چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

نور علی برومند از استادان موسیقی ایرانی و نوازنده تار، سه‌تار، سنتور، تنبک و کارشناس آواز در سال 1285 متولد شد.

او در 13 سالگی آموزش تار را نزد درویش‌خان آغاز کرد. سپس در 18 سالگی برای تحصیل به برلین رفت و پیانو آموخت. در 22 سالگی به ایران بازگشت و آموختن نت‌نویسی و ردیف را نزد موسی‌معروفی ادامه داد. مجددا در آلمان به تحصیل رشته پزشکی پرداخت ولی پس از 6 سال به ناراحتی چشم مبتلا و تا آخر عمر نابینا شد. بسیاری از نوازندگان و خوانندگان موسیقی ایرانی از شاگردان او بوده‌اند. وی در 30 دی 1355 درگذشت و در قبرستان ظهیرالدوله دفن شد.

مرگ کاریکاتوریست معروف جهان

ال هرشفیلد معروف‌ترین کاریکاتوریست جهان ۲۰ ژانویه ۲۰۰۳ در ۹۹ سالگی درگذشت. وی ۷۷ سال تمام کاریکاتور کشیده بود. آخرین کاریکاتور را چند هفته پیش از مرگ ترسیم کرده بود. بیش از سیاستمداران و دولتمردان، سراغ هنرمندان و هنرپیشگان می‌رفت و شکلک آنان را ترسیم می‌کرد. برای صحنه‌های نمایش و فیلم هم کاریکاتور می‌کشید. هرشفیلد در مصاحبه‌ای گفته بود که پیش از نشستن پشت میز نگران است که سوژه آن روز را از کجا بیاورد ولی پس از قرار گرفتن در جایش آن قدر سوژه به دست می‌آورد که نمی‌داند از کدام شروع بکند.

نبرد برمه

نبرد برمه از نبردهای جنوب شرق آسیا در زمان جنگ جهانی دوم است. این نبرد از زمانی که ژاپنی‌ ها در ۲۰ژانویه 1942 میلادی از مرزسیام - برمه گذشتند تا ۲۵جولای 1945 میلادی که ارتش چهاردهم بریتانیا راه‌آهن تانگ گوی در ایالت‌ شان در خاوربرمه را تسخیر کرد، ادامه داشت. نیروهای هندی ، گورخا و انگلیسی به فرماندهی سرویلیام سلیم بیشتر بار نبرد را بر دوش داشتند ولی نیروهای آمریکایی ‌ و چینی به فرماندهی ژنرال ژوزف استیل ول نیز در شمال با ژاپنی‌ها می‌جنگیدند. نبرد برمه از 4مرحله گذشت . پیشروی ژاپن در برمه، هجوم ناموفق متفقین در جنگل آراکان، نبرد تعیین‌کننده ایمفال، تسخیر دلتای ایرراوادی و رانگون.

تولد شیفته حشرات

ژان هانری فابر طبیعی ‌دان و حشره‌ شناس معروف فرانسوی که به او شیفته حشرات لقب داده ‌اند در 20 ژانویه سال 1823 میلادی در سنت لئون واقع در آویرون قدم به عرصه وجود گذاشت . بعد از اتمام تحصیلات به تدریس و تحقیق پرداخت و اسرار بسیاری در مورد زندگی حشرات کشف کرد و این اکتشافات سبب شهرت او شد . او در نهم مارس سال 1915 میلادی بدرود حیات گفت.

درگذشت جان راسکین

جان راسکین شاعر ، فیلسوف ، منتقد هنری ، نویسنده و مصلح اجتماعی انگلیسی در 8 فوریه 1819 میلادی در لندن به دنیا آمد . وی که در خانواده‌ای ثروتمند ‌زاده شده بود، پس از مرگ پدرش تمام ثروت او را وقف فعالیت‌های خیریه، موزه و فعالیت‌های فرهنگی کرد و خود به نویسندگی اشتغال یافت. تمام آثار وی دارای رنگ و لعاب اخلاقی‌اند. معروف‌ترین اثر راسکین کتاب هفت مشعل معماری است. وی در این کتاب اظهار می‌کند که معماری دارای7 مشعل به قرار زیر است: حقیقت، ایثار، قدرت، زیبایی، زندگی، خاطره و اطاعت. او در سن ۸۰ سالگی در 20 ژانویه سال 1900 میلادی در حالی درگذشت که تأثیر آثار وی بر نویسندگان انگلیس غیرقابل کتمان است.

درگذشت پهلوان محمود نامجو

محمود نامجو قهرمان ملی ایران در رشته های ورزشی کشتی ، وزنه ‌ برداری و پرورش اندام در 1297 خورشیدی در محله استادسرای رشت به دنیا آمد . قهـرمـان افسـانه‌ای وزنه‌برداری ایران و جهـان، اسـتعـداد و توانایـی فـوق‌العاده‌ای در فراگیری فنون مختلف ورزشی داشت و به هر رشته ورزشی که تمایل نشان می‌داد در کمترین زمان صاحب عنوان در آن رشته می‌شد. به همین خاطر بود که ضمن تمرینات وزنه‌برداری به تمرینات ورزش زورخانه‌ای، ژیمناستیک، بدنسازی و کشتی نیز روی آورد و در مدت کوتاهی در ورزش باستانی زورخانه صاحب صلوات و زنگ شد و در ۱۸ سالگی عنوان قهرمانی کشور در رشته کشتی را به دست آورد . پهلوان محمود نامجو سرانجام در سی‌ام دی ماه ۱۳۶۸ دار فانی را وداع گفت و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

کد خبر 126169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز