گروه شهری: در روزهایی که کشور خود را برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آماده می‌کند، شهرداری تهران نیز در ادامه برنامه‌های آماده‌سازی هر چه بیشتر برای اجرای این قانون، خبر از تلاش برای رساندن مترو به رکورد جابه‌جایی2.5 میلیون مسافر در روز می‌دهد.

مترو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این باره آمادگی متروی پایتخت را برای اجرای هر‌چه مطلوب‌تر قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مورد تاکید قرار داد و گفت: امیدواریم با کمک دولت تا پایان سال‌جاری ظرفیت مترو به2.5 میلیون سفر در روز برسد.

سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر آمادگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان کرد: به همین منظور مدیریت شهری صد در صد امکانات و توانمندی خود را به‌منظور اجرای هر چه بهتر این قانون به کار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در اتوبوسرانی و تاکسیرانی تدابیر و تمهیدات لازم به‌منظور همکاری در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اندیشیده شده است، اظهار کرد: در مترو نیز تسریع در آماده‌سازی‌ واگن‌ها و تحویل آنها جهت به کارگیری در خطوط مترو و کاهش تعداد قطارهای در دست تعمیر به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان ریلی در دستور کار قرار دارد.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه از هیچ تلاش و کوششی برای اینکه مردم بتوانند از ظرفیت کامل مترو برای رفت‌وآمد استفاده کنند فروگذار نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، امیدواریم با کمک دولت تا پایان سال‌جاری ظرفیت مترو به2.5 میلیون سفر در روز برسد. از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، توسعه مترو را وابسته به اعطای تسهیلات مترو از صندوق حساب ذخیره ارزی توسط دولت دانست و از شورای اقتصاد خواست به این تکلیف قانونی خود عمل کند.

کاظم دلخوش در گفت‌وگو با تهران سما، با اشاره به اینکه استفاده از تسهیلات خارجی از چند سال گذشته تا‌کنون در بسیاری از بخش‌ها منتفی شده، گفت: برای تحت فشار قرار دادن ایران، بسیاری از بانک‌های خارجی برای کشورمان اعتبار تسهیلاتی باز نمی‌کنند و دولت به جای امید بستن به وام خارجی برای تامین اعتبار متروی تهران، این اعتبار را از حساب ذخیره ارزی پرداخت کند.

وی افزود: اگر چه استفاده از فرصت تسهیلات خارجی برای اقتصاد کشور مهم است اما در دوره‌ای قرار داریم که پرداخت اعتبارات به بخش‌های مهمی مانند متروی تهران را نباید به دریافت وام از بانک‌های خارجی موکول کرد. گفتنی است شورای اقتصاد تصویب کرده متروی تهران برای تجهیز و ساخت خطوط جدید از تسهیلات مالی خارجی استفاده کند که البته نه تنها امسال بلکه از سال‌های گذشته نیز استفاده از این امکان مقدور نبوده است.

دلخوش اظهار کرد: در شرایطی که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در حال آغاز شدن است نباید روی این موضوع که خارجی‌ها به متروی تهران برای ساخت خطوط جدید وام بدهند، حساب باز کرد. عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس به صراحت دولت را مکلف کرده تا از حساب ذخیره ارزی برای ساخت و تجهیز متروی تهران اعتبار قرار دهد و شورای اقتصاد باید تکلیف قانونی‌اش را اجرا کند.

کد خبر 121069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز