گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: همزمان با لغو دوباره جلسه معارفه فرحناز ترکستانی به‌عنوان رئیس سازمان ملی جوانان، مجلس، کلیات طرح یک فوریتی تأسیس وزارتخانه ورزش وجوانان را به تصویب رساند.

جوانان ورزش

کلیات طرح تبدیل سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان با 141رأی موافق، 46 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر به تصویب رسید. وزارتخانه جدید به‌عنوان بیست‌و دومین وزارتخانه دولت در حالی قرار است تشکیل شود که دولت باید پیشنهاد‌های خود را برای کوچک شدن دولت به مجلس از طریق حذف و ادغام چند وزارتخانه اعلام کند.

تابستان سال گذشته طرح ادغام وزارتخانه‌ها که از تکالیف قانون مدیریت خدمات کشوری بود، در قالب طرحی یک‌فوریتی به مجلس ارائه شد ولی یک فوریت آن رأی نیاورد و قرار شد به‌صورت عادی به آن رسیدگی شود. در نهایت در قانون برنامه پنجم قرار شد که تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17 کاهش یابد.

اما دیروز مجلس تشکیل یک وزارتخانه جدید را تصویب کرد. تشکیل این وزارتخانه پیش از این با مخالفت روسای 2 سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی روبه‌رو شده بود اما موافقت اکثریت مجلس با تشکیل این وزارتخانه دولت را درمقابل عمل انجام شده قرار داد. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موافقان این طرح عنوان می‌کنند مسئله نظارت بر سازمان‌هایی است که مستقیما زیر نظر ریاست‌جمهوری است.

موافقان این طرح می‌گویند که ضعف نظارت بر اجرای پروژه‌های موجود، ضعف ساختارهای اداری و همچنین نظارت کمرنگ براین سازمان‌ها از جمله مواردی است که باعث می‌شود این دو سازمان به‌صورت وزارتخانه درآیند تا مجلس بتواند بر آن نظارت داشته باشد در حالی‌که مخالفان این طرح تشکیل وزارتخانه جدید را موجب ایجاد بارمالی می‌دانند.

مخالفان

در جلسه علنی سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل به مصوبه اخیر مجلس در برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: در این مصوبه ما مقرر کردیم که تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17 کاهش یابد در حالی که با رأی دادن به این طرح یک وزارتخانه به جمع وزارتخانه‌های دیگر اضافه می‌شود و این در تعارض با مصوبه مجلس در برنامه پنجم است. ضمن اینکه نوع فعالیت سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی متفاوت است و این دو سازمان از یک سنخ نیستند .

احمدی بیغش به‌عنوان مخالف دیگر گفت: در داخل کشور کسی منکر تشکیل وزارتخانه ورزش و نظارت بر آن نیست اما مشکلی که ما داریم با خارج از کشور است چرا که مقررات بین‌المللی ورزش، نظارت و ورود دستگاه‌های دولتی را به ورزش نمی‌پذیرد.
به گزارش ایسنا علی ادیانی‌راد مخالف دیگر طرح گفت: در سال 83 وزارت رفاه ایجاد شد که به ازای آن یک وزارتخانه حذف شود؛ ما آن را حذف نکرده و پیش از شروع اجرای برنامه پنجم یک وزارتخانه اضافه می‌کنیم که این تغایر رفتار در برنامه‌ریزی از سوی مجلس به حساب می‌آید.

موافقان

اولیا نماینده یزد و صدوق که به‌عنوان موافق تصویب این طرح سخن می‌گفت، اظهار کرد: در حال حاضر کوچک‌ترین مسئله ورزشی که در شهرستانی اتفاق می‌افتد به ریاست‌جمهوری مرتبط می‌شود در حالی که اگر وزارت ورزش وجود داشته باشد امور آن مستقیما زیر نظارت مجلس خواهد بود. ما معتقدیم تشکیل وزارت ورزش به معنی گسترش تشکیلات نیست چرا که این سازمان‌ها در مرکز و شهرستان‌ها دارای دفاتر و ستاد هستند؛ علاوه بر این بحث کاهش وزارتخانه‌ها که در برنامه پنجم آمده بود مربوط به وزارتخانه‌های موجود بود و تعارضی با این طرح ندارد.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز از دیگر موافقان گفت: عده‌ای می‌گویند تصویب این طرح در جهت کاهش اختیارات ریاست‌جمهوری است در حالی که اگر توجه کنید حجم تذکرات به ریاست‌جمهوری بخش عمده‌ای به ورزش مربوط است و اگر تربیت بدنی به وزارت تبدیل شود بیشترین کمک به ارتقای جایگاه ریاست‌جمهوری است. ما بحث تحقیق و تفحص را کمتر در وزارتخانه‌ها شاهد هستیم اما می‌بینیم که در مورد تربیت بدنی و سازمان‌هایی که مجلس بر آن نظارت ندارد تحقیق و تفحص صورت می‌گیرد در حالی‌که اگر تربیت بدنی به وزارتخانه تبدیل شود این اتفاق نمی‌افتد.

این طرح پس از اعلام نظر مخالف نماینده دولت رای‌گیری شد و نمایندگان با رأی بالا با کلیات این طرح موافقت کردند.
در همین زمینه یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: رؤسای سازمان‌های تربیت‌بدنی و جوانان به‌دلیل اینکه خود را منسوب به رئیس‌جمهور می‌دانستند به مجلس پاسخگو نبودند و از فیلترهای نظارتی مجلس در امان مانده بودند به همین دلیل عملکرد مثبتی نداشتند و مجلسیان هم که از این موضوع ناراضی بودند با رأی بسیار بالا یعنی 141رأی به وزارتخانه شدن این دو سازمان رأی مثبت دادند.

داریوش قنبری گفت: دلیل دیگر مجلسیان برای رأی به وزارتخانه جوانان و ورزش این بود که جدا از بحث مسئولیت‌پذیری، این سازمان‌ها کارآمدی چندانی نداشتند. به‌طور مثال سازمان ملی جوانان با وجود اینکه اعتبارات میلیاردی دارد هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌دهد و در واقع سازمان کارآمدی به حساب نمی‌آید و به این دلیل طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در مجلس مطرح شده بود.

عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: امکانات سازمان تربیت‌بدنی درصورت ادغام با سازمان ملی جوانان، در اختیار تمام جوانان در همه عرصه‌ها قرار می‌گیرد. سید علی میرخلیلی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: این اقدام در هر صورت بسیار خوب است چرا که وزارت ورزش یک وزارتخانه مهم و اساسی خواهد بود که این ادغام می‌تواند در روند فعالیت آن مؤثر باشد.

کد خبر 124409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز