پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف به خاطر انتشار اتهامات ناروا علیه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ملزم به پرداخت غرامت به وی شد؛ این روزنامه رسما در دادگاه از اردوغان عذرخواهی و طی مقاله‌ای صحت ادعاهای خود را تکذیب کرد

daily telegraph

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه پس از آشکار شدن نادرستی ادعاهای روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف مبنی بر این که حزب وی بودجه پیشنهادی یک دولت خارجی را برای اجرای برنامه‌های انتخاباتی‌اش پذیرفته است، مبلغ هنگفتی را به عنوان غرامت از این نشریه پذیرفت.

فایننشال تایمز نوشت:دریافت غرامت از یک روزنامه خارجی در یک دادگاه خارجی از سوی یک رهبر دولتی به ندرت دیده شده است.

روزنامه دیلی تلگراف ادعا کرده بود که یک کشور خارجی مبلغ 25 میلیون دلار برای کمک به فعالیت‌های انتخاباتی حزب حاکم 'عدالت و توسعه' در ترکیه برای حضور در انتخابات پرداخت خواهد کرد.

'اما ادهم' که وکالت اردوغان را بر عهده دارد  به دادگاه عالی لندن گفت: روزنامه دیلی تلگراف به ناروا ادعا کرده ا ست که اردوغان به طور غیر قانونی به یک قدرت خارجی اجازه اعمال نفود و دخالت در روند دموکراتیک داخلی جمهوری ترکیه و سیاست‌های حزب عدالت و توسعه را داده و بدین ترتیب استقلال حزب وی را به طرز جدی مورد سوء ظن قرار داده است.

بر اساس بیانیه شرکت حقوقی تخصصی 'کارتر - روک'، که وکالت اردوغان را بر عهده گرفته است، روزنامه دیلی تلگراف در دادگاه رسما از اردوغان عذر خواهی کرده است.

این روزنامه همچنین در مقاله‌‌ای با اذعان به این که 'اطلاعات نادرست در اختیار ما قرار داده شده بود و این ادعاها نادرست بوده‌اند' رسما از اردوغان عذر خواهی کرد.

دیلی تلگراف نوشت: اردوغان و حزب وی هیچ یک چنین معامله‌ای انجام نداده و هیچ گونه کمکی از خارج دریافت نکرده است.

بر پایه بیانیه شرکت کارتر - روک ،‌ روزنامه دیلی تلگراف با پرداخت هزینه‌های دادگاه اردوغان و 'مبلغ کلانی به عنوان خسارت' موافقت کرده است اما از میزان این مبلغ اطلاعاتی ارائه نکرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه از رقم 25 هزار پوند به عنوان غرامت یاد کرد اما سخنگوی نخست وزیر برای تائید این رقم پاسخی نداد.

عمر چلیک، معاون حزب عدالت و توسعه در امور خارجی، این ادعا ها را 'جو سازی‌های بی‌شرمانه' نامید و گفت، نخست وزیر ترکیه 'از این که توانسته است حسن شهرت حزب عدالت و توسعه را مجددا احیا کند' خرسند است.

کد خبر 129662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز