همشهری آنلاین: در آغاز هفته بیست‌ویکم لیگ برتر فوتبال ایران پرسپولیس و استقلال برابر تیم‌های صنعت نفت آبادان و استیل آذین به میدان میروند.

پرسپولیس

لیگ برتر فوتبال ایران به علت برگزاری جام ملت‌های آسیا پس از حدود 40 روز تعطیلی از 16 بهمن با برگزاری 7 دیدار آغاز می‌شود.

پرسپولیس - نفت آبادان؛ سرخپوشان به دنبال برد و آرامش

علی دایی با برد یک بر صفر برابر سایپا توانست تا حدی به اوضاع نابسامان سرخپوشان پایتخت سرو سامان بدهد و از زیر فشار انتقادها رها شود. پرسپولیس اگر می‌خواهد همچنان گوشه چشمی به قهرمانی در این فصل لیگ برتر داشته باشد باید در این دیدار برابر نفت آبادان به برتری برسد. نفت با کاسیمیرو مربی پرتغالی خود اگرچه در اولین حضورش در لیگ برتر نتایج خوبی گرفته اما در اکثر دیدارهای خارج از خانه موفق نبوده است.

پرسپولیس برای خط و نشان کشیدن برای حریفان آسیایی نیز باید مقتدرانه در میدان حاضر شود. این تیم دو اردو در ترکیه و امارات داشت و در دو تورنمنت دوستانه هم شرکت کرد که البته نتوانست مقامی بیاورد اما نتیجه دیدار با نفت آبادان نشان خواهد داد که این اردوها برای پرسپولیس مفید بوده یا فقط حاشیه‌های این تیم را بیشتر کرده است.

نتایج سرخپوشان درهفته‌های پایانی نیم فصل اول به قدری عجیب و ناامیدکننده بود که دیگر هواداران پرسپولیس رغبت نمی‌کردند برای دیدن بازی‌های تیم‌شان به ورزشگاه بیایند. 5 باخت متوالی که علی دایی را تا استعفا و جدایی کامل از پرسپولیس پیش برد بزرگترین انگیزه‌ی سرخپوشان و البته خود دایی برای داشتن یک عملکرد خوب درنیم فصل دوم است.

درحالی که همه چیز فراهم بود تا کریمی مجددا به پرسپولیس بازگردد و این بار با علی دایی کار کند، کریمی ترجیح داد خود را درآلمان ثابت کند و این بار به شالکه رفت. اما درعوض وحید هاشمیان ازآلمان به پرسپولیس آمده و می‌تواند در کنار غلامرضا رضایی، هادی نوروزی، اشپیتیم آرفی و سعید حلافی خط حمله قدرتمندی را برای تیمش شاهد باشد. باید منتظر ماند و دید دایی و پرسپولیس در نیم فصل دوم چگونه خواهند بود.

حریف این هفته سرخپوشان صنعت نفت است که در آبادان این تیم را برده‌اند. تیمی که در خارج از خانه و داخل خانه نتایج کاملا متفاوتی می‌گیرد. سرمربی پرتغالی نفت گفته پرسپولیس با توجه به نتایج قبلی‌اش تحت فشار است و همین موضوع می‌تواند به تیمش کمک کند.

ذوب آهن - سایپا ،نبرد مربیان سابق تیم ملی

صدرنشین لیگ برتر در تعطیلی 40 روزه‌ی نیم فصل یک اردو در امارات برگزار کرد و در دیداری دوستانه بر پاختاکور ازبکستان غلبه کرد. البته ذوب‌آهنی‌ها در این مدت صدرنشینی خود را مستحکم‌تر کردند، چرا که هفته گذشته در بازی تکراری خود مقابل مس پیروز شده و با توجه به تساوی سپاهان اختلاف امتیازهای خود با تیم‌های پایین‌تر را افزایش دادند.

در آن سو سایپای البرز با انگیزه‌ی فراوانی وارد مسابقه می‌شود و با تیم جوان خود سعی در گرفتن امتیاز از اصفهان دارد. کریم انصاری فرد که شایعه حضورش در تیم ‌های اروپایی رد شد و همچنین محمدرضا خلعتبری دو مهاجم ملی‌پوش دو تیم هستند که می‌توانند در تعیین سرنوشت بازی تاثیرگذار باشند.

شاگردان منصور ابراهیم‌زاده روز شنبه روی کاغذ کار سختی پیش رو ندارند و باید برابر شاگردان محمد مایلی‌کهن به میدان بروند، تیمی که در نیم فصل اول نتایج خوبی نگرفته است. سایپا با آخرین تیم جدول فقط یک امتیاز فاصله دارد و با 33 گل خورده یکی از ضعیف‌ترین خطوط دفاع لیگ را هم دارد. البته فوتبال قابل پیش بینی نیست و باید دید مایلی‌کهن در تعطیلات نیم فصل چقدر توانسته تیمش را دچار تغییر کند و این تیم می‌تواند در نیم فصل دوم نتایجی بهتر از نیم فصل اول بگیرد یا سیر نزولی سایپا با مایلی‌کهن ادامه خواهد داشت.

سایپا در آخرین دیدار تدارکاتی جدی خود در تعطیلات نیم فصل نتوانست تیم دسته اولی گل گهر سیرجان را شکست دهد. باید دید این تیم‌ می‌تواند صدر نشین را در خانه‌اش متوقف کند یا نه.

فولاد - نفت تهران،افکار تهاجمی جلالی

هر دو تیم یک رکورد جالب را در جدول لیگ به نام خود ثبت کرده‌اند. فولاد با وجود اینکه دررده‌ی هشتم جدول قرار دارد اما با 35 گل زده دارای بهترین خط حمله لیگ است. نفت تهران نیز با 11 تساوی، رکورددار بیشترین تساوی در جدول لیگ است.

فولادی‌ها ترجیح دادند درتعطیلی نیم فصل درخوزستان بمانند و با انجام چند بازی دوستانه با تیم‌های استانی خود را آماده‌ حضور در نیم فصل دوم کنند. نفتی‌ها نیز پس از برگزاری یک اردو در ترکیه و در حالی که هنوز نگران انتقال احتمالی تیم‌شان به استان مرکزی هستند، پا به این میدان می‌گذارند. تقابل اندیشه‌های حسین فرکی و مجید جلالی، دو مربی پیشین پاس تهران می‌تواند جالب و دیدنی باشد.

فولاد در هفته بیستم لیگ برتر در ثانیه‌های آخر برابر سپاهان شکست خورد تا با باخت به تعطیلات برود. با این حال جایگاه این تیم در این فصل بد نیست و با 26 امتیاز در رده هشتم قرار دارد. حریف فولاد تیمی است بدون تماشاگر که در اواخر نیم فصل دچار حاشیه انتقال به استان مرکزی شد و پس از مدتی هم همه چیز در ظاهر به فراموشی سپرده شد تا این تیم به آرامشی نسبی برسد.

به نظر می‌رسد در دیدار شنبه 16 بهمن نفتی‌ها باز هم برای نباختن بازی خواهند کرد اما شاگردان مجید جلالی هر سه امتیاز مسابقه را می‌خواهند.

ملوان انزلی - پیکان قزوین؛ ملوانان به دنبال 3 امتیاز خانگی

دو تیم سخت کوش لیگ درحالی به مصاف هم می‌روند که ملوان در پایان نیم فصل در رتبه‌ی یازدهم و پیکان در رده‌ی سیزدهم قرارگرفت. انزلی‌چی‌ها از ابتدای لیگ تاکنون روند ثبات و مشخصی را طی کرده و از فراز و نشیب‌های آنچنانی به دور بوده است. با این حال دربعضی مواقع تیم‌های بالانشین جدول را از پیش رو برداشته است. در مقابل پیکان در ابتدای فصل نتایج خوبی نگرفت و تا چند هفته در پایین‌ترین رده جدول سیر می‌کرد اما با آمدن علیدوستی این تیم جان تازه‌ای گرفت و تاحدودی خود را از خطر سقوط و قعرنشینی نجات داده است.

ملوان 23 امتیازی و دو امتیاز بیشتر از پیکان دارد اما از حاشیه امنیت برخوردار نیست. ملوانان برای اینکه طبق روال چند فصل گذشته کارشان برای بقا در لیگ برتر به روزهای آخر کشیده نشود باید از دیدارهای خانگی حداکثر امتیاز را بگیرند. این تیم اکنون مدیرعامل ندارد و گفته می‌شود درگیر مشکلات مالی هم هست.

در آن سوی میدان تیمی قرار دارد که با حضور حمید علیدوستی نتایج خوبی گرفته و از انتهای جدول جدا شده است. هر دو تیم در این مسابقه سه امتیاز را می‌خواهند. البته کار پیکان در بندر انزلی دشوار به نظر می‌رسد جایی که بعید است زمین خیلی برای انجام بازی تاکتیکی مناسب باشد و آشنایی بازیکنان ملوان به شرایط میدان می‌تواند برای ملوانان یک امتیاز مثبت محسوب شود.

شاهین بوشهر - سپاهان اصفهان؛ دیدار عماد و امیر/ روز انتقام

این دو در ابتدای کار رابطه خوبی با یکدیگر داشتند اما به تدریج عماد رضا به سبب علاقه فراوان قلعه نویی به ابراهیم توره از درون باکس محوطه جریمه دور و دورتر شد تا سوگلی سرمربی فقط گل بزند.

یکی از بازیهای حساس هفته بیست و یکم لیگ میان تیم‌های سپاهان اصفهان و شاهین بوشهر برگزار می‌شود. دوئل اصلی این بازی بین مهاجم درون زمین است با سرمربی رقیب که روی نیمکت نشسته، بین عماد رضای عراقی و امیر قلعه نویی، بین آقای گل فصل قبل و سرمربی تیم قهرمان لیگ گذشته و بین دو نفری که به شهادت حاضرین، فصل قبل یکی با چوب کرنر دنبال دیگری گذاشته بود تا حساب‌های فی ما بین را تسویه کند و اگر نبود دخالت هم تیمی‌ها کار به جای باریک کشیده می‌شد.

این دو در ابتدای کار رابطه خوبی با یکدیگر داشتند اما به تدریج عماد رضا به سبب علاقه فراوان قلعه نویی به ابراهیم توره از درون باکس محوطه جریمه دور و دورتر شد تا سوگلی سرمربی فقط گل بزند اما با این وجود باز هم گلزن بالفطره عراقی کارش را کرد و با 19 گل بالای سر توره 17 گل ایستاد. قلعه نویی نام عماد رضا را در لیست مازاد نوشت و همین باعث شد تا کدورت‌ها علنی شود.

مهاجم عراقی به مصر رفت ولی به ایران بازگشت و حالا فرصت دارد با پیراهن شاهین، تیمی که مکتب فوتبالش را باید پدر معنوی سپاهان هم دانست، انتقام بگیرد. از یاد نمی بریم فصل قبل و در بازی این دو تیم در همین ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر بود که درخشش عماد رضا و دو گلی که او زد باعث شد تا قلعه نویی بعد از هفته‌ها اولین برد بیرون از خانه اش را جشن بگیرد

شاید این مسابقه پرتماشاگرترین دیدار هفته باشد. بوشهری‌ها به تیمشان علاقه خاصی دارند و همواره حضور پرشوری در ورزشگاه دارند. تماشاگران بوشهری می‌خواهند بعد از حدود 40 روز ببینند حمید استیلی در تعطیلات توانسته نقاط ضعف تیم را برطرف کند و این تیم را به وضعیت بهتری برساند یا نه.

ازسویی دیگر سپاهان نیز روز دوشنبه نتوانست در قم برابر صبا سه امتیاز مسابقه را بگیرد و به کسب یک امتیاز رضایت داد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین اتفاق این دیدار رویارویی حمید استیلی و امیر قلعه‌نویی باشد مربیانی تقریبا از یک نسل و آشنا به فوتبال روز. البته حضور عمادرضا مهاجم سابق سپاهان در تیم شاهین نیز می‌تواند جالب توجه باشد. شاید عمادرضا برای خودنمایی به هم‌تیمی‌های سابق و امیر قلعه‌نویی انگیزه زیادی برای گلزنی در این دیدار داشته باشد.

راه آهن - صبای قم؛جدال همسایه ها

دو تیم با 2مربی جوان که در نیم فصل اول با تیم‌های خود نتایج بدی نگرفتند رودرروی هم قرار می‌گیرند. مهدی تارتار با آمدن خود به راه‌آهن این تیم را از ته جدول جدا کرد و در میان 10 تیم برتر قرار داد. عبدالله ویسی نیز که پس از محمود یاوری هدایت نماینده قم را برعهده گرفته بود با وجود این که در رتبه‌ی این تیم چندان پیشرفتی ایجاد نکرد اما عملکرد خوبی مقابل تیم‌های قدرتمند لیگ داشت. در نیم فصل دوم همه امتیازها برای تیم‌هایی که حتی کمی خطر سقوط را احساس می‌کنند اهمیت دارد.بدین ترتیب باید شاهد یک نبرد کامل میان این دو تیم باشیم.

دو تیم کم تماشاگر که در جدول لیگ هم همسایه هستند با یکدیگر دیدار می‌کنند.صبا با 26 امتیاز و یک امتیاز بیشتر از راه آهن در رده نهم ایستاده و راه آهن دهم است. مهدی تارتار سرمربی راه آهن باید به مصاف عبدالله ویسی برود؛ مربی‌ای که دوست دارد همواره شباهت ظاهری به گواردیولا سرمربی بارسلونا داشته باشد اما تیمش کمترین شباهتی به بارسلونا ندارد و حتی به گفته ویسی در کمتر دیداری هجده بازیکن اصلی را در اختیار داشته است.

پاس - تراکتورسازی، روز سرنوشت یاوری

برخلاف تیم پرطرفدار تبریزی که تا اینجا بهترین فصل حضور خود در لیگ برتر را تجربه کرده و با قرارگرفتن در رتبه چهارم و بالاتر از استقلال و پرسپولیس رویای آسیایی شدن در سر دارد، پاسی‌ها خطر سقوط را احساس می‌کنند. شاگردان محمود یاوری برای سه امتیاز این دیدار خانگی نقشه کشیده‌اند و می‌دانند که در صورت از دست دادن امتیاز در این بازی وضعیت به مراتب بدتری در جدول خواهند داشت.

اما تراکتورسازان که با فراز کمالوند چندین بار در نیم فصل اول به نقطه‌ی اوج خود رسیدند، در فاصله میان دو نیم فصل تا آستانه قطع همکاری با مربی‌شان هم پیش رفتند اما با دلجویی مدیرعامل تراکتور از کمالوند همه چیز حل شد.

محمود یاوری با تجربه‌ترین و کهنسال‌ترین مربی لیگ برتر برابر یکی از جوانترین مربیان لیگ قرار می‌گیرد. یاوری استاد حفظ تیم‌ها در لیگ برتر است و اکنون هم به همین دلیل به همدان رفته تا مانع سقوط تیم شانزدهم جدول به دسته اول شود.

در این دیدار پاس می‌خواهد از امتیاز میزبانی حداکثر استفاده را ببرد و در رسیدن به این هدف به فوت کوزه‌گری یاوری هم امیدوار است اما شاید تراکتورسازی تیم قدرتمندی باشد که به سادگی تسلیم نشود.

شهرداری تبریز - مس کرمان؛ نبرد سرمربیان سابق استقلال و پرسپولیس

شهرداری تبریز برخلاف همشهری‌اش نه شرایط خوبی در جدول لیگ دارد نه آن همه تماشاگر پرشمار و پرشور. حمید درخشان برای بقای این تیم در لیگ برتر کار دشواری در پیش دارد. او روز یکشنبه باید با صمد مرفاوی مبارزه کند. مربی سابق استقلال که در مس هم نتایج خوبی گرفته و اکنون هم تیمش در رده سوم جدول است. با این حال شکست تکراری مس برابر ذوب آهن شاید تا حدی این تیم را دچار مشکل کرده باشد. به هر حال نبرد تاکتیکی سرمربیان سابق استقلال و پرسپولیس می‌تواند دیدنی باشد.

* استقلال - استیل آذین؛ برد برای غلبه بر حاشیه‌ها

آخرین دیدار هفته را این دو تیم تهرانی برگزار می‌کنند. آبی‌پوشان پایتخت در چند روز گذشته گرفتار حاشیه‌ درگیری سرپرست باشگاه با کاپیتان تیمشان بودند حاشیه‌ای که ظاهرا با روبوسی و حضور فرهاد مجیدی در تمرینات به پایان رسید اما برخی معتقدند بعید است آن حاشیه‌ها و مصاحبه‌ها و افشاگری‌ها با چند بوسه به پایان رسیده باشد و مجیدی و فتح‌الله‌زاده همه مسایل را فراموش کرده باشند. تنها در صورت برتری برابر استیل آذین حاشیه‌های آبی‌پوشان فروکش خواهد کرد.

استیل آذین پرمهره و پرحاشیه نیز برای جدایی از انتهای جدول باید در این مسابقه به برتری برسد. تقابل علی پروین و بازیکنان پر اسم و رسم استیل آذین با آبی‌پوشان می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد. استیل آذین اگر در این دیدار به برتری برسد می‌تواند به بقا در لیگ برتر امیدوار باشد در غیر این‌صورت شرایط این تیم پرحاشیه که از ابتدای فصل تاکنون سه مدیرعامل و سه مربی عوض کرده بغرنج‌تر شود.

برنامه و اسامی داوران هفته بیست و یکم:

شنبه 16بهمن- ساعت 15

ذوب آهن-سایپا-فولاد شهر-اصفهان

هدایت ممبینی-سید علی نژادیان-مصطفی فراهانی-جواد شرفی-ناظر:سعید بطحائی

فولاد خوزستان-نفت تهران-تختی-اهواز

محسن قهرمانی-صفدر احمدی-مجید شمس-رسول احمدی-ناظر:اسماعیل صفیری

ملوان-پیکان-تختی-انزلی

البرز حاجی پور-رحیم شاهین-سجاد طوری-علیرضا اکرمی-ناظر:فرج الله یثربی

شاهین بوشهر-سپاهان-شهید بهشتی-بوشهر

سعید مظفری زاده-مرتضی کریمی-محمدرضا منصوری-پیروز سیف الله پور-ناظر:زاهد بحرینی

راه آهن -صبای قم- اکباتان-تهران

علیرضا فغانی-حسین خانبان-مهدی عالیقدر-محمدرضا فغانی-ناظر:حسین خوشخوان

پرسپولیس- نفت آبادان - آزادی - ساعت 15:45

محسن ترکی-رضا سخندان-مسعود فرح نیا-سعید فتاحی-ناظر:عبدالله با عزم

پاس- تراکتورسازی - قدس- همدان

احمد صالحی- مجید ویشگاهی- محبت علی رضایی تبار-محمد ملکی- ناظر:محمد ریاحی

یکشنبه 17 بهمن- ساعت 15:45

استیل آذین- استقلال- آزادی

تورج حق وردی - علیرضا کهوری - محمدرضا ابوالفضلی-فرشید افشا - ناظر:غلامرضا بهروان

شهرداری تبریز - مس کرمان-یادگار امام- بریز ساعت 15

محمد حسین اسدی- صادق نوری-بهرام حسینی نقوی - علیرضا شیخی- ناظر:فریدون اصفهانیان

جدول رده بندی لیگ برتر تا پایان هفته بیستم:

1-‌ ذوب آهن 20 بازی - 42 امتیاز

2- سپاهان 19 بازی - 35 امتیاز

3- مس کرمان 20 بازی - 34 امتیاز

4-تراکتورسازی 20 بازی - 34 امتیاز

5- استقلال 20 بازی - 34 امتیاز

6- پرسپولیس 20 بازی - 30 امتیاز

7- نفت آبادان 19 بازی - 28 امتیاز

8- فولاد خوزستان 20 بازی - 26 امتیاز

9- صبای قم 20 بازی - 26 امتیاز

10- راه آهن 20 بازی - 25 امتیاز

11- ملوان 20 بازی - 23 امتیاز

12- شاهین بوشهر 20 بازی -22 امتیاز

13- پیکان 20 بازی - 21 امتیاز

14- سایپا 20 بازی - 20 امتیاز

15- نفت تهران 20 بازی - 20 امتیاز

16- پاس همدان 20 بازی - 20 امتیاز

17- شهرداری تبریز 20 بازی - 20 امتیاز

18- استیل آذین 20 بازی - 19 امتیاز

کد خبر 127334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز