پشتیبانی‌کننده انتخابات است. در واقع نقش ما در ستاد انتخابات کشور، برنامه‌ریزی در جهت اجرا و پشتیبانی‌کننده برای اجراست.

مرتضوی با اشاره به افراد قرار گرفته در هیات‌های اجرایی گفت: همه‌ این‌ها از مردم هستند و به طور کلی سیستمی بر انتخابات نظارت می‌کند که واقعا منحصر به فرد است و قابل مقایسه با سایر سیستم‌های نظارتی نیست؛ چرا که این سیستم وابسته به هیچ قوه‌ای نیست. از سوی دیگر در شورای نگهبان به عنوان نظارت‌کننده، شش نفر فقیه و شش نفر حقوقدان مطمئن وجود دارد که نقش بازدارندگی، هدایت‌کنندگی و عدالت‌محوری را مورد توجه قرار می‌دهند.

وی افزود: کسانی که خدای نخواسته در رابطه با نظارت بر انتخابات شبهه‌ای برایشان ایجاد می‌شود شاید به علت ضعف در اطلاعاتشان است یا این‌ها کسانی هستند که در دایره هدایت بیگانگان قرار دارند.

خبرنگار دیگری درخصوص بحث طرح صلاحیت یک سوم نمایندگان پرسید که مرتضوی پاسخ داد: ابهام در این زمینه با تفسیر شورای محترم نگهبان و نمایندگان مجلس قابل حل است.

همان خبرنگار از مرتضوی در ادامه درباره دخالت دولت در بحث انتخابات پرسید که رییس ستاد انتخابات کشور در این‌باره گفت: دولت هیچ بنایی برای ساماندهی و مدیریت منتخبین ندارد. وزارت کشور مجری انتخابات است و هیچ برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. حال اگر احیانا کسانی دلیل و مدرکی در این راستا دارند حتما مدارکشان را به وزارت کشور ارسال کنند.

وی تصریح کرد: اگر یک شخصیت، فرد و یا مدیر در یک تشکل قرار گرفت به معنای این نیست که دولت در آن تشکل باشد. البته در دوران اصلاحات، رییس‌جمهور آقای خاتمی عضو مجمع روحانیون مبارز بود و این مجمع همواره در بحث انتخابات اعلام موضع می‌کرد. وزیر کشور وقت آقای موسوی لاری نیز عضو مجمع روحانیون مبارز بودند و همواره در تمام انتخابات‌ها اظهارنظر می‌کردند ولی در این دولت نه رییس‌جمهور عزیز و نه مسوولان وزارت کشور عضو هیچ گروه و تشکلی نیستند. حال اگر کسی از آنها عضو تشکلی باشد و بیانیه‌ای بدهد به معنای آن نیست که آن فرد و یا آن شخص مربوطه بخواهد از امکانات بهره‌برداری کند.

خبرنگاری هم‌چنین درباره سرانجام برگزاری انتخابات رایانه‌ای از مرتضوی پرسید که وی پاسخ داد: به استناد قانون وزارت کشور می‌تواند هر مقدار از انتخابات را که بشود رایانه‌ای برگزار کند. برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای باید زیرساخت‌های مطلوب مخابراتی داشته باشیم که غیر قابل نفوذ باشد. با این پیش‌فرض‌ها هرقدر از انتخابات را که بتوانیم به صورت رایانه‌ای برگزار می‌کنیم.

در ادامه، خبرنگار ایسنا از مرتضوی پرسید: با توجه به زمان در نظر گرفته شده برای استعفای کسانی که مناصب دولتی دارند و می‌خواهند نماینده مجلس شورای اسلامی بشوند آیا تاکنون در مجموعه وزارت کشور در این راستا تقاضای استعفا داده است یا خیر؟ که مرتضوی در پاسخ به این سوال گفت: تاکنون هیچ‌یک از استانداران برای شرکت در انتخابات استعفا نداده‌اند اما حدود 8 تا 9 نفر از فرمانداران و بخشداران برای حضور در انتخابات تقاضای استعفا داده‌اند.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که وزارت کشور چقدر سعی دارد که زمینه عادلانه برای حضور احزاب و داوطلبان برای شرکت در انتخابات مجلس فراهم کند؟ گفت: انتخابات قانون دارد و قانون انتخابات بستر را برای فعالیت همه داوطلبان فراهم خواهد کرد. دولت هیچ‌گونه یارانه‌ای برای داوطلبان از ابتدا ندیده است و برای آنها هزینه در نظر نمی‌گیرد. همه داوطلبان و احزابی که دارای مجوز و پروانه فعالیت هستند می‌توانند در مدت در نظر گرفته شده فعالیت داشته باشند.

خبرنگار دیگری از مرتضوی پرسید: آیا در انتخابات مجلس در وزارت کشور شاهد وجود میز احزاب خواهیم بود؟ که مرتضوی به گفتن این کلمه بسنده کرد که ان‌شاءالله.

خبرنگار دیگری پرسید: وزارت کشور به نمایندگانی که تحت تاثیر اسپانسرهای خودشان قرار می‌گیرند و در جهت اهداف این اسپانسرها حرکت می‌کنند چه اولتیماتومی می‌دهد؟ که مرتضوی در پاسخ به این سوال گفت: ما همه را به گردن نهادن و تن دادن به قانون دعوت می‌کنیم. وزارت کشور از احدی برخورد فراقانونی در امر انتخابات نمی‌پذیرد و همگان را به اجرای قانون و اخلاق انتخاباتی سفارش می‌کند.

مرتضوی در پایان این نشست خبری خطاب به خبرنگاران تاکید کرد: مواضع رسمی ما اطلاعیه‌هایی است که از ستاد منتشر می‌شود. شما نیز به این اطلاعیه‌ها بیشتر بپردازید.

کد خبر 138695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز