رژیم منحوس پهلوی به بهانه اوضاع نامناسب جوی و نبود دید کافی تمامی پروازها را از 4بهمن تا صبح روز هشتم بهمن لغو کرد.

امام خمینی ره

درهمین اثنا خبرگزاری‎ها اعلام کردند که هدف دولت ایران از بستن فرودگاه‌ها جلوگیری از بازگشت آیت‌الله خمینی است که تصمیم دارد روزششم بهمن ماه به تهران بازگردد. کارمندان شرکت هواپیمایی از مردم خواستند که درمحل پایانه شماره 4فرودگاه مهرآباد اجتماع کنند. درپی این درخواست هزاران نفر از مردم در این محل گرد آمدند و درنتیجه مردم نیروهای نظامی رژیم را که تا شعاع 3کیلومتری فرودگاه را زیرنظر داشتند، محاصره کردند. با این حرکت مردمی و انقلابی رژیم طاغوت اعلام عقب‌نشینی کرد و فرودگاه بین‌المللی تهران پس از اینکه بیش از 2ساعت بسته شده بود، بعدازظهر همان روزگشوده شد.

معاهده بردا بین هلند و انگلیس

پس از سال‌ها رقابت و بحران در روابط هلند و انگلیس، در نیمه قرن شانزدهم جنگ بین دو کشور آغاز شد که چندین مرحله به طول انجامید و هربار پس از شکست یکی از طرفین، قرارداد صلحی به امضا می‌رسید. یکی از این جنگ‌ها در سال 1664میلادی روی داد که در آن، نیروهای انگلیسی به متصرفات آفریقایی هلند حمله کردند و در سال بعد، رسما به این کشور، اعلان جنگ دادند. در این میان، وقوع بیماری طاعون و آتش‏سوزی‏های بزرگ در انگلستان باعث شد تا این کشور درخواست صلح کند. در نتیجه در 24 ژانویه 1667میلادی قرارداد صلحی میان کشورهای انگلستان، هلند، فرانسه و دانمارک در منطقه بردا واقع در جنوب غربی هلند به امضا رسید که براساس آن، هلند که توانایی حفظ مستعمرات خود، در قاره تازه کشف شده آمریکا را نداشت، آنها را به انگلیس واگذار کرد.

اولین قطعنامه سازمان ملل

اولین قطعنامه سازمان ملل در اولین نشست مجمع عمومی در 24 ژانویه سال 1946 با عنوان «تأسیس کمیسیون ویژه کشف انرژی اتمی» بود که خواستار ارائه راهکار برای مقابله با توسعه سلاح‌های هسته‌ای و تمامی جنگ افزارهای کشتار جمعی شد. سازمان ملل جلسات متعددی را با هدف رسیدگی به موضوعات خلع سلاح چند جانبه‌ترتیب داده است. مهم‌ترین آنها بررسی معاهده منع آزمایش سلاح‌های کشتار جمعی، معاهده منع تولید سلاح‌های شیمیایی،خلع سلاح هسته‌ای و سلاح‌های متعارف، ایجاد مناطق عاری از سلاح هسته‌ای، کاهش بودجه نظامی کشورها و تقویت امنیت بین‌الملل است. البته قدرت‌های جهانی به این مصوبات اعتنایی نمی‌ کنند.

شکست سپاه چین از ابومسلم خراسانی

کائو هسین چیه از فرماندهان ارتشی دوره دودمان تانگ چین بود که در روزگار امپراتور ژوانتسونگ خدمت کرد. لشکرکشی‌های او تا رشته کوه پامیر، سین کیانگ، دریاچه خوارزم و دریای مازندران، نام او را بلندآوازه کرد. لشکرکشی او به سرزمین‌های یادشده را عامل آشنایی اهالی این مناطق با پدیده‌هایی چون کاغذ و قطب‌نما می‌دانند. او سپاهیان چینی را تا ورارود پیش برد و سرانجام در کنار نهر طراز از زیادبن‌صالح، از فرماندهان ابومسلم خراسانی شکست خورد و از پیشروی بازماند. بر پایه منابع، چینیان 50هزار کشته و 20هزار اسیر دادند. این پیروزی سبب نام‌آوری روزافزون ابومسلم و هراس بیش از پیش عباسیان از او شد.

کد خبر 126451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز