همشهری آنلاین: علی لاریجانی مجموعه‌های حراست را مشاورانی امین برای مجموعه‌های مدیریتی عنوان و اظهار کرد: مجموعه‌های حراست در کنار برخورداری ازعلم، تخصص و روشن‌بینی مناسب باید حرمت، آبرو واعتبار مردم را حتی در صورت بروز اشکال و یا خطا حفظ کنند.

 به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در تبیین ضرورت وجود جایگاه حراست در دستگاه‌های اجرایی با توجه به مسئولیت‌های مهم‌اش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی دستاورد بی‌بدیل و ارزشمند قیام حضرت امام خمینی (ره) و حامل رشادت‌ها، مقاومت‌ها و ایثارگری همه آحاد جامعه در طی سالیان متمادی است که در همین راه شهدا و مجروحان گرانقدری با جانفشانی خود توانستند این شجره طیبه را به ثمر برسانند.

 وی افزود: از همان دوران و پس از آن، دشمنان این انقلاب به سرکردگی استکبار جهانی تلاش مستمری در جهت خدشه به اساس و ارکان نظام آغاز کردند که این امر هم‌چنان با شدت و حدت ادامه دارد؛ با وجود تغییر تاکتیک‌ها، روش‌ و شیوه‌ها، اصل دشمنی و ستیزه با دستاوردهای انقلاب هم‌چنان ادامه دارد که بر همین اساس صیانت از کیان و دستاوردهای نظام یک اصل و ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

 به گفته لاریجانی، نهاد حراست به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب که بنا بر ضرورت شکل گرفت، عهده‌دار وظیفه خطیری در سلامت تمامی ارکان‌های نظام است.

 رئیس قوه مقننه به ارزیابی از نقش حراست در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، خنثی کردن توطئه‌ها و فتنه‌ها پرداخت و حراست را به مثابه چشمان بیدار، هوشیار و تیزبین نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: هر مجموعه و نهاد به جهت پیشبرد اهداف و وظایف خود نیاز به مراقبت از سلامت درونی و بیرونی سازمان‌اش دارد، چرا که همواره افراد و سازمان‌ها در معرض خطر و تهدیدهای درونی و یا نفوذ دشمنان بیرونی قرار دارند که برای حفظ سلامت و پیشگیری از آسیب‌ها به مکانیسم و عواملی در جهت مقابله با این تهدیدات نیازمندند تا بتوانند همواره سلامت سازمان را از وجود آفت‌ها مصون بدارند؛ این امر ضرورت وجود جایگاه حراست را بیش از بیش مهم می‌سازد.

 لاریجانی در مورد نقش حراست در پیشگیری از مفاسد اداری، مالی و... گفت: مردم به صورت روزمره به تعداد زیادی از متولیان و مجریان نظام اداری به عنوان یکی از گسترده‌ترین بخش‌های کشور مراجعه می‌کنند که این امر نشان‌دهنده‌ی گردش کار فراوان امور دیوانی و اداری است که ممکن است به همین دلیل زمینه‌های بروز و وقوع آسیب و خطا در آن نسبت به سایر وجوه بیشتر و فراوان‌تر باشد.

 وی نقش قوانین و مقررات اداری، تغییر و تفسیر غیر واقعی از ضوابط اداری، سرپیچی، کندکاری و کوتاهی در انجام وظایف ، تسهیل و یا تسریع غیرقانونی در انجام کار برای افرادی خاص، فساد مالی از طریق دریافت رشوه و وجوه غیرقانونی و ارتشاء را از مهم‌ترین وجوه مفاسد اداری و مالی در کشور عنوان کرد که حراست می‌تواند با تدبیر، دقت‌نظر و هوشیاری در رفتار مجریان هر مجموعه و هم‌چنین از طریق ترویج فرهنگ اسلامی، وظیفه شناسی، آگاه ساختن مردم به قوانین و مقررات و حقوق شهروندی به مقابله با مفاسد اداری و مالی بپردازد.

 لاریجانی هم‌چنین افزایش سطح اطلاع‌رسانی به مردم، ارتقای سطح پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی، توجه جدی در مشارکت مردم در ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات آنان به حراست به منظور ارتقا سلامت نظام اداری و مالی را از عوامل مهم در پیشگیری از بروز مفاسد این بخش مطرح کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت وجود قانون مدون و جامع حراستی و تضمین کننده امنیت شغلی کارکنان حراست گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان بالاترین نهاد قانون‌گذاری و نظارتی در کشور که بنا بر فرموده جاودانه حضرت امام(ره) همواره در راس امور می‌باشد، به عنوان امنای منتخب مردم آمادگی دارند با بررسی، دقت‌نظر و بازنگری در قوانین و در جهت حمایت معنوی و مادی از تلاش‌های پیگیر و مستمر عزیزان گمنام در حراست‌ها به این وظیفه اسلامی، ایمانی و شرعی خود عمل کنند.

 وی ادامه داد: در این راه می‌توان با تشکیل جلسات مشترک بین مجموعه حراست کل کشور و نمایندگان مجلس به رفع کاستی‌ها و مشکلات این بخش اقدام کرد و از نزدیک در جریان نقطه‌نظرات و درخواست‌های این عزیزان قرار گرفت.در این راستا ما حمایت از اقدامات ارزشمند حراست را برای خود اصل می‌دانیم و معتقدیم تقویت این بخش از کشور سلامت نظام را تضمین می‌کند.

 لاریجانی در تبیین ویژگی‌های حقیقی و حقوقی حراست کارآمد و موفق گفت: طبق قانون دستگاه حراست با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرایی و نظارتی به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های تشکیلاتی، مستقیما یا به صورت غیرمستقیم و نامحسوس، وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی، حفاظت از تاسیسات و اماکن، اسناد و مدارک را در هر بخش عهده‌دارمی‌باشد.

 وی اهتمام به سالم سازی خدمات رسانی به مردم به معنای در اختیار قرار گرفتن این امانت اداری در خدمت واقعی ملت،اعمال مدیریت درجهت پرهیز از روش‌های غیر اصولی،تلاش در شناساندن دستگاه حراست به عنوان امین عموم اعم ازمسوولین، مدیران، کارکنان و ارباب رجوع به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات،شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید، ارائه راه‌کارها و خط مشی‌های مناسب در جهت رفع نارسایی‌ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه،همکاری صمیمانه با مدیران در تحقق اهداف سازمانی، اهتمام و تلاش در القاء و تبیین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران،توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب و توجه به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر را ازجمله ویژگی‌های حقیقی و حقوقی یک حراست کارآمد و موفق عنوان کرد.

 نماینده مردم قم در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: عزیزان حراست امین و معتمد نظام و عناصر متعهد و تلاشگر درجهت حفظ سلامت، مدیریت و رفتار کارکنان در بخش‌های مختلف کشور می‌باشند؛ آنها به واقع سربازان تلاشگر جمهوری اسلامی هستند که بزرگترین افتخار خود را سربازی ولایت فقیه و پیروی و تبعیت محض از فرامین مقام معظم رهبری می‌دانند.

 وی ادامه داد: این عزیزان همواره باید با سرلوحه قرار دادن فرامین رهبری و فرمایشات ایشان، از آن به عنوان نقشه راه و ترسیم‌گر افق‌های پیش رو بهره گیرند، چرا که ضرورت مداقه و توجه در رفتار و شیوه‌های عملکرد مجموعه و بررسی آسیب‌ها، رفع نواقص و کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت می‌تواند در کسب نتایج بهتر و ارتقاء سطح فعالیت نیروهای حراست کشور بسیار موثر باشد.

 لاریجانی در تبیین راهکارهای حراست برای تحقق اهداف مورد تاکید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با دفاع از کیان اسلامی، عدم وابستگی به بیگانه و در یک کلام نیفتادن انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان گفت: یکی از انگیزه‌های اصلی در قیام حضرت امام(ره) بر علیه حکومت شاهنشاهی به دلیل وابستگی‌ بیش از حد و به معنای واقعی در تمام ابعاد این مملکت به کشورهای بیگانه در سرسپردگی زمامداران حکومت به آنان بود؛ به طوری که ضمن وارد کردن آسیب جدی به کیان و استقلال کشور باعث شدند که هیچ‌گاه این ملت نتواند در هیچ بخشی توان و جسارت ظهور و بروز از خود نشان دهد و سرتا سر مملکت را به بنگاه‌های مصرف کننده کشورهای دیگر مبدل سازند.

 وی خاطر نشان کرد: وقوع انقلاب یا همان انفجار نور بنا بر فرمایشات حضرت امام(ره) حادثه مبارک و گرانقدری بود که به وسیله آن تمامی ایادی غرب و عوامل آن که در گوشه گوشه این مرز و بوم رخنه کرده بودند، دامن چپاول و غارت خود را برچینند و بساط خیانت‌شان را از این مملکت برداشتند. البته همین نااهلان و نامحرمان در تمامی این سال‌ها دست از توطئه بر علیه این نظام ارزشمند برنداشتند.

 لاریجانی افزود: آنان چون نادانانی هستند که نمی‌توانند به درک و باوراز اعتقاد مردم به ارزش‌های خود پی ببرند که در این راستا از اقدام و انجام هر توطئه و نقشه‌ای اعم از جنگ، محاصره اقتصادی، تهاجم فرهنگی، اقدامات تروریستی و صدور قطعنامه‌های ناجوانمردانه در جهت تسلیم کردن مردم و بسیاری توطئه‌های دیگر خودداری نکردند که هیچ‌کدام نتوانست کوچکترین خللی در اراده مصمم مردم وارد سازد. البته این به معنای پایان توطئه نیست چون آنان همواره در حال بررسی و ارائه نقشه‌های جدید خود هستند.

 وی در ادامه تاکید کرد که سلاح ما در برابر دشمنان هوشیاری، وحدت، یکپارچگی، تبعیت از فرامین رهبری و حضور در صحنه است که حراست‌ها باید با درک شرایط در انجام این ماموریت‌ها، پیشگام و پیشتاز بوده و ضمن مراقبت‌های لازم به روشنگری‌های خود در قبال توجه دادن مردم به آسیب‌های نظام اهتمام جدی داشته باشند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از وضعیت سازمان حراست کل کشور و مرکز حراست قوه مقننه گفت: بحمدالله با گذشت بیش از سه دهه از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد استقرار امنیت و ثبات در کشور هستیم و مردم ما در همه ابعاد در سایه نظم و انتظام، با اختیار و در آزادی کامل، توام با رعایت حقوق اجتماعی و احترام به یکدیگر با تعالیم دینی و اسلامی مشغول زندگی هستند؛ دراین بین نکته مهم این است که شرایط موجود حاصل تلاش و کوشش بسیار گسترده‌ای است که بخشی از آن قابل رویت و مشاهده بوده و بخش دیگر حاصل رفتار و زحماتی است که در مقابل چشمان ظاهر عیان نبوده و در نهان و در نهایت گمنامی انجام می‌شود که عملکرد سازمان حراست کل کشور در قالب همین شکل به فعلیت می‌رسد.

 لاریجانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی همواره مورد نظر و توجه دشمنان و افراد نااهل است تا از طریق تاثیرگذاری بر روند قانون‌گذاری و نظارتی و یا اجرایی آن بتوانند خللی در اقداماتی قانونی و شایسته آن وارد کنند که خوشبختانه با تدابیر و راهکارهای اتخاذ شده در این بخش شاهد کاهش چشمگیر بروز تخلفات و یا سوءاستفاده از جایگاه قوه مقننه بوده‌ایم که از این نظر جای تقدیر و تشکر دارد.

 لاریجانی هم‌چنین تاکید کرد: عزیزان ما در حراست قوه مقننه با درک عمیق از شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی و این‌که کوچکترین خدشه و یا سوءاستفاده از آن می‌تواند نتایج منفی فراوانی را به دنبال داشته باشد و لطمات جدی را به ساحت مقدس مجلس وارد سازد، با انجام تلاش مضاعف و اتخاذ تدابیر ویژه به امر حراست از کیان مجلس شورای اسلامی همت گمارده‌اند.

 رئیس قوه مقننه به ارائه توصیه‌هایی به حراستی‌ها پرداخت و‌ گفت: از آن جا که عزیزان خدوم و خدمتگزار در مجموعه‌های حراست چشمان امین در همه نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و قانونی در کشور هستند با اشراف اطلاعاتی و آگاهی از زوایای پنهان برخی رفتارها، می‌توانند مشاورانی امین برای مجموعه‌های مدیریتی خود باشند که برای نیل به این منظور لازم است با برخورداری ازعلم، آگاهی، تخصص، درایت، دقت و روشن‌بینی مناسب ماموریت‌های محوله خود را با شایستگی و در نهایت اخلاص و صداقت به انجام برسانند.

 لاریجانی در ادامه با تاکید بر رعایت حرمت افراد حتی در صورت بروز اشکال و یا خطا خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که در ماموریت‌های شما آبرو و اعتبار مردم مورد توجه و مداقه قرار گیرد و اگر هم خطایی انجام شده باشد با حفظ حدود و مراتب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت‌وگو با نشریه "هادی" ،ارگان سازمان حراست کل کشور به توضیح اجمالی از زندگی‌اش پرداخت و گفت: آنچه در زندگی علمای ربانی می‌توان یافت این است که علم برای آنها تواضع‌آور است نه اسباب تفرعن؛ مرحوم پدرم و شهید آیت‌الله مطهری هر دو این ویژگی را داشتند که نسبت به مردم در هر سطحی متواضع بودند، به طوری که با این همه سطح علمی و مقام فقهی ساعت‌ها وقت برای حل مسائل مردم عادی می‌گذاشتند که این ویژگی نظام فکری اسلامی است که خدمت به مردم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

 وی افزود: همان‌گونه که در چهار مرحله سیر عرفانی، مرحله آخرین "سیر من الحق الی الخلق" است که انسان پس از سیر تکامل معنوی و تقویت نیروی فطری خود، در جهت فانی شدن در خداوند، باید به سوی خلق بشتابد از این رو سنت علمای ربانی خدمت به مردم است.

کد خبر 131501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز