کریم اعظمی: در حالی که زمان زیادی تا آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا باقی نمانده است، مهم‌ترین نگرانی فدراسیون فوتبال در مورد آینده تیم ملی به انتخاب سرمربی جدید مربوط می‌شود.

فوتبال- تیم ملی

مدت‌ها پیش بود که فدراسیون فوتبال در یک اقدام بحث‌برانگیز اعلام کرد که به‌دنبال استخدام یک مربی بزرگ برای تیم ملی است و همین موضوع باعث شد تا افشین قطبی در نامه‌ای رسمی خداحافظی خود را از تیم ملی بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا اعلام کند. در این میان، فدراسیون سعی داشت فضا را تغییر داده و به همین دلیل عده‌ای از مسئولان در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که اگر قطبی نتایج خوبی بگیرد همکاری‌اش را با تیم ملی ادامه خواهد داد.

این موضوع اما نتوانست تصمیم قطبی را عوض کند. او که به‌طور قاطع اعلام کرده بود بعد از جام ملت‌ها از تیم ملی ایران خواهد رفت، چند روز پیش قراردادی را با باشگاه شیمیزو ژاپن امضا کرد و بعد از پایان جام ملت‌ها برای ادامه مربیگری خود راهی شرق آسیا خواهد شد. تیم ملی بعد از این مسابقات دیگر سرمربی نخواهد داشت و این یک چالش بزرگ برای فدراسیون فوتبال است. این در حالی است که تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی 2010 ناکام ماند و حالا فوتبال ما برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2014 باز هم وضعیت بحرانی و حساسی را تجربه می‌کند.

فدراسیون به‌دنبال مربی خارجی

تیم ملی در حالی قدم به رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2010 گذاشت که فدراسیون فوتبال تصمیم به استفاده از مربی ایرانی گرفت. علی دایی انتخاب کفاشیان و همراهانش بود ولی او شانس تیم ملی را برای رسیدن به جام جهانی بعد از شکست مقابل عربستان کاهش داد و سرانجام افشین قطبی جایگزین او شد که این مربی هم نتوانست ایران را به جام جهانی ببرد. بعد از مسابقات جام ملت‌ها، تیم ملی باید خودش را برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی و راهیابی به این تورنمنت مهم آماده کند. آخرین اخبار حاکی از آن است که فدراسیون فوتبال روی گزینه ایرانی نظر ندارد و به‌دنبال جذب مربی خارجی است.

در گذشته وقتی از کفاشیان در مورد جذب مربی خارجی سؤال می‌شد، این جمله تکراری را به زبان می‌آورد که فدراسیون برای آوردن مربی خارجی مشکلات مالی دارد ولی علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی مدت‌ها پیش اعلام کرد که باید یک مربی بزرگ خارجی هدایت تیم ملی ایران را برعهده بگیرد و فدراسیون به فکر هزینه‌های آوردن مربی بزرگ نباشد. حالا اخبار متفاوتی درباره گزینه‌های مربیگری فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود و به‌نظر می‌رسد داستان سرمربی جدید یک داستان طولانی و دردسرساز باشد؛ چرا که فدراسیون فوتبال نشان داده که در سال‌های اخیر برای استخدام مربی خارجی عملکردی آماتورگونه داشته است.

ابراهیم‌زاده، تنها گزینه داخلی

هفته گذشته جلسه‌ای در فدراسیون فوتبال برگزار شد که محرمانه بود و رئیس فدراسیون فوتبال، نایب رئیس و همچنین بعضی از اعضای کمیته فنی در مورد انتخاب سرمربی بحث کردند. در این میان اکثر آنها عقیده داشتند که یک مربی خارجی بزرگ بعد از جام ملت‌ها بلافاصله باید هدایت تیم ملی ایران را برعهده بگیرد و گزینه‌هایی هم در فهرست مسئولان فدراسیون وجود دارد.در این میان بحثی هم درخصوص استفاده از مربی ایرانی به‌وجود آمد که اکثر اعضای کمیته فنی با آوردن مربی ایرانی به تیم ملی مخالفت کردند. البته وقتی اسم منصور ابراهیم‌زاده، سرمربی فعلی ذوب‌آهن به میان آمد اعضای حاضر در جلسه نسبت به نام او انعطاف نشان دادند و نظر آنها این بود که اگر قرار شد مربی ایرانی به تیم ملی بیاید، ابراهیم‌زاده گزینه اصلی باشد. البته اعضای حاضر در جلسه تأکید کردند که فدراسیون برای جانشینی قطبی فقط به فکر استخدام مربی خارجی باشد.

مارادونا و اریکسون، گزینه‌های سوخته

در یکی، دو ماه اخیر اخبار متفاوتی درباره مذاکره مسئولان فدراسیون با چند مربی خارجی مطرح شد و همچنان گمانه‌زنی‌ها در این مورد ادامه دارد. حالا بحث اسون گوران اریکسون مربی سوئدی مطرح است؛ مردی که در سال‌های اخیر کارنامه ضعیفی در مربیگری داشته و زمزمه‌هایی درخصوص مذاکرات فدراسیون با او شنیده می‌شود. شایعه مذاکره فدراسیون با اریکسون در حالی از ساختمان سئول به بیرون درز کرده که این مربی بعد از دوران موفقیت‌‌آمیزش در لاتزیو دیگر کارنامه قابل‌قبولی نداشته است. او در 2جام جهانی سرمربی تیم انگلیس بود که تا بیشتر از مرحله یک چهارم نهایی نتوانست صعود نکند و در جام جهانی 2010 هم هدایت ساحل عاج را برعهده داشت ولی باز هم ناکام ماند و حتی از گروه خودش صعود نکرد.

اریکسون در حال حاضر در چمپیو نشیپ(دسته اول انگلیس) مربیگری می‌کند و حاشیه‌های او در سال‌های گذشته دردسرهای زیادی را به‌وجود آورده است. البته قابل پیش‌بینی بود که مسئولان فدراسیون مثل همیشه مذاکره با این مربی سوئدی را تکذیب کنند. عباس ترابیان رئیس روابط بین‌الملل در این مورد می‌گوید:«ما پس از جام ملت‌ها تکلیف مربی جدید را مشخص خواهیم کرد. اگر مربی خارجی انتخاب کنیم من مسئول مذاکره خواهم بود. ما با اریکسون دیدار نکرده‌ایم ولی روزنامه‌های خیلی زیادی در ایران هستند و دوست دارند خبرهایی که خودشان ساخته‌اند را منتشر کنند.» البته او در اظهار نظر جدیدش مدعی است که فدراسیون اریکسون را برای کمیته فنی درنظر دارد.

مارادونا در کارنامه مربیگری وضعیتی به‌مراتب بدتر از اریکسون دارد و ناکامی او با آرژانتین در جام جهانی، دیدگاه‌ها را در مورد این مربی تغییر داد و خیلی‌ها معتقدند که او بر خلاف دوران بازیگری‌اش به هیچ عنوان نمی‌تواند مربی موفقی باشد.ترابیان در مورد شایعه حضور مارادونا در تیم ملی هم حرف می‌زند:« ما برای انتخاب سرمربی تیم ملی نظری روی مارادونا نداریم.»

کفاشیان: نمی‌گذاریم اسم سرمربی به بیرون درز کند

علی کفاشیان برخلاف ماه‌های گذشته مدت‌هاست که ارتباطش را با رسانه‌ها محدود کرده است. با این حال او برای انتخاب سرمربی جدید دغدغه‌های خاص خودش را دارد و باید تکلیف تیم ملی را بعد از جام ملت‌ها مشخص کند.کفاشیان در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا مذاکره با مربیانی چون مارادونا، اریکسون، رایکارد، دنیزلی و گزینه‌های دیگر صحت دارد، می‌گوید:« معمولا وقتی بحث انتخاب سرمربی پیش می‌آید رسانه‌ها در این مورد گمانه‌زنی می‌کنند و برخی افراد هم که به‌دنبال سود بردن از قضیه هستند، اسم افراد مختلفی را به رسانه‌ها می‌دهند. ما مطمئنا مربیانی را در فهرست خود داریم ولی اجازه نخواهیم داد اسم هیچ‌یک از آنها به بیرون درز کند.»

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا سرمربی تیم ملی خارجی خواهد بود یا ایرانی؟ تأکید می‌کند:« به‌طور حتم اولویت انتخاب یک مربی خوب خارجی است که در سال‌های اخیر هم کارنامه خوبی داشته است ولی در این مورد هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست.» کفاشیان در مورد اریکسون، مربی سوئدی که روزنامه‌ها از او اسم برده‌اند، می‌گوید:« ما با این مربی مذاکره‌ای انجام نداده‌ایم؛ هر چند در گذشته او یکی از گزینه‌های فدراسیون بود.» رئیس فدراسیون فوتبال همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد با این مربی مذاکره کنید؟ تأکید می‌کند:«بهتر است کار خودمان را انجام دهیم و هر وقت به نتیجه‌ای رسیدیم اطلاعات لازم را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.»

کفاشیان همچنین در مورد بحث حضور مارادونا در تیم ملی هم حرف‌های جالبی می‌زند:«این موضوع یکباره در روزنامه‌ها مطرح شد و فدراسیون از حضور مارادونا در ایران بی‌اطلاع است. او قبلا ابراز تمایل کرده بود که به ایران بیاید ولی فدراسیون برای انتخاب سرمربی تیم ملی هیچ نظری روی مارادونا ندارد. ما به‌دنبال یک مربی کارنامه‌دار هستیم و در این مورد حساسیت به خرج خواهیم داد.»

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا قبول دارید بحث انتخاب سرمربی برای تیم ملی، آن هم در شرایطی که قطبی هدایت این تیم را برعهده داشت، درست نبود؟ می‌گوید:« من کاری به اتفاقات گذشته ندارم ولی موضع فدراسیون فوتبال هیچ وقت این نبود که حرف از برکناری قطبی بزند. قرارداد قطبی تا پایان جام ملت‌ها تمام می‌شد و او حق انتخاب داشت. البته من در مصاحبه‌های قبلی‌ام گفتم که اگر تیم ملی در جام ملت‌ها نتایج خوبی بگیرد، قطبی کارش را ادامه خواهد داد.

من هیچ وقت از برکناری حرف نزدم ولی قطبی تصمیم‌اش را گرفت و مثل اینکه با یک تیم ژاپنی قرارداد بسته است. به هر حال، فکر می‌کنم او حق انتخاب داشت و من نسبت به این موضوع حساسیتی ندارم. من برای قطبی در هر جا که باشد آرزوی موفقیت می‌کنم.» او در پایان حرف‌هایش در مورد زمان انتخاب سرمربی جدید تیم ملی می‌گوید: «در تلاش هستیم تا هر طور که شده در مورد انتخاب سرمربی به نتیجه نهایی برسیم و قبل از جام ملت‌ها نام سرمربی جدید را اعلام خواهیم کرد.»

کد خبر 123088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز