صادق کرمیان: محمد بناء که سایت رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان دانمارک او را سرآلکس فرگوسن دنیای کشتی معرفی کرده بود، حالا یک بار دیگر در آستانه مسابقات قهرمانی جهان قرار گرفته است.

ورزش - کشتی

 او که پس از بازگشت از دانمارک، خود و برخی شاگردانش را به خاطر از دست دادن بهترین فرصت برای کسب عنوان قهرمانی جهان سرزنش می‌کرد، این بار آماده می‌شود تا یک بار دیگر برای فتح سکوی نخست جهان (عنوانی که هیچ‌گاه کشتی فرنگی ایران به آن دست پیدا نکرده و همواره آن را برای خود یک آرزوی دست نیافتنی می‌دانسته) دورخیز کند. اما میزبانی روسیه، قهرمانی ایران در پنجاه و سومین دوره مسابقات قهرمانی جهان را بسیار دشوار می کند!

روس‌ها که تاکنون چندین بار عنوان قهرمانی جهان و المپیک را به دست آورده‌اند، به هیچ عنوان قصد ندارند تا جام قهرمانی پنجاه و سوم را از دست بدهند، به‌گونه‌ای که برای رسیدن به این هدف از تمام امکانات و نفوذ خود در فدراسیون جهانی کشتی استفاده خواهند کرد. روس‌ها که در دنیای داوری کشتی و مافیای پشت پرده آن سابقه طولانی دارند می‌توانند در مواقع حساس و در خلال برخی رقابت‌ها با توجه به میزبانی، از هم‌اکنون خود را برنده بدانند.

جمشید خیرآبادی، مربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان و کسی که از بسیاری از تفکرات و اسرار حرفه‌ای محمد بناء، آگاهی دارد، در این رابطه معتقد است: باید بپذیریم که روسیه مهد کشتی فرنگی دنیا است. تعداد مدال‌های المپیک چند نفر از فرنگی‌کاران این کشور از تعداد کل مدال‌های المپیکی کشتی ایران بیشتر است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، کشتی فرنگی روسیه، قدرت بلامنازع جهان است و در کنار قدرت بالای تیمی، به لحاظ برخی مسائل پشت پرده و ارتباطات خاصی که با مسئولان فدراسیون جهانی دارد می‌تواند در مسابقات قهرمانی جهان حتی از هم‌اکنون خود را روی سکوی نخست ببیند.

با این وجود به اعتقاد برخی از کارشناسان کشتی، شکست دادن روسیه و سبقت گرفتن از تیم‌هایی چون ترکیه، آمریکا، آذربایجان و... برای تیم ملی کشتی فرنگی ایران یک امر محال نیست، به شرط آنکه فضای سالمی بر مسابقات قهرمانی جهان روسیه حاکم باشد.
البته روسیه، تنها مشکل تیم ملی ایران در مسابقات جهانی نیست چرا که با توجه به نزدیکی مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی گوانجو و اهمیتی که بازی‌های آسیایی برای مسئولان ورزش کشور دارد، مربیان تیم ملی مجبور هستند تا از هم‌اکنون به فکر تقسیم انرژی خود در 2 میدان مختلف باشند.

جمشید خیرآبادی، در این رابطه اظهار می‌دارد: بازی‌های آسیایی برای ما بسیار مهم است.
حتی برای برخی از مسئولان ورزشی نتایج بازی‌های آسیایی بسیار مهم‌تر از مسابقات جهانی است. به هر حال کشتی در این بازی‌ها همواره جور کاروان ورزشی ایران را کشیده، بدون اینکه حداقل در همین حد هم به آن توجه شود. ما مجبور هستیم که توان خود را به 2 بخش تقسیم کنیم، یک بخش برای مسابقات قهرمانی جهان در روسیه و یک بخش دیگر برای بازی‌های آسیایی چین. این کار بسیار سختی است ولی چاره‌ای نداریم.

در برخی از اوزان شاید مجبور شویم که از یک نفر در هر دوی این مسابقات استفاده کنیم. از نظر تئوری این معادله چند مجهولی است و شاید حل شدنی نباشد. اما کادر فنی به هر قیمتی که شده سعی دارد تا در پیشگاه مردم، سرافراز بیرون بیاید. هرچند که اگر موفقیتی در حد نایب‌قهرمانی ما در دانمارک به دست بیاید باز هم مسئولان ورزشی کشور از کنار آن بی‌تفاوت خواهند گذشت؛ ولی ما سرباز هستیم و یک سرباز فقط برای مردم و نام کشورش می‌جنگد.

تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران در آستانه 2آزمون بسیار سخت قرار دارد. محمد بناء برای رسیدن به دیوار چین اول باید از دروازه‌های مسکو عبور کند. البته با توجه به روحیه کمال طلبی که از محمد بناء سراغ داریم او حتما از مدت‌ها پیش کسب بهترین عنوان مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی را پیش‌بینی کرده است ولی برای اینکه ببینیم تا چه حد او و همکارانش در این راه موفق خواهند شد، باید منتظر شروع مسابقات بمانیم.

حمید سوریان در وزن 55کیلوگرم، امید نوروزی در وزن 60کیلوگرم، سعید عبدولی در وزن 66کیلوگرم، فرشاد علیزاده یا مهدی محمدی در وزن 74کیلوگرم، طالب نعمت‌پور در وزن 84کیلوگرم، امیر علی‌اکبری در وزن 96کیلوگرم و محمد قربانی در وزن 120کیلوگرم به احتمال بسیار قوی، مردان محمد بناء در را تشکیل خواهند داد. در وزن 74کیلوگرم اگر شرایط بدنی و جسمانی فرشاد علیزاده اجازه دهد، مطمئنا مربیان از او به‌عنوان مهره اصلی وزن 74کیلوگرم استفاده خواهند کرد و در غیراین صورت مهدی محمدی باید بار مسئولیت این وزن را بر عهده بگیرد.

روزها و ماه‌ها یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و ما به المپیک 2012 لندن نزدیک می‌شویم رؤیای محمد بناء رسیدن به قهرمانی جهان تا قبل از المپیک لندن است. حتی اگر این‌ رؤیا در مسکو محقق نشود، مطمئنا می‌تواند در سال‌های بعد به واقعیت برسد.

مدال‌آوران کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی

1961 ژاپن - یوکوهاما: علیرضا قلیچ‌خانی در وزن 62 کیلوگرم - برنز
1966آمریکا- تولیدو: ایرج خورشید‌فر در وزن 63کیلوگرم- مدال برنز
1969آرژانتین- ماردل پلاتا: رحیم علی‌آبادی در وزن 48کیلوگرم- مدال نقره
فیروز علیزاده در وزن 58کیلوگرم- مدال طلا
1973ایران- تهران:رحیم علی‌آبادی در وزن 52کیلوگرم- مدال برنز
1977سوئد- گوتنبرگ: مرادعلی شیرانی در وزن 52کیلوگرم- مدال برنز
1983شوروی سابق- کیف: محمد بناء در وزن 68کیلوگرم- مدال نقره
1991 بلغارستان- وارنا: رضا سیم‌خواه در وزن 48کیلوگرم- مدال نقره
2001یونان- پاتراس: حسن رنگرز در وزن 54کیلوگرم- مدال طلا
2002روسیه- مسکو: حسن رنگرز در وزن 55کیلوگرم- مدال برنز
2005مجارستان- بوداپست: حمید سوریان در وزن 55کیلوگرم- مدال طلا
علی اشکانی در وزن 60کیلوگرم- مدال نقره
2006چین- گوانجو: حمید سوریان در وزن 55 کیلوگرم- مدال طلا
سامان طهماسبی در وزن 84کیلوگرم- مدال برنز
2007آذربایجان- باکو: حمید سوریان در وزن 55کیلوگرم- مدال طلا
سامان طهماسبی در وزن 84کیلوگرم- مدال برنز
قاسم رضایی در وزن 96کیلوگرم- مدال برنز
2009دانمارک- هرنینگ: حمید سوریان در وزن 55کیلوگرم- مدال طلا
فرشاد علیزاده در وزن 74کیلوگرم- مدال برنز
حبیب‌الله اخلاقی در وزن 84کیلوگرم- مدال برنز
امیر علی اکبری در وزن 96کیلوگرم- مدال برنز

فرنگی کاران کشورمان تاکنون در 13 دوره شرکت کرده‌اند که در مجموع توانسته‌اند تاکنون 6 مدال طلا، 4 مدال نقره و 11مدال برنز کسب کنند. همچنین از نظر نتیجه تیمی، تیم ملی کشتی فرنگی ایران فقط تاکنون توانسته است یک بار به مقام نایب قهرمانی مسابقات قهرمانی برسد که آن هم در دوره قبل این مسابقات و در شهر هرنینگ دانماریک بوده است.

کد خبر 114371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز