همشهری آنلاین: رئیس سابق کتابخانه ملی با بیان این که افزوده‌شدن بخش قرآن به قسمتی از نمایشگاه کتاب که غرفه فروش ندارد، ارزشمند و مطلوب است، بر لزوم اختصاص فضایی دائمی برای ارائه آثار قرآنی در تهران و شهرستان‌ها تأکید کرد.

قرآن

علی اکبر اشعری، رئیس سابق کتابخانه ملی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به این که بسیاری از کتاب‌های علوم قرآنی و ترجمه‌های قرآن از پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه کتاب به شمار می‌روند، افزود: این موضوع نشان‌دهنده استقبال و تقاضای مردم نسبت به تهیه فراوان قرآن است.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: به عقیده من یکی از مهمترین کارهایی که می‌توان در این راستا کرد، علاوه بر افزایش بخش قرآنی به بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محلی در تهران به عنوان نمایشگاه دائمی قرآن در نظر گرفته شود که نیازهای محققان مرتبط با رشته‌های علوم قرآنی و قرآن را فراهم کند.

به گفته اشعری، نمایشگاه کتاب فرصتی را فراهم می‌کند تا ناشران قرآنی بر اساس حروف الفبا گرد هم آیند و به ارائه آثار خود بپردازند؛ حال این آثار در حوزه قرآن یا غیر از آن باشد. آثاری که عرضه می‌شود نیز به چاپ نخست و نهایتاً سال گذشته اختصاص دارد.

وی با پیشنهاد این که می‌توان در نمایشگاه امسال آثار قرآنی را به صورت برجسته ارائه کرد، افزود: آنچه در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، بضاعت کل جامعه نیست، چه بسا اثر ارزنده‌ای در سه سال قبل تولید شده باشد که با توجه به قانون ارائه آثار در نمایشگاه، قابل عرضه نباشد.

رئیس سابق کتابخانه ملی در ادامه سخنانش اظهار کرد: می‌توان بخشی را با عنوان قرآن به نمایشگاه کتاب و به حوزه‌ای که غرفه فروش ندارد، افزود. ولی بهتر از آن این است که مکانی را برای ارائه منابع مطالعاتی قرآن و علوم قرآنی را اختصاص دهیم تا همه آثار منتشرشده از ناشران سراسر جهان در این حوزه را گردآوری کنیم.

وی با اشاره به این که از آثار دانشمندان کشورهای اسلامی و این که در حال انجام و تولید چه آثار دینی و قرآنی هستند، اطلاع نداریم، ادامه داد: تبادل نظر و آشنایی با منابع این کشورها از ضروریات است و کمک می‌کند تا در راستای افزایش معلومات و نگرش‌های قرآنی گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

اشعری همچنین گفت: در این باره باید چاره‌ای اندیشید. همچنین باید آثاری که به چاپ می‌رسند، در مکانی ارائه شوند تا به برخی شبهات که در اذهان افراد ایجاد می‌شود، پاسخ داده شود.

وی اختصاص بخشی از نمایشگاه کتاب به قرآن را در صورتی که ساختار و مدل طراحی مناسب و درخور شأن قرآن داشته باشد، مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با این حال نیازمند این هستیم که در مراکز هر استان شعبه‌ای برای ارائه آثار قرآنی داشته باشیم تا علاقه‌مندان به آشنایی با قرآن دسترسی بیشتری به این منابع داشته باشند.

مشاور اسبق رئیس جمهور ادامه داد: در سال‌های پیش گرایش به قرآن و قرائت این کتاب آسمانی رونق پیدا کرد، به طوری که تعداد قاریان در حوزه بین‌المللی و از کشورمان افزایش یافت.

وی افزود: رهبر انقلاب در سخنانی که مکرر ‌فرموده‌اند، بر تأمل در آیات قرآن و توجه به مفاهیم الهی تأکید می‌فرمایند که این نشان می‌دهد در این راستا باید فعالیت‌های فراوانی انجام شود. چنانچه کتابی منبعث از آیات قرآن منتشر شود، زمینه گسترش معارف قرآنی فراهم می‌شود.

اشعری با بیان این مطلب اظهار کرد: لزومی ندارد که سازمان صدا و سیما داستان قرآنی را به صورت فیلم تهیه کند، بلکه مفاهیم قرآن را به صورت ساخت مجموعه تهیه و تولید کند و با توجه به این که قرآن ام‌الکتاب و قانون اساسی و راهنمای مسلمانان است، هر چه در این راستا تلاش شود، باز هم کم است. 

کد خبر 132792
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز