دهه60 قرن گذشته دوران استالین‌زدایی در شوروی سابق بود.

stalin

این سال‌ها برای ادبیات ارمنستان سال‌های تحرک و شکوفایی محسوب می‌شود و پارویر سواک برجسته‌ترین چهره این باززایی در زمینه شعر ارمنستان است. سواک در26ژانویه سال 1924- سال قدرت‌گیری استالین- چشم به جهان گشود. او سومین نویسنده بزرگ ارمنی است که اصل و نسب وی به ایران می‌رسد. نقد بوروکراسی حزبی، فساد و ریاکاری و دفاع از حقوق و ارزش‌های انسانی با زبانی کاملاً غریب و نامأنوس در شعر سواک، آغاز فصلی جدید را در تاریخ شعر ارمنستان نوید داد. بارویر سواک در17 ژوئن 1971 در اوج شکوفایی استعدادهایش در یک حادثه رانندگی کشته شد؛ همان‌گونه که خود در یکی از اشعارش مرگی ناگهانی را آرزو کرده بود. این حادثه شایعاتی را مبنی بر قتل سیاسی برسر زبان‌ها انداخت.

تولد فرمانروای خونخوار

آتیلا، رهبر قوم هون، که در زمان حیاتش بزرگ‌ترین امپراتوری را در اروپا، از رود اورال تا دانوب داشت، یکی از مخوف‌ترین دشمنان امپراتوری‌‌های روم غربی و شرقی بود. رومیان به او لقب تازیانه خداوند داده بودند و به او باج می‌دادند تا کاری به کار رم نداشته باشد. آتیلا در آغاز به ایران حمله کرد و با شکست مواجه شد. حمله‌ا‌ی که او در سال 441 م به امپراتوری روم شرقی کرد باعث شد تا تصمیم به حملات بیشتری به سوی غرب بگیرد. وی در اروپا شهرهای بسیاری را نابود و غارت کرد. تاریخ تولد او را 26ژانویه سال 405 م ذکر کرده‌اند. او در سال 453 م فوت کرد.

حماسه مردم مسلمان آمل

در حالی‌که جوانان غیور ایران اسلامی در مقابل دشمن بعثی و حامیان جهانخوارش به دفاع از میهن اسلامی مشغول و همه طاغویتان به مقابله با انقلاب اسلامی برخاسته بودند، عده‌ای عامل خودفروخته داخلی که به وسیله اجانب هدایت و حمایت می‌شدند با جمع‌ آوری تمام نیروهای خود از سراسر کشور درصدد قیام مسلحانه در برابر جمهوری اسلامی برآمدند. حدود 100نفر از کوته‌فکران گروهک‌های کمونیستی دست به اسلحه بردند اما مردم سلحشور آمل در اقدامی شجاعانه در ششم بهمن سال 1360ش طومار این فریب خوردگان را درهم پیچیدند و درسی به آنان دادند که در تاریخ مقاومت ملت ایران ماندگار شد.

روز ملی استرالیا

در روز ملی استرالیا، یاد و خاطره نخستین دسته مهاجران به سرزمین استرالیا، توسط کاپیتان «آرتور فلیپ» گرامی داشته می‌شود. در سال 1787م انگلستان تصمیم به استقرار تشکیلاتی سازمان‌یافته در نیو ساوث ولز نمود. از این‌رو آرتور فلیپ از انگلستان خارج شد و در تاریخ ۲۶ ژانویه سال ۱۷۸۸ پس از یک سفر دریایی 9ماهه، به‌اتفاق همراهان خود، متشکل از ۱۰۳۰ نفر که از این میان ۷۳۶تن از آنان تبهکار بودند، وارد پورت جکسون واقع در نیو‌ساوث ولز شد.
انتقال مجرمان به این ناحیه و به دیگر نقاط تا سال ۱۸۴۰ ادامه داشت. بعدها در تمامی ایالت‌های استرالیا، از سال ۱۹۳۵ تا‌کنون روز26ژانویه گرامی داشته می‌شود.

 

کد خبر 126545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز