اردوغان پس از برگزاری اجلاس اکو، رئیسان جمهور افغانستان، پاکستان و ترکیه را برای اقامه نماز جمعه، شخصا با خودرو به مسجد برد.

ترکیه اجلاس اکو

به گزارش روزنامه وطن - چاپ ترکیه- پس از اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در استانبول، عبدالله‌گل رئیس‌جمهور ترکیه‌، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان و آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان به همراه رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه که رانندگی خودرو را برعهده داشت، به مسجد رفتند و نماز خواندند.

عبدالله گل بر صندلی جلو و حامد کرزی و آصف علی زرداری نیز بر صندلی عقب نشستند. از سوی دیگر، رهبران ترکیه، افغانستان و پاکستان در نشست سه‌جانبه‌ای در استانبول از برگزاری یک رزمایش نظامی مشترک در ماه مارس آینده خبر دادند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، رهبران ترکیه، افغانستان و پاکستان روز جمعه در نشست سه جانبه‌ای در اجلاس سران همکاری‌های اقتصادی (اکو) در استانبول موافقت خود را با برگزاری یک رزمایش نظامی مشترک در مارس آینده اعلام کردند.

براساس بیانیه مشترک رهبران ترکیه، افغانستان و پاکستان این رزمایش نظامی روزهای 19 تا 27 مارس 2011 (28 اسفند تا 7 فروردین) در استانبول برگزار می‌شود. در این بیانیه آمده است که این رزمایش مشترک با هدف گسترش همکاری‌های نظامی ترکیه، افغانستان و پاکستان است و علیه هیچ کشوری برگزار نمی‌شود.

عبدالله گل رئیس‌جمهوری ترکیه در این نشست اعلام کرد که مبارزه با تروریسم بسیار مهم است و سازمان‌های اطلاعات ملی هر سه کشور نیازمند همکاری با یکدیگر برای مقابله با این تهدید هستند. وی افزود که روابط ترکیه، افغانستان و پاکستان مستحکم‌تر از همیشه است.

عبدالله گل گفت که چنین نشست‌هایی به سکویی برای انجام پروژه‌های ملموس مخصوصا خط ریلی که استانبول و اسلام آباد را با یکدیگر مرتبط می‌کند، تبدیل شده است. در حاشیه نشست کشورهای عضو اکو در ترکیه، کرزی بعد از گفت‌وگو با مقامات ترک درباره تحولات افغانستان و شیوه تعامل با طالبان، از میانجیگری ترکیه در گفت‌وگوهای صلح با طالبان حمایت کرد.

کد خبر 124052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز