گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: مصوبه 28 فروردین سال‌جاری که مدرک کارشناسی ارشد را برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرط کرد، با تفسیر وزارت کشور، راه را برای حضور نزدیک به 103 نماینده فعلی مجلس در انتخابات نهم می‌بندد

مجلس

از همین رو در فاصله کمتر از 7ماه به زمان ثبت نام نامزدها، مجلس به تکاپو افتاده است تا از 2جهت مسیر را برای حضور این نمایندگان در انتخابات بعدی فراهم کند.

نمایندگان مجلس که 28فروردین ماه سال‌جاری، با اعمال اصلاحاتی بر ماده۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تمامی موانع ثبت نام خودشان در انتخابات بعدی را از میان برداشته بودند، گمان نمی‌کردند که تفسیر وزارت کشور از عنوان یک دوره نمایندگی مجلس، مانعی برای ثبت‌نام نزدیک به یک سوم نمایندگان در انتخابات بعدی شود. براساس این مصوبه، کاندیداهای انتخابات مجلس با مدرک لیسانس و حتی با داشتن سابقه اجرایی ۵ ساله نمی‌توانند به‌عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شرکت کنند و مدرک فوق‌ لیسانس یا کارشناسی ارشد ملاک کاندیداشدن این انتخابات شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور و کارشناسان معتقدند در روز ثبت نام که از 3 دی ماه سال‌جاری شروع می‌شود و به‌مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، دوره مجلس هشتم تمام نشده است و بنابراین نمایندگانی که با مدرک لیسانس، نخستین سابقه نمایندگی خود را در مجلس هشتم تجربه می‌کنند یک دوره کامل برایشان محسوب نمی‌شود و نمی‌توانند در انتخابات بعدی حضور یابند. از همین رو هم بود که چندی‌پیش، مجلس در یک جلسه غیرعلنی و دور از حضور اصحاب رسانه به بررسی موضوع پرداخت و خروجی آن جلسه این بود که محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس به نیابت از قوه قانونگذاری با وزارت کشور وارد رایزنی شود. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دیروز در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت:

تا‌کنون یک جلسه با صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور برگزار کرده‌ایم و تفسیر خود را از قانون مذکور روز شنبه گذشته در قالب یک نامه به وزارت کشور ارسال کردیم و درخواست پاسخ دادیم تا برداشت‌ها و نظرات مسئولان ستاد انتخابات کشور را هم به‌صورت مکتوب داشته باشیم تا زمینه پیگیری‌های بعدی فراهم شود. کوهکن ادامه داد: اگر پاسخ کتبی آنها با آنچه قانونگذار می‌گوید یکی باشد، مسئله تمام‌شده است و مشکلی نیست.

اگر چنانچه برداشت‌ها متفاوت بود جلسات متعددی می‌گذاریم و مطابق آنچه در آیین‌نامه آمده است موضوع را پیگیری می‌کنیم. اما این تنها مسیری نیست که مجلس برای برداشتن مانع حضور یک سوم نمایندگان فعلی در انتخابات بعدی طی می‌کند. گفته می‌شود 16 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی خواستار موکول شدن اجرای قانون لزوم دارا بودن مدرک فوق لیسانس کاندیداها به دوره دهم انتخابات مجلس شده‌اند. طراحان این طرح در مقدمه توجیهی آورده اند: یکی از عوامل شور و شوق و اشتیاق مردم فضای مناسب برای کاندیداتوری آحاد مردم در انتخابات بود که امیدواریم در دوره آتی نیز شاهد چنین حماسه‌ای باشیم؛ لذا با توجه به عدم‌امکان تطبیق شرایط کاندیداهای دارای مدرک لیسانس با شرایط جدید در فرصت کوتاه باقیمانده تا برگزاری انتخابات دوره نهم مجلس، پیشنهاد مذکور ارائه می‌شود تا امکان مشارکت تمامی خدمتگزاران و کارگزاران علاقه‌مند به کاندیداتوری نمایندگی مجلس شورای اسلامی فراهم شود.

کد خبر 138198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز