یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

محمد بنا این‌بار قبل از هر پاسخی به سؤالات ما پیرامون چگونگی حضور در مسابقات تدارکاتی جایزه بزرگ باکو، قبل از شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در مسکو از نیازهای زیرساختی کشتی گفت

 و اینکه کشتی ایران برای پیشرفت و حفظ اقتدار خود در عرصه‌های مختلف بین‌المللی نیازمند بودجه، امکانات و توسعه اماکن مناسب برای رشد و باروری پشتوانه‌های این رشته است. وی نه‌تنها بحث داشتن زیرساخت را برای کشتی یک ضرورت خواند، بلکه آن را یک نیاز حیاتی برای ورزش ایران در تمامی رشته‌ها قلمداد کرد. وی در ارزیابی خود از مسابقات جهانی مسکو و بازی‌های آسیایی گوانجو، مقصد نهایی کشتی فرنگی را المپیک لندن خواند.

  • مگر شما در حال حاضر از نظر امکانات سالنی، با مشکلی روبه‌رویید؟

ببینید، رئیس فدراسیون کشتی از ما خواسته است در طول سال 40 فرنگی‌کار جوان و 40فرنگی‌کار بزرگسال‌مان را در اردوهای مختلف زیرنظر داشته باشیم تا با ایجاد رقابت میان آنان همواره بتوانیم بهترین‌ها را برای تیم ملی انتخاب کنیم. با توجه به چنین برنامه‌‌ای برای تیم کشتی آزاد و فضای محدود خانه کشتی نیاز به امکانات جدیدی است که بتوان همه برنامه‌ها را پوشش داد. به همین دلیل ما مجبوریم در هر مرحله از اردو 10 تا 15 فرنگی‌کار را به اردو دعوت کنیم.

  • شما با این طرح موافقید؟

همیشه بر این باور بوده‌ام که باید به جوانان مستعد میدان داد تا آنان خودشان را برای حضور در عرصه‌های ملی و قهرمانی مهیا کنند، ولی نبود امکانات و فضای لازم، قدرت مانور را از ما برای استفاده از این پتانسیل عظیم گرفته است.

  • تیم ملی کشتی فرنگی به زودی در رقابت‌های جایزه بزرگ علی‌اف شرکت خواهد کرد و بعد از آن نیز جام زیکلوفسکی لهستان را خواهیدداشت. اهداف شما برای شرکت در این دو تورنمنت چیست؟

این مسابقات حکم دیدارهای تدارکاتی و آماده‌سازی را برای ما دارد، ضمن اینکه در برخی از اوزان به کشتی‌گیران فرصت می‌دهیم تا حقانیت و شایستگی خود را به اثبات برسانند. تردیدی نیست که سطح رقابت‌های علی‌اف آذربایجان بسیار بالا خواهد بود. بدیهی است کشتی‌گیری که بتواند در این میدان توانمندی خود را نشان دهد در جهانی مسکو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

  • در مسابقات جایزه بزرگ باکو با نفرات اصلی حاضر می‌شوید؟

ما به جز وزن 55 کیلوگرم در اکثر اوزان با نفرات اصلی شرکت می کنیم و حتی در بعضی از اوزان با توجه به سطح بالای مسابقات برخی از پیکارها برای ما جنبه مسابقات انتخابی را دارد.

  • مثلا در چه وزن‌هایی؟

66، 74 و 84کیلوگرم که ما به ترتیب در 2 وزن اولی با 2‌کشتی‌گیر و وزن آخر با 3 کشتی‌گیر شرکت می‌کنیم.

  • چرا در وزن 55کیلوگرم شرکت‌کننده‌ای نداریم؟

دلیلش به این خاطر است که ما در این وزن حمید سوریان را در کنار محسن حاجی‌پور و محمد فقیری داریم که هر سه در مسابقات گرجستان حاضر شده بودند.

  • شما اخیرا رقابت‌های گرجستان را هم پشت سرگذاشتید.آنجا برخی از نامداران همچون حبیب اخلاقی عملکرد خوبی نداشتند، آیا این امر دلیل خاصی داشت؟

امتیاز تورنمنت‌ها و شرکت در میادین بین‌المللی آن است که قهرمانان و کادر فنی متوجه شوند که کجای کار قرار دارند. اخلاقی صاحب مدال برنز جهان است و نمی‌توان به راحتی از کنار نام او گذشت؛ هرچند ما در این وزن طالب نعمت‌پور و عابدین‌زاده را هم داریم.
با این وصف اخلاقی در گرجستان به شیوه مبارزه خود باخت چرا که ساده‌کشتی می‌گیرد و زرنگی‌های ویژه قهرمانان حرفه‌ای را هنوز نیاموخته است.

  • آیا هدف‌گذاری کشتی فرنگی هم همانند کشتی آزاد المپیک لندن است؟

بازی‌های گوانجو و مسابقات قهرمانی جهان در مسکو برای ما حائز اهمیت بسیاری است ولی مقصد نهایی ما المپیک لندن خواهد بود که بتوانیم برای نخستین‌بار بهترین مدال‌ها را در آنجا به دست آوریم.

  • در گرجستان سوریان در یک وزن بالاتر (60 کیلوگرم)  به میدان رفت.  وضعیت او را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سوریان خوشبختانه مشکلی برای وزن کم‌کردن ندارد، اما بهتر دیدیم برای جلوگیری از ضعف حاصل از کاهش وزن و به دنبال آن خطر مصدومیت، او در یک وزن بالاتر بیشتر برای آشنایی با قوانین جدید در میدان حاضر شود که خوشبختانه بالاتر از تصورات ما ظاهر شد و قهرمان شد.

  • به طور کلی اوضاع تیم ملی و آمادگی قهرمانان کشتی فرنگی چگونه است؟

ما تیم خوبی داریم. دلیل آن نایب قهرمانی جهان در سال گذشته بود. با این وجود نمی‌توان در باد آن پیروزی خوابید. به همین دلیل  ماه‌هاست که اردوهای آماده‌سازی را تشکیل ‌داده‌ایم و به طور شبانه‌روزی تلاش می‌‌کنیم تا بتوانیم از موقعیت و جایگاه خویش در دنیای کشتی‌فرنگی دفاع کنیم. هم اکنون ما تعدادی از چهره‌های صاحب‌نام کشتی همچون حمیدسوریان، امیرعلی ‌اکبری،‌ بابک و محمد قربانی، سعید عبدولی و طالب نعمت‌پور را در اختیار  داریم که حضور هرکدام از آنان غنیمتی ارزشمند محسوب می‌شود.

  • عده‌ای خرده می‌گیرند که تیم نایب قهرمان جهان در آسیا دوم شد.

من اصلا به این عنوان فکر نمی‌کنم چراکه مسابقات مذکور برای ما هدف نبود؛ بنابراین جمعی از نفرات منتخب جام یادگار امام را به رقابت‌های یادشده فرستادیم بدون اینکه از نفرات صاحب‌نام خود بهره گرفته باشیم؛ اگرچه چهره‌های مطرحی همچون برادران قربانی در میدان حضور داشتند و توانستند به مدال طلا برسند.

  • با این توصیف ظاهرا ترکیب تیم اعزامی به جهانی مسکو با آسیایی متفاوت خواهد بود.

طبیعی است که تغییراتی داشته باشیم. البته ممکن است برخی از کشتی‌گیران شرکت‌کننده در آسیایی هند هم جزو ترکیب تیم اعزامی به مسکو باشند.

  •  وضعیت‌آسیب‌دیدگی فرشاد ‌علیزاده به کجا انجامید؟

علیزاده در جام‌جهانی کشتی‌های خوبی گرفت و سوم شد اما باتوجه به آسیب‌دیدگی‌اش باید منتظر بمانیم و در صورت نرسیدن، در این باره تصمیم بگیریم.

  •  قصد طرح مجدد عدم برگزاری مسابقات انتخابی را نداریم اما به واقع این پرسش همچنان مطرح است.

طی 8-7 سال که کنار تیم‌های ملی بوده‌ام تمام مهره‌ها و نفرات را به خوبی می‌شناسم، ضمن اینکه استعداد و توان یکایک چهره‌های با سابقه و تازه وارد مدام در مسابقات مختلف مورد سنجش قرار می‌گیرد بنابراین نمی‌دانم این همه پافشاری برای برگزاری مسابقات انتخابی چیست. در هر حال من روش خودم را دنبال می‌کنم، راه خودم را می‌روم و خوشبختانه تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده است.

  • در برخی اوزان همچون 66، 84 و حتی 96کیلو انتخاب فرد ملی‌پوش دشوار و در دیگر اوزان به دلیل نبود رقبای همسنگ، کار ساده است، نظر شما چیست؟

همینطور است. همواره به کشتی‌گیران گفته‌ام کاری کنند تا انتخاب برای مربی دشوار باشد و کادر فنی تاسف بخورند از اینکه کشتی‌گیری را بر دیگری ترجیح می‌دهند، به همین دلیل همانطور که اشاره کردید انتخاب در اوزان یاد شده مشکل و در وزن‌های 55، 60 و 74 به سبب فاصله نفرات، ساده است. اما همانطور که پیشاپیش ذکر شد انتخاب کشتی‌گیران براساس توانایی و عملکرد آنان صورت خواهد گرفت.

  • امسال رقابت‌های جهانی مسکو و اندکی بعد بازی‌های آسیایی چین را خواهیم داشت. در استراتژی شما کدام یک دارای اهمیت بیشتری است؟

ما دوست داریم در هر دو میدان موفق شویم؛ در میدان جهانی به دلیل دفاع از موقعیت  و جایگاه خویش و در بازی‌های آسیایی به سبب ارتقای موقعیت ورزش کشور، به همین منظور اردوهای آمادگی فراوانی را پشت سر گذاشته و تا رقابت مذکور اردوهای دیگری را سپری می‌کنیم.

کد خبر 111346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز