همشهری آنلاین: سازمان ملل روزسه‌شنبه با ارائه گزارشی از افزایش 15 درصدی مرگ غیر نظامیان در درگیری‌های افغانستان در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان از سال 2001 تاکنون به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ملل حاکی از آن است که شبه نظامیان عامل 75 درصد از کشتار‌ها در بین غیر نظامیان بوده‌اند و این میزان نسبت به سال 2009، 28 درصد افزایش یافته است.

همچنین نیروهای امنیتی افغان و نیروهای بین‌المللی مسئول 16 درصد از مرگ غیر نظامیان افغان بوده‌اند و عامل 9 درصد از این مرگ‌ها نیز نامعلوم است. سهم این نیروها در مرگ غیر نظامیان 26 درصد از سال قبل کمتر شده است.

کشته شدن غیر نظامیان توسط نیروهای ائتلاف بین‌المللی یکی از موضوعات حساس در افغانستان است و هفته گذشته با کشته شدن اشتباهی 9 پسر جوان در حمله هوایی نیروهای بین‌المللی حساسیت‌ها بار دیگر نسبت به این موضوع افزایش پیدا کرده است.

رئیس جمهور افغانستان عذرخواهی ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را در این باره نپذیرفت و وزیر دفاع آمریکا در جریان ملاقاتش در دو روز گذشته از افغانستان بار دیگر به نوبه خود از رئیس جمهور افغانستان در این باره عذرخواهی کرد.

این آمارها را هیات کمکی سازمان ملل در افغانستان و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان منتشر کرده‌اند.

این آمارها هم چنین نشان می‌دهند که سال گذشته در هر روز حداقل هشت غیر نظامی افغان کشته شده‌اند و تعداد سربازان بین‌المللی کشته شده در سال 2010 برابر با 711 نفر بوده است.

یکی از سخنگویان سازمان ملل در کابل تایید کرد که میزان مرگ و میر غیر نظامیان در درگیری‌ها در سال 2010 از زمان حمله آمریکا به افغانستان به بالاترین رکورد خود دست یافته است.

بر طبق گزارش سازمان ملل، حملات انتحاری و بمب‌های دست ساز با کشتن 1141 نفر که معادل 55 درصد از مجموع غیر نظامیان کشته شده توسط شبه نظامیان است، بیشترین سهم را در کشتن آنها داشته‌اند.

این گزارش هم چنین مشخص کرده است که 462 غیر نظامی به طور مستقیم توسط شبه نظامیان به قتل رسیده‌اند و این موضوع هم نسبت به سال گذشته 105 درصد افزایش پیدا کرده است.

این دو نهاد از همه گروه‌ها و احزاب شریک در جنگ افغانستان خواسته‌اند که در سال 2011 رویکردی ویژه را برای محافظت هر چه بیشتر از غیر نظامیان در افغانستان اتخاذ کنند.

کد خبر 130146
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز