جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: با برپایی برنامه‌های پژوهشی، یکی از اهداف موزه موسیقی که پیش از آن نوید داده شده بود، تحقق یافت و اکنون موزه موسیقی در عمر کوتاه خود، توانست نخستین برنامه «پژوهشی موسیقی فرانکو فونی و ایرانی» را برگزار کند.

موسیقی

این برنامه با همکاری بخش فرهنگی سوئیس و فرانسه و حمایت ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) و حضور هنرمندان موسیقی، سفرای سوئیس و فرانسه، چهارشنبه گذشته با بازدید از موزه موسیقی آغاز شد.علی مراد خانی، مدیر موزه موسیقی، این برنامه را گسترش تعامل فرهنگی و هنری بین ایران و دیگر کشورها خواند و این حرکت را نه یک برنامه بین‌المللی بلکه یک برنامه فرهنگی و موسیقیایی اعلام کرد: «چنین حرکات و برنامه‌هایی، زیبایی افکار انسانی را با وجود اختلافات و تفاوت‌ها به نمایش می‌گذارد. و زمانی که این تفاوت‌ها کنار هم قرار می‌گیرد زیبایی‌ها خود را نشان می‌دهد.»

پیشنهاد ساخت موزه موسیقی در سال 73 داده شد که با پذیرفتن این پیشنهاد، ساخت این موزه شکل گرفت. مکان ابتدایی که برای موزه موسیقی در نظر گرفته شده بود، مخروبه‌ای بیش نبود که با تلاش فراوان این ساختمان در سال 82 با همکاری شهرداری تهران به موزه تبدیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با این حال این موزه به‌دلیل مشکلات بسیار افتتاح نشد تا آبان سال 1388 که به همت شهردار وقت تهران رسما افتتاح شد.

مجموعه فعالیت‌های این موزه در کمتر از 2 سال باعث شد که در هفته میراث فرهنگی به‌عنوان موزه برگزیده سال انتخاب شود. انتخابی که باعث شد لویان لویی، سفیر سوئیس در نشست پژوهشی سخنان خود را با آن آغاز کند. او از مدیر این مرکز فرهنگی به‌دلیل تلاش برای به‌وجود آوردن چنین نمونه موفق از فرهنگ غنی موسیقی ایرانی تشکر کرد و این گردهمایی را یک حرکت ارزشمند و فرهنگی دانست که براساس تعامل بین سفارت فرانسه، سوئیس و موزه موسیقی شکل گرفته است.

دکتر شاهین فرهت، آهنگساز و مدرس موسیقی هم به تاریخچه 70ساله موسیقی کلاسیک در ایران اشاره کرد و نقش رادیو را در آشنایی مردم با این ژانر موسیقی بسیار مهم خواند و گفت: «من هم مثل بسیاری از افراد دیگر به وسیله رادیو با موسیقی کلاسیک آشنا شدم و این شناخت را داشتم که در زمان دانشجویی در کنسرت‌های آدم‌های مشهوری چون هربرت فون کارایان شرکت کنم. حضوری که بسیار مغتنم بود و خود این هنرمندان هم خرسند و مشتاق بودند که مجددا در ایران به اجرای برنامه بپردازند.»

این مدرس موسیقی در ادامه سخنرانی خود برای شنوندگانی که بیش از نیمی از آن اتباع خارجی بودند به امکان تحصیل جوانان ایرانی در رشته‌های لیسانس و فوق لیسانس هنر موسیقی اشاره و اظهار امیدواری کرد، امکان تحصیل در مقطع دکترای موسیقی در دانشگاه‌های موسیقی ایران به‌وجود بیاید.

برنامه «پژوهشی موسیقی فرانکو فونی و ایرانی» با اجرای سیمون نو آمببن شاعر و آهنگساز فرانسه، مارک آمون، آهنگساز و خواننده سوئیسی ادامه یافت. همنوازی مهرداد دلنوازی، آهنگساز و نوازنده ایرانی به‌همراه 2 نوازنده فرانسوی و سوئیسی، پایان بخش این برنامه پژوهشی بود. پایانی که سفیر سوئیس در صحبت‌های خود آن‌را یک بخش خاص و شگفت‌انگیز خوانده بود.

کد خبر 136142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز