علی شاکری: خداحافظی قهرمان اسبق کشتی جهان و برنده تک‌مدال باارزش کشتی آزاد از بازی‌های المپیک پکن برای خودش چندان غیرمنتظره نبود

کشتی گیر - مراد محمدی

چرا که از مدت‌ها پیش در گرفتن این تصمیم مردد و دودل بود اما این اتفاق آن هم در بحبوحه اردوی آماده‌سازی تیم ملی در راه بازی‌های آسیایی گوانجو و پس از کسب آخرین مدال جهانی‌اش از مسابقات مسکو، غافلگیرانه بود و خیلی‌ها از خود می‌پرسیدند چه اتفاقی افتاد که «مراد» کشتی، اینگونه و متفاوت با همه هم‌قطارانش آن هم بی‌مقدمه و با ارسال یک نامه به یک خبرگزاری تصمیم به جدایی از کشتی گرفت.

 سؤالات بی‌شماری مطرح شد ازجمله اینکه اگر قرار بود این قهرمان پرمدال و با اخلاق از دنیای کشتی خداحافظی کند، چرا این کار را طبق روال مرسوم پس از مسابقات جهانی مسکو با بوسیدن چهارگوشه تشک و روی دوش هم‌تیمی‌هایش انجام نداد؟خیلی‌ها هم تلاش کردند تا به نوعی این خداحافظی را پس از آشتی چند روز پیش میان او و صادق گودرزی به درگیری به‌وجود آمده در اردوی ماسال ارتباط دهند ولی محمدی در گفت‌وگو با همشهری با تکذیب این موضوع مشکلش با گودرزی را یک سوءتفاهم خانوادگی خواند و از دلایل اصلی کناره‌گیری‌اش پرده برداشت. ماحصل گفت‌وگو با قهرمان قهرمانان سابق کشور را می‌خوانید.

  • خداحافظی یکباره‌ات همه را غافلگیر کرد؟

از خیلی‌وقت پیش تصمیم به این کار داشتم، یکسری اتفاقات باعث شد که با مشورت دوستان و ارسال یک نامه تصمیم به خداحافظی بگیرم.

  • همین مسئله باعث ایجاد شایعات مختلفی پیرامون کناره‌گیری‌ات شد. ازجمله مهم‌ترین آنها اینکه گفته می‌شود علت اصلی خداحافظی‌ات بی‌ارتباط با درگیری‌های پیش‌آمده با صادق گودرزی در اردوی ماسال نبود.

البته آن ماجرا یک سوءتفاهم بود که با معذرت‌خواهی گودرزی همه‌چیز به خوبی و خوشی پایان گرفت، اگرچه بعداز آن درگیری نتوانستم خوب تمرین کنم ولی واقعا این ماجرا همه واقعیت نبود.

  • پس کدام ماجرا باعث سرعت‌بخشیدن و از بین‌بردن تردید‌هایت در خداحافظی شد؟

کم‌لطفی مسئولان ورزش پس از بازگشت از مسابقات جهانی مسکو که انگار هیچ اتفاقی نیفتاد و دریغا از یک تشکر خشک و خالی و حتی دریغ از یک تماس. یک آن احساس پوچی به من دست داد و همه زحمات و تلاشم را بیهوده دیدم و به این نتیجه رسیدم که نباشم بهتر است. البته من عاشق کشتی و مردم هستم و الان هم پس از خداحافظی، عاشقانه می‌خواهم در لباس مربیگری به کشتی خدمت کنم.

  • چرا فدراسیون و کادر فنی را در جریان این تصمیم خود نگذاشته بودی؟

چرا، کادر فنی کاملا در جریان این تصمیم من بودند و با آقای یزدانی‌خرم هم در چند نوبت صحبت کردم ولی ایشان اصرار داشتند که من همچنان در میدان باشم.

  • سرمربی تیم ملی می‌گوید مراد محمدی ازقبل چنین تصمیمی را داشت و حتی قبل از مسابقات جهانی مسکو گفته بود که اگر مربیان صلاح بدانند او در یکی از دو رویداد آسیایی یا جهانی حاضر شود.

من همیشه تابع کادر فنی و بزرگ‌ترها بودم و از مشورت آنان در کارهایم استفاده می‌کردم. آقای محمدی درست می‌گویند من گفتم من سربازم و برایم فرقی نمی‌کند که در کدام میدان حاضر شوم.

  • فکر می‌کنی که خداحافظی بموقعی ‌داشتی؟

اکثر قهرمانان در سراشیبی سقوط و با شکست و خاطره‌ای تلخ سعی در خداحافظی از ورزش مورد علاقه خود دارند، من خواستم که تقریبا در اوج با کشتی خداحافظی کنم و از این حیث با دیگران متفاوت باشم. فکر می‌کنم در سن 30سالگی با سربلندی از کشتی خداحافظی کردم.

  • شما درست چند سال پیش نخستین مدال طلای جهان را در گوانجوی چین به‌دست آوردی، آیا بهتر نبود با کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی در گوانجو خداحافظی می‌کردی؟

من از حضور در چین خاطرات خوبی دارم، 3 مدال از المپیک گرفته تا مسابقات جهانی و آسیایی در این کشور به‌دست آوردم و اگر مدال چهارم را هم می‌گرفتم ویترین مدال‌هایم کامل‌ می‌شد، اما هرگز به این موضوع فکر نکرده بودم.

  • به نظر شما احمدی و اسماعیل‌پور در وزن 60کیلوگرم می‌توانند خلأ محمدی را در گوانجو پر کنند.

آنها کشتی‌گیران جوانی هستند و نیاز به تجربه و میدان دیدن بیشتری دارند. امیدوارم که بتوانند از عهده این کار برآیند.

  • بهترین خاطره‌ات طی 7سال حضور در تیم ملی کشتی؟

کسب مدال المپیک پکن که همیشه دوست داشتم و به این آرزویم رسیدم. مدال برنز المپیک به یاد ماندنی‌ترین مدال تمام عمر دوران ورزشی‌ام بود.

  • بدترین خاطره؟

مسابقات جهانی سال2007 باکو که با وجود داشتن قرعه‌ای مناسب، چوب بد وزن کم کردن را خوردم و مغلوب مراد رمضان‌اف مقدونیه‌ای شدم.

  • در طول همه این سال‌ها در رویارویی با کدام کشتی‌گیر خارجی بیشتر هراس داشتی؟

کوئین تانای کوبایی که به واقع یک اعجوبه بود.

  • کودوخوف روسی چطور که یک ماه پیش با ضربه فنی به او باختی؟

در برابر کودوخوف گیر افتادم وگرنه هرگز امکان نداشت که او بتواند مرا ضربه کند.

  • سخت‌ترین حریف داخلی‌ات کدام کشتی‌گیر بود؟

محمد طلایی که ظهور من با سال‌های پایانی او در تیم ملی مصادف شد. طلایی نیز یک کشتی‌گیر شش‌دانگ و قدرتمند بود.

  • الگوی تو در کشتی ایران کدام قهرمان بود؟

رسول خادم.

  • نوع کشتی گرفتن کدامیک از کشتی‌گیران جهان را بیشتر می‌پسندی؟

سایتی یف، کشتی‌گیر صاحب‌نام روسی را بیشتر از بقیه می‌پسندم.

  • موقعیت کنونی کشتی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

کشتی ایران بعد از پشت سرگذاشتن دوران افت به تدریج در حال پیدا کردن خود است.

  • فکر می‌کنی که تیم ملی کشتی آزاد در گوانجو موفق خواهد شد؟

تیم کنونی ایران پتانسیل خوبی دارد و اگر مثل مسکو بدشانسی نیاورد، فکر می‌کنم نتایج خوبی در انتظارش باشد.

  • هنوز خداحافظی نکرده حکم سرمربیگری تیم نوجوانان مازندران را گرفتی؟

شفاهی با آقای ثمربخش صحبت‌هایی داشتم و عنوان کردم که همانند دوران قهرمانی مثل یک سرباز در خدمت کشتی استانم و ایران هستم. من عاشق کارهای پایه‌ای با تیم‌های نوجوانان و جوانانم و فکر می‌کنم که هرگز از کار کردن در کشتی خسته نخواهم شد.

  • صمیمی‌ترین دوست شما در کشتی؟

اصغر بذری که از بچگی با هم بزرگ شدیم، او قهرمان باصفا و صادقی است و از اینکه دوباره به اردوی تیم ملی دعوت شده تا در مسابقات انتخابی وزن 84کیلوگرم مبارزه کند، بسیار خوشحالم.

  • از بازگشت رضا یزدانی چطور؟

او هم یکی از قهرمانان بزرگ کشور است که وجودش برای کشتی ایران یک غنیمت است.

  • ‌آرزویی داشتی که در دوران قهرمانی به آن دست نیافته باشی؟

خیر، به همه چیزهایی که می‌خواستم در کشتی رسیدم؛ از قهرمانی جهان گرفته، مدال‌های جام جهانی، بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و از همه با ارزش‌تر مدال المپیک بود.

  • بهترین سال حضورت در کشتی؟

اگر اشتباه نکنم 4 سال پیش بود که در یک سال، موفق به کسب 4 مدال جهانی و آسیایی شدم که خود یک رکورد جدید بود. به لطف همین مدال‌ها در آن سال به اتفاق احسان حدادی، قهرمان ارزنده پرتاب دیسک به عنوان مشترک قهرمان قهرمانان دست یافتم.

کد خبر 118965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز