همشهری آنلاین: طالبان افغانستان در بیانیه‌ای با اعلام اینکه عامل فرار حدود 500 زندانی عضو طالبان از زندان قندها در جنوب این کشور بوده گفت که تمامی آنهایی که از این زندان فرار کرده‌اند، اعضای طالبان بودند و بسیاری از آنها فرماندهان ارشد طالبان هستند.

طالبان مسئولیت فرار 500 تن از زندان قندهار را برعهده گرفت

به گزارش ایسنا، به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرار این شبه نظامیان طالبان از زندان دستاوردهای امنیتی اخیر اعلام شده توسط نیروهای خارجی به دنبال افزایش نیروهای آمریکایی در این منطقه را تهدید به تضعیف می‌کند. این دومین فرار زندانیان از زندانی در افغانستان طی سه سال اخیر بوده است و این موضوع باعث نگرانی در مورد امنیت افغانستان پیش از خروج نیروهای خارجی از این کشور شده است.

پیش از این قرار بود نیروهای خارجی تا سال 2014 تمامی مسئولیت‌های امور امنیتی را به نیروهای افغان واگذار کنند.

مدیر این زندان در مورد فرار زندانیان گفت: یک تونل چند صد متری در این زندان کنده شده بود و 476 زندانی توانستند از طریق این تونل فرار کنند.

یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، گفت که این گروه مسئول فرار این زندانیان‌ از این زندان بوده است و اعلام کرد که بیش از 500 زندانی از زندان فرار کردند که 106 تن از آنها فرمانده طالبان بودند.

در یک بیانیه‌ی دیگر از سوی اعضای طالبان آمده است که شبه نظامیان در این زندان از پنج ماه پیش در حال کندن یک تونل به طول 360 متر بودند و این تونل چندین ایست بازرسی دولتی را گذرانده بود.

یوسف احمدی افزود: این زندانیان ساعت 11 به وقت محلی از زندان خارج شدند و تا اوایل صبح بیش از 500 زندانی از این زندان گریختند. هیچ درگیری در زمان فرار این زندانیان رخ نداد.

وحید عمر سخنگوی حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان نیز روز دوشنبه گفت : فرار بیش از 500 زندانی سیاسی شب ګذشته از زندان عمومی ولایت قندهار در جنوب افغانستان فاجعه ای است که هرگز نباید اتفاق می افتاد.

عمر در یک کنفرانس خبری در کابل گفت : تحقیقات خود را برای یافتن آنچه در قندهار اتفاق افتاده است، آغاز می کنیم و برای جبران این فاجعه تلاش می کنیم.

این زندانیان که منابع دولتی بسیاری از آنها را از اعضای طالبان اعلام کرده اند با استفاده از تونلی که از داخل این زندان به بیرون آن کشیده بودند فرار کنند. پلیس پس از اطلاع از این رویداد صبح امروز تنها هشت نفر آنان را دستگیر کرد.

این دومین باری است که زندان عمومی قندهار شاهد این گونه رویداد است. سال گذشته نیز طالبان با انفجار دیوارهای زندان شمار زیادی از مجرمان سیاسی را متواری کرد.

فرماندار شهر قندهار در کنفرانس خبری اعلام کرد که برخی از این زندانیان فراری مجددا توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

وی گفت که بخش‌های اطلاعاتی و نیروهای امنیتی در این زندان در انجام وظایفشان ناکام بودند.

هشدار ناتو درباره افزایش حملات طالبان

از سوی دیگر خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا،گزارش داد، جوزف بلوتز سخنگوی ناتو روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: حملات طالبان در افغانستان در بهار و تابستان سال جاری افزایش می یابد.

وی افزود: همزمان با تلاش طالبان برای ایجاد ناامنی در افغانستان، احتمال می رود که حملات مرگبار اعضای این گروه گسترش یابد.

سخنگوی ناتو تاکید کرد: از آغاز سال جاری تاکون بیش از 30 حمله انتحاری با هدف ایجاد رعب و وحشت میان مردم بیگناه افغانستان صورت گرفته است.

به گفته وی، از 13 ژانویه تا 15 آوریل سال جاری،  435 سرکرده طالبان در افغانستان به هلاکت رسیده یا بازداشت شدند. این درحالی است که در این مدت بیش از دو هزار نفر از اعضای این گروه بازداشت و 500 فرد دیگر کشته شدند.

کد خبر 133377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز