شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

محمود مولایی: به فاصله 2دقیقه مانده به 120 دقیقه تلاش بازیکنان عراق و استرالیا، هنگامی که 2 تیم برای ضربات پنالتی آماده می‌شدند، سرانجام گل هری ‌کیول استرالیا را به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا رساند.

فوتبال

در دقیقه 118 مسابقه، درحالی‌که بازی بدون گل دنبال می‌شد، سانتر بلند مت مت‌کی در داخل محوطه جریمه روی سر هری کیول فرود آمد و گل این مهاجم باعث حذف عراق شد. در این صحنه قاسم عباس، مدافع عراق اشتباه کرد ولی فرصتی برای جبران این اشتباه باقی نمانده بود. پس از مسابقه چهره خندان و مشت‌های گره‌کرده اوزیک که به هوا پرتاب می‌شد، حکایت از فتح مرحله یک چهارم نهایی جام داشت.

استرالیا که در دوره قبلی جام ملت‌های آسیا با عراق همگروه بود، در رویارویی با این تیم شکست خورد و به‌عنوان تیم دوم گروه در مراحل بعد مسابقات هم تیم قدرتمندی نشان نداد. پیروزی این تیم بر عراق شاید به‌نوعی انتقام استرالیا از مردان سیدکا باشد. عراق تیمی که در جام ملت‌های قبلی با پیروزی مقابل عربستان برای نخستین بار قهرمان آسیا شده بود، این بار به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی از همان ابتدای جام ملت‌های قطر تیم قدرتمندی به نظر نمی‌آمد. این تیم در گروه چهارم ابتدا مقابل ایران شکست خورد، بعد مقابل امارات یک پیروزی خفیف به‌دست آورد و در مسابقه سوم با پیروزی مقابل کره‌شمالی با 6امتیاز به‌عنوان تیم دوم صعود کرد.

این در حالی بود که تیم باتجربه و کند استرالیا در گروه سوم رقابت‌ها پس از پیروزی پرگل 4 بر صفر مقابل هند، در مسابقه دوم برابر کره‌جنوبی به تساوی رسید و مقابل بحرین به پیروزی دست یافت؛تیمی که بالاتر از کره‌جنوبی به‌عنوان تیم اول گروه پای به مرحله یک چهارم نهایی گذاشت تا رویارویی استرالیا و عراق در چنین شرایطی روی دهد.

این مسابقه حدود 5 هزار تماشاگر داشت که اغلب هواداران عراق بودند. مسابقه با حمله‌های استرالیا شروع شد؛ تیمی که بیشتر سعی می‌کرد در نیمه اول مسابقه بازی را اداره کند. به همین دلیل، رفته‌رفته حمله‌های عراقی‌ها بیشتر شد طوری که در دقایقی از مسابقه شانس بازکردن دروازه حریف را هم داشتند.

هوار محمد و عماد رضا 2 مهاجم عراق به نوعی طراح حمله‌های این تیم بودند ولی عراق در نیمه نخست هیچگاه نتوانست برای گلزنی به موقعیت مناسبی دست یابد. این در حالی بود که استرالیا در 5 دقیقه آخر نیمه اول تا مرز گلزنی پیش رفت. در دقیقه 41 مسابقه، مت مت‌کی، مرد شماره 17 استرالیا با عبور از مدافعان عراق به دروازه حریف نزدیک شد اما ضربه‌ای که به توپ زد، راهی به دروازه نیافت.

یک دقیقه بعد از این موقعیت، استرالیا توسط هری کیول صاحب یک فرصت دیگر گلزنی شد. مدافعان عراق این بار اشتباه کردند و مهاجم استرالیا در محوطه جریمه با دروازه‌بان در موقعیت تک به تک قرار گرفت. اما توپ را از بالای دستان دروازه‌بان به بیرون فرستاد تا نیمه نخست بازی گلی دربر نداشته باشد. یکی از نکات مهم این نیمه بازی متفکرانه استرالیا بود. بازیکنان این تیم که مسن‌تر از بازیکنان عراقی بودند، در نیمه نخست، بازی را به‌گونه‌ای اداره می‌کردند که باعث دوندگی بازیکنان حریف شوند.

احتمالا به همین دلیل، استرالیا در نیمه دوم تیم هجومی‌تری بود. در شروع این نیمه، در میان حمله‌های پراکنده استرالیا، عماد رضا در دقیقه 54 یک موقعیت مناسب را برای عراق از دست داد. در بقیه دقایق، بازیکنان استرالیا تمایل بیشتری به گل زدن داشتند؛ مثل شوت برد هولمن در دقیقه 72 که با واکنش مناسب محمد کاسید روبه‌رو شد. این بازیکن در دقیقه 80 می‌توانست دروازه عراق را باز کند که بازهم دروازه‌بان حریف چنین اجازه‌ای نداد. او حتی در دقیقه 90 مسابقه هم دروازه تیمش را نجات داد تا در مجموع عملکرد قابل‌قبولی در این نیمه داشته باشد.

سیدکا، سرمربی عراق برخلاف اوزیک همتای خود در تیم استرالیا خیلی زود دست به تعویض زد و تا دقیقه 85هر سه تعویض خود را انجام داد. اوزیک اما در دقیقه 90 نخستین تعویض خود را انجام داد تا در وقت‌های اضافی 2شانس تعویض داشته باشد. به این ترتیب، 2 تیم پای به وقت‌های اضافی مسابقه گذاشتند و باز هم استرالیا برتر از حریف بود. در عین حال، عراق نیز تیم دونده‌ای نشان داد تا فرصت‌های 2 تیم تا دقیقه 118 گل نشود.

استرالیا با این پیروزی در مرحله نیمه نهایی با ازبکستان مسابقه خواهد داد. ازبکستان در مرحله قبلی اردن را شکست داده و اکنون استرالیا و ازبکستان 5 بهمن یکی از 2 مسابقه مرحله نیمه نهایی را برگزار خواهند کرد.

کد خبر 126437

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز