مصوبه شورای اقتصاد درباره استفاده متروی تهران از تسهیلات مالی خارجی در حالی به‌مدت 18 ماه دیگر تمدید شده است که به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این اعتبارات نمی‌تواند برطرف‌کننده مشکلات مالی متروی تهران باشد و اعتبارات مترو باید از همان محل صندوق ذخیره ارزی پرداخت شود.

متروی تهران

برای عقد قراردادهای فاینانس و استفاده از اعتبارات خارجی، نیاز به تعهدات شرکت‌های بیمه دولتی خارجی است که این شرکت‌ها نیز چنین قراردادهایی را متعهد نمی‌شوند. در همین رابطه، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی از شورای اقتصاد خواست تا مشکل اعتباری متروی تهران را از طریق حساب ذخیره ارزی مرتفع کند.

به گزارش همشهری، محمد حسین مقیمی در این‌باره گفت: در حال حاضر به‌دلیل معضلاتی که دولت به آنها واقف است، امکان استفاده از این ظرفیت به نحو مطلوب وجود ندارد. وی افزود: بهتر بود شورای اقتصاد در جلسه اخیر خود، دستور اجرایی شدن مصوبه مجلس مبنی بر پرداخت تسهیلات ارزی از حساب ذخیره ارزی را صادر می‌کرد. مقیمی ادامه داد: بدیهی است که در آستانه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، باید حمل‌ونقل عمومی مورد توجه ویژه قرار گیرد و در این موقعیت، دولت به‌خوبی می‌داند که خرید چند واگن مترو می‌تواند چه باری را از روی دوش مردم بر دارد.

البته باید یادآور شد که پیش از دولت نهم نیز تمامی ساخت و ساز مترو از طریق اعتبارات فاینانس صورت می‌گرفت اما در شرایط فعلی کشور این اقدام عملی نیست چه آنکه وزارتخانه‌های کشاورزی، صنایع و راه و ترابری نیز با وجود آنکه در حدود 50 میلیارد دلار فاینانس مصوب مجلس دارند، هنوز نتوانسته‌اند از این اعتبارات خارجی استفاده کنند و مشخص نیست که مصوبه جدید شورای اقتصاد برای متروی تهران باید از چه راهی عملی شود.

از سوی دیگر، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد است در وضعیت موجود، استفاده از تسهیلات خارجی (فاینانس) برای بخش‌های اقتصادی کشور از جمله متروی تهران عملیاتی نیست. کاظم دلخوش با اشاره به اینکه استفاده از تسهیلات خارجی از چند سال گذشته تا‌کنون در بسیاری از بخش‌ها منتفی شده،

گفت: برای تحت فشار قرار دادن ایران، بسیاری از بانک‌های خارجی برای کشورمان اعتبار تسهیلاتی باز نمی‌کنند بنا براین دولت به جای امید بستن به وام خارجی، اعتبار متروی تهران را از حساب ذخیره ارزی پرداخت کند. دلخوش اظهار کرد: در شرایطی که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در حال آغاز شدن است نباید روی این موضوع که خارجی‌ها به متروی تهران برای ساخت خطوط جدید وام بدهند، حساب باز کرد.

وی اضافه کرد: مسئولان شورای اقتصاد به‌خوبی واقفند که استفاده از تسهیلات مالی خارجی با مشکل روبه‌رو می‌شود و از این‌رو انتظار می‌رود دولت به جای تکیه بر یک امکان بالقوه، مصوبه مجلس در مورد استفاده از حساب ذخیره ارزی را اجرایی کند. غیر از موارد یاد شده، مانعی چون بدهی 500 میلیارد تومانی دولت به سیستم بانکی از بابت مترو نیز مطرح است که هنوز به بانک‌ها پرداخت نشده و مانع دیگری در راه اجرای قراردادهای فاینانس است.

شهریار طاهرپور، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز درخصوص آخرین اقدامات نمایندگان، پیرو تحقق قانون تخصیص تسهیلات 2 میلیارد دلاری گفت: به‌رغم دستاوردهای قابل توجه شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل، همچنان خلأهای زیادی در این حوزه داریم که تنها با اجرای تعهدات دولت مرتفع خواهد شد لذا دولت نیز باید به خاطر حل مشکل مردم به قوانین احترام گذاشته و آنها را اجرا کند.

کد خبر 121186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز