دادگاه تفتیش عقاید، محکمه‏ای بود که از طرف کلیساهای اروپا از قرن دوازدهم میلادی به وجود آمد و به تفتیش عقاید مردم و تعقیب متخلفان در مقررات مذهبی می‏پرداخت.

  این دادگاه که از طرف پاپ اداره می‏شد در قرن شانزدهم بر تمام اروپا به جز انگلستان تسلط پیدا کرد، ولی بعد از یک قرن رو به ضعف گذاشت. این بنگاه وحشتناک و هول‏انگیز، در بیدادگری و تعدی چنان گستاخ بود که حتی به کردار، رفتار، توجه، پندار درونی و قلبی و وجدان مردم تهمت می‏زد و متهمان را فقط با همین تهمت‏ها، زنده‌زنده به کوره‏های آدم‏سوزی می‏سپرد. این دادگاه سرانجام در 17ژانویه 1808میلادی به دستور ناپلئون بناپارت تعطیل شد.

درگذشت انکتیل دو پرون

آبراهام ایاسنت انکتیل دوپرون، خاورشناس فرانسوی در 7 دسامبر 1731 میلادی در پاریس زاده شد. او برادر لویی پیر انکتیل تاریخ‌دان بود و 7سال را در هندوستان سپری کرد و از موبدان پارسی‌زبان، فارسی را آموخت و آنان اوستا را برای او ترجمه کردند و در سال 1771 میلادی ترجمه اوستا را به فرانسوی به چاپ رساند. این نخستین باری بود که یک متن از اوستا به یکی از زبان‌های اروپایی چاپ می‌شد. در سال 1778میلادی کتاب قانون‌شرقی را به چاپ رساند که در آن کتاب کوشیده بود نشان دهد که استبداد‌شرقی بد‌فهمیده شده است. او تحت تأثیر انقلاب فرانسه خودخواسته به زندگی فقیرانه‌ای روی آورد. دو پرون در 17 ژانویه سال 1805 میلادی درگذشت.

شهادت سید مجتبی نواب صفوی و یارانش

سیدمجتبی میرلوحی مشهور به نواب صفوی، از پیشتازان مبارزات اسلامی و مکتبی بر ضدرژیم شاهنشاهی و استعمار است. پس از کودتای آمریکایی 28مرداد زنجیرهای اسارت اقتصادی و سیاسی به دست و پای ملت ایران بسته شد که از جمله آنها، پیمان نظامی بغداد بود. حسین علاء نخست‌وزیر وقت در آستانه سفر به بغداد جهت شرکت در اجلاس این پیمان در روز 25آبان 1334 ترور شد، اما وی جان سالم به در برد و ضارب دستگیر شد و به‌دنبال آن نواب‌صفوی و دیگر اعضای مؤثر فدائیان اسلام بازداشت شدند. آنان تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفتند. سرانجام دادگاه، نواب‌صفوی و 3تن دیگر (سید محمد واحدی، مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی) را به اعدام محکوم کرد. حکم در بامداد 27دی 1334 به اجرا درآمد. آنها را پس از شهادت در مسگرآباد تهران به خاک سپردند. مدتی بعد جنازه آنان به قم منتقل و در آنجا دفن شد.

کشف بلندترین قله جهان

قله اورست با بیش از 8848متر ارتفاع به‌عنوان بلندترین قله دنیا در مرز کشور نپال و تبت در چین و در رشته کوه‏های هیمالیا واقع شده است که در 17 ژانویه 1841میلادی توسط جورج اِوِرِست کوهنورد و نقشه‏بردار انگلیسی کشف، اندازه‏گیری و به نام وی نامگذاری شد. با این حال، جورج اورست نتوانست این قله را خود فتح کند. کوشش‏های بسیاری برای صعود به قله اورست به عمل آمد و انسان‌های زیادی نیز جان خود را بر سر این کار گذاشتند. این قله سرانجام در سال 1953 توسط دو کوهنورد از هند و انگلستان فتح شد.

 

کد خبر 125878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز