همشهری آنلاین: رئیس جمهور افغانستان و نخست وزیر پاکستان از ایجاد کمیسیون مشترک صلح افغانستان و پاکستان با شرکت عالیترین مقامات کشوری از جمله سران ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان خبر دادند.

دیدار گیلانی با کرزی در کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، یوسف رضا گیلانی که روز شنبه در رأس هیئتی وارد کابل شده بود، پس از دیدار با حامد کرزی در کنفرانس خبری شرکت کرد.

گیلانی و کرزی در این کنفرانس از ایجاد کمیسیون صلح میان 2 کشور خبر دادند که قرار است موضوع مذاکرات صلح با طالبان را به پیش ببرد.

به گفته رئیس جمهور افغانستان، این کمیسیون پیش از این در سطح مقامات وزارت خارجه 2 کشور بود اما پس از این عالی‌ترین مقامات 2 کشور در آن شرکت خواهند داشت و از جمله از مقامات ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان نام برد.

گیلانی در بخش از سخنان خود تأکید کرد که برای مبارزه با تروریسم، راهی جز همکاری میان افغانستان و پاکستان وجود ندارد.

وی همچنین با تأیید سخنان "آصف علی زرداری " رئیس جمهور پاکستان مبنی بر این که جنگ افغانستان می تواند پاکستان را بی‌ثبات سازد، گفت: برای مبارزه با تروریسم نه تنها از وسایل نظامی باید استفاده کرد، بلکه از ابزار اقتصادی نیز باید کمک گرفت.

گیلانی افزود: تا زمانی که رهبری امور را خود به عهده نگیریم، مشکل حل نخواهد شد.

وی در مورد روند واگذاری مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان گفت: پاکستان آماده ای هر نوع همکاری در این زمینه با دولت افغانستان است.

گیلانی افزود: تلاش می‌کنیم تا با افزایش اطلاعات و تبادل این اطلاعات مبارزه موثرتری در قبال دشمن مشترک که تروریسم است، داشته باشیم و نمی‌خواهیم دیگر از این ناحیه مردم افغانستان و پاکستان رنج ببرند.

نخست وزیر پاکستان در مورد امضای پیمان استراتژیک میان افغانستان و آمریکا، گفت: این پیمان به دولت و مردم افغانستان است مربوط می‌شود و هر آنچه را که مردم افغانستان برای سرنوشت و آینده خویش بپذیرند، پاکستان نیز از آن حمایت می‌کند.

وی همچنین از حل مشکلات ترانزیتی بین 2 کشور خبر داد و خواهان گسترش روابط تجاری با افغانستان شد.

کرزی در این کنفرانس خبری در پاسخ به سئوالی درباره امکان تغییر قانونی اساسی افغانستان در راه مصالحه گفت: دولت توانایی تغییر را ندارد اما اگر مردم افغانستان بخواهند این امکان وجود دارد و همانند سایر کشورها می‌توان قانون اساسی را تعدیل کرد.

گیلانی و هیئت همراه وی با اعضای شورای عالی صلح افغانستان نیز دیدار کردند.

گیلانی را در این سفر، "احمد شجاع پاشا " رئیس سازمان اطلاعات، "پرویز اشفاق کیانی " فرمانده ارتش پاکستان و تنی از چند از مقامات سیاسی این کشور همراهی می‌کردند.

کد خبر 132491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز