همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور آمریکا که درباره نتایج راهبرد یکساله دولت این کشور در افغانستان صحبت می‌کرد به صراحت اعلام کرد:

afghanistan

آمریکا برای تامین امنیت مردم افغانستان و بازسازی این کشور در افغانستان حضور ندارد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر؛ باراک اوباما در سخنانی در کاخ سفید درباره نتیجه بازنگری راهبرد یکسال دولت خود در جنگ افغانستان گفت:

"من دسامبر گذشته به رئیس تیم امنیت ملی دولت خود گفته بودم مرتبا تلاش‌های آمریکا در افغانستان را ارزیابی کند و بعد از گذشت یکسال پیشرفت ما در افغانستان را بازنگری کند. ما در دوازده ماه گذشته مرتبا جنگ افغانستان را ارزیابی کردیم، در این مدت گزارش‌های میدانی به صورت هفتگی دریافت می‌شد ، جلساتِ ماهانه برگزار می‌شد، همچنین من اغلب با همتایان خود در افغانستان و پاکستان مشورت می‌کردم".

رئیس جمهور آمریکا افزود: "اکنون بازنگری سالیانه جنگ افغانستان کامل شده است که در این باره باید از عملکرد هیلاری کلینتون؛ وزیر امور خارجه امریکا ؛ و رابرت گیتس؛ وزیر دفاع امریکا؛ قدردانی کنم. از انجا که ژنرال مایک مولن؛ رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا؛ در افغانستان بسر می‌برد جانشین ایشان در اینجا حضور دارد. تلاش‌های ما همچنین منعکس کننده فداکاری‌های ریچارد هالبروک؛ فرستاده سابق امریکا در امور افغانستان و پاکستان است که در اینجا یادش را گرامی می‌داریم".

باراک اوباما گفت: "من با حامد کرزای؛ رئیس جمهور افغانستان؛ صحبت کردم همچنین با اصف علی زرداری؛ رئیس جمهور پاکستان ؛ صحبت کردم و درباره یافته های ما در افغانستان و راه رو به جلو صحبت کردم. امروز هم می‌خواهم نتیجه مرور راهبرد جنگ افغانستان را به اطلاع مردم امریکا برسانم. این ارزیابی نشان می‌دهد ما در افغانستان در کجای کار قرار داریم و در چه بخش‌هایی باید عملکرد خود را بهتر کنیم ".

باراک اوباما افزود: " باز هم می‌گویم که این تلاش (در افغانستان) همچنان تلاشی سخت خواهد بود اما می‌توانم به اطلاع شما برسانم که به علت تلاش‌های فوق العاده نظامیان ما و غیرنظامیان حاضر در افغانستان ما در مسیر دستیابی به اهداف خود هستیم. پی بردن و درک اینکه چرا ما همچنان در افغانستان هستیم اهمیت دارد. افغانستان مکانی است که القاعده حملات یازدهم سپتامبر را از آنجا طراحی کرد، حملاتی که باعث کشته شدن سه هزار فرد بیگناه شده بود .

مناطق قبایلی درطول مرز افغانستان و پاکستان مکانی است که از انجا تروریست ها برضد سرزمین امریکا و همپیمانان این کشور حمله کردند ، اگر افغانستان تحت محاصره بیشتر شبه نظامی گری قرار گیرد باعث خواهد شد القاعده برای طراحی چنین حملاتی فضای بیشتری در اختیار داشته باشد". رئیس جمهور امریکا در ادامه کنفرانس خبری خود درباره دستاوردهای راهبرد امریکا در افغانستان خاطر نشان کرد.."من از همان اغاز درباره هدف اصلی امریکا در افغانستان خیلی روشن صحبت کردم ، ما در افغانستان نیستیم تا اخرین تهدیدهای موجود برضد امنیت افغانستان را شکست دهیم، چون در نهایت این افغانی ها هستند که باید امنیت کشورشان را تامین کنند.

ما در افغانستان برای ساختن این کشور هم نیستیم چون این افغانی‌ها هستند که باید کشورشان را بسازند، ما در افغانستان هستیم چون روی مختل کردن فعالیت‌های القاعده و شکست دادن ان درافغانستان و پاکستان متمرکز شده‌ایم، ما می‌خواهیم جلوی ظرفیت القاعده برای تهدید کردن امریکا و همپیمانان این کشور در اینده را بگیریم. ما در تعقیب این هدف اصلی و کلیدی شاهد پیشرفت بسیار چشمگیری هستیم. امروز سران ارشد القاعده در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان تحت بیشترین فشار از زمان فرار انها از افغانستان در نه سال پیش قرار دارند. سران ارشد القاعده کشته شدند اکنون جذب نیرو برای القاعده سخت‌تر شده است، اکنون سفر برای اعضای القاعده سخت تر شده است اکنون اموزش دادن نیروها و طراحی حملات برای القاعده سخت تر شده است. خلاصه اینکه القاعده اکنون مجبور شد روی زمین بنشیند اما برای اینکه القاعده در نهایت شکست بخورد نیاز به زمان است ،القاعده تا شکست نهایی همچنان دشمنی بی‌رحم و مقاوم باقی خواهد ماند، همان دشمنی که مصمم به حمله به کشور ما خواهد بود ولی اشتباه نکنید که ما در مختل کردن و بر هم زدن این سازمان تروریستی تلاش خود را متوقف نخواهیم کرد ".

باراک اوباما گفت: "ما درافغانستان همچنان روی سه منطقه مرتبط با راهبرد خود تمرکز خواهیم داشت.  تلاش نظامی ما در خرد کردن عزم طالبان و همچنین تلاش ما در اموزش دادن نیروهای افغانی یکی از این بخش‌ها است. تلاش غیر نظامی ما شامل ارتقاء دولت کارامد در افغانستان ، توسعه و همکاری منطقه‌ای به خصوص همکاری با پاکستان می‌شود، چون راهبرد ما باید در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان موفق شود. برای نخستین بار در طی سالهای گذشته، ما راهبردی را دنبال کردیم و منابعی را اختصاص دادیم که منطبق با تلاش‌های ما در افغانستان است. از انجا که ما ماموریت رزمی خود در عراق را پایان دادیم و تقریبا یکصد هزار نظامی خود را به وطن باز گرداندیم اکنون در موقعیتی بهتر برای حمایت کردن از نظامیان خود در افغانستان هستیم و می‌توانیم تجهیزات مورد نیاز انها را بهتر تامین کنیم.کاهش شمار نظامیان امریکایی در عراق همچنین به معنی ان است که دهها هزار نظامی کمتر امریکایی در مقایسه با زمانی که من دولت را در دست گرفته بودم درمعرض خطر قرار دارند".

رئیس جمهور امریکا گفت: " با این نیروهای بیشتری که به افغانستان اعزام شدند ما اکنون درحال کسب کردن دستاوردهای بیشتری به سمت اهداف نظامی خود هستیم. افزایش شمار نظامیان امریکایی در افغانستان که من دستور ان را صادر کرده بودم اکنون محقق شده است و این نظامیان در افغانستان مستقر شدند. در کنار این افزایش همپیمانان امریکا هم نیروهای خود را افزایش دادند و اکنون این تعداد به چهل و نه کشور رسیده است. ما در کنار شرکای افغانی خود در موضع تهاجمی قرار گرفته‌ایم یعنی طالبان و سران ان را هدف قرار می‌دهیم و انها را از دژهایشان بیرون می‌کشانیم. پیشرفت در افغانستان به کندی بدست می اید و به قیمت بسیار زیاد یعنی جان نظامیان تمام می‌شود. در بسیاری از اماکن در افغانستان دستاوردهایی که ما داشته‌ایم شکننده و برگشت پذیر است اما تردیدی نیست که ما درحال خارج کردن مناطق بیشتری از کنترل طالبان هستیم و افغانی‌های بیشتری درحال بدست گرفتن کنترل بخش های مختلف کشور خود هستند. برای اطمینان از اینکه افغان ها می توانند مسئولیت ها را بر عهده گیرند ما همچنان روی اموزش افغانی ها تمرکز داریم . اهداف تعیین شده برای رشد نیروهای امنیتی افغانستان محقق شده است و به علت مشارکت و همکاری مربیان بیشتر که شرکای ائتلافی امریکا در اختیار ما قرار دادند اطمینان دارم ما همچنان بتوانیم به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم .باید بگویم بخش زیادی از این پیشرفت یعنی سرعت جابجایی و استقرار نظامیان ما درسال دوهزار وده ، افزایش جذب نیرو و اموزش دادن نیروهای افغانی و افزایش یافتن نیروها و مربیان از دیگر کشورها همه و همه ناشی از این مسئله است که امریکا سیگنال بسیار روشنی را فرستاده و اعلام کرده است که این کشور انتقال مسئولیت به افغانی ها را شروع خواهد کرد و نیروهای امریکایی را در ژوئیه آینده ( دوهزار و یازده ) کاهش خواهد داد. این حس فوریت همچنین باعث تقویت ائتلاف حول اهدافی شد که در اجلاس اخیر ناتو در لیسبون مورد توافق قرار گرفت". 

رئیس جمهور امریکا در ادامه سخنرانی خود در کاخ سفید خاطر نشان کرد:" با وجود انکه ناتو برای اموزش دادن نیروهای افغانی تعهد بلند مدت دارد ، ما در اجلاس لیسبون اعلام کردیم که درحال حرکت کردن به سمت مرحله ای جدید درافغانستان هستیم مرحله ای که در ان انتقال مسئولیت ها به نیروهای امنیتی افغانی درسال اینده شروع می شود و پایان ان درسال دوهزار و چهارده خواهد بود . بازنگری ما در افغانستان تائید می کند که برای حفظ دستاوردهای امنیتی درطی زمان ، نیاز فوری به پیشرفت سیاسی و اقتصادی در افغانستان وجود دارد. ما در یکسال گذشته حضورغیرنظامی خود در افغانستان را به صورت چشمگیر افزایش دادیم ، یعنی تعداد بیشتری از دیپلمات‌ها و کارشناسان بخش توسعه، مشغول کار در کنار نظامیان ما هستند و جان خود را به خطر می‌اندازند. ما در ادامه باید روی ارائه خدمات اساسی در افغانستان تمرکز کنیم ضمن انکه باید شفافیت و پاسخگویی هم وجود داشته باشد. ما به طور کامل از روند سیاسی افغانی که شامل آشتی با اعضای منفک طالبان از القاعده باشد حمایت می کنیم ، اعضایی که خشونت را کنار گذاشته اند و قانون اساسی افغانستان را پذیرفتند. ما همچنین یک شراکت راهبردی جدید را در سال اینده با افغانستان شکل خواهیم داد تا به روشنی اعلام کنیم که امریکا به امنیت بلند مدت و توسعه افغانستان متعهد است .ما همچنان روی روابط خود با پاکستان تمرکز خواهیم داشت. دولت پاکستان به صورت فزاینده درک می کند که شبکه های تروریستی در مناطق مرزی این کشورتهدیدی برای همه کشورهای ما و به خصوص تهدیدی برای پاکستان است. ما از حملات مهم پاکستان در مناطق قبایلی استقبال می‌کنیم. ما همچنان به تقویت ظرفیت پاکستان برای ریشه کنی تروریست‌ها کمک می‌کنیم. ما همچنان مصرانه به سران پاکستانی می‌گوئیم که باید با پناهگاه امن تروریست‌ها در داخل مرزهای پاکستان برخورد کنند. همچنین باید از توسعه سیاسی و اقتصادی پاکستان که برای اینده این کشور مهم است حمایت کنیم. امریکا در چارچوب گفتگوی راهبردی با پاکستان تلاش می‌کند اعتماد و همکاری بین دو کشور را تعمیق کند. امریکا به سرمایه گذاری در نهادهای مدنی پاکستان و طرح هایی که به بهبود زندگی پاکستانی ها منجر می‌شود، سرعت خواهد بخشید. امریکا تلاش خود را برای تقویت همکاری‌ها بین پاکستان و افغانستان شدت خواهد بخشید. باز هم می‌گویم حل کردن هیچ یک از چالش‌هایی که به انها اشاره کردم اسان نخواهد بود. روزهای سخت تری در پیش خواهد بود. ما هرگز ازتلاش خود برای شکست دادن القاعده دست نخواهیم کشید"

کد خبر 123295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز