یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

علی شاکری: در 2 رویداد مهم درانتظار کشتی آزاد ایران (مسابقات قهرمانی جهان در مسکو و بازی‌های آسیایی گوانجو) بیشترین نگاه و امید برای کسب مدال طلا به مهدی تقوی دوخته شده که سال گذشته در کپنهاگ دانمارک در وزن 66کیلوگرم از سکوی قهرمانی بالا رفته است.

او با وجود لغزش در رقابت‌های لیگ باشگاهی و مسابقات جام‌جهانی روسیه که بنا به گفته خودش تجربه و درس بزرگی برایش در ابتدای راه قهرمانی بود، همچنان امید اول ایران برای دریافت ارزشمندترین مدال در 2میدان بزرگ ماه‌های آتی محسوب می‌شود.

تقوی در گفت‌وگو با همشهری از دلایل 2 ناکامی یک‌سال گذشته و سقف آرزوهایش در تصاحب مدال طلای المپیک 2012 لندن و عزمش در رسیدن دوباره به مدال طلای جهان در مسکو گفت و اینکه انتظار بیشتری از مسئولان سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک پس از تصاحب مدال طلای مسابقات جهانی کپنهاگ دانمارک داشته است.

ماحصل گفت‌وگو با دارنده مدال طلای کشتی جهان را که در خانه کشتی انجام شد می‌خوانید:

  • چه دلایلی موجب شد مهدی تقوی، قهرمان جهان در کمتر از یک‌سال پس از کسب مدال طلای جهان در دانمارک در 2میدان داخلی (لیگ) و خارجی (جام جهانی) باناکامی روبه‌رو شود؟

هر کدام از این شکست‌ها دلایل خاص خود را داشت. شکست در لیگ به آماده‌نبودنم و دوری از تمرینات جدی برمی‌گشت. پس از کسب مدال طلای جهان آن‌طور که باید با من برخورد می‌شد نشد. هنگامی که با شکست تمامی رقبا و در پی یک‌سال ریاضت‌کشیدن مداوم در بالاترین نقطه سکوی قهرمانی در دانمارک ایستادم، انتظار دیگری از مسئولان سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک داشتم و هنگامی که آن توقعات رنگ باخت دچار سرخوردگی شدم و در چنین شرایط سختی تنها به دلیل نیاز مالی مجبور شدم در لیگ کشتی بگیرم که آن اتفاق تلخ برایم افتاد.

من اصلا آمادگی لازم بدنی و روحی را برای کشتی‌گرفتن نداشتم. در مسکو  هم غرور و دست‌کم‌گرفتن حریفان کار دستم داد. «باتیروف» کشتی‌گیری نبود که نتوانم او را شکست دهم و در حالی که حریف برابرم خوب دفاع می‌کرد روی تشک غافلگیر شدم و کشتی از دستم خارج شد. هرکدام از این دو شکست تجربه ارزشمندی برایم به همراه داشت که مطمئن باشید کمک بزرگی به آینده کشتی‌ام خواهد کرد. دیگر به این مسائل فکر نمی‌کنم و همه تمرکزم پس از این اتفاقات معطوف به کشتی و کسب افتخارات دیگر برای وطنم و مردم دوست‌داشتنی آن است.

  • برخورد مردم پس از قهرمانی در جهان با تو چگونه بود؟

مثل همیشه خوب، گرم و صمیمی. جا دارد از همه آنها و به‌خصوص مردم شهر کوچک پل‌سفید تشکر کنم که به من نیرویی مضاعف برای ادامه افتخارآفرینی بخشیده‌اند.

  • اکنون چه اندازه آمادگی لازم را برای دفاع و تکرار عنوان قهرمانی دوره پیش در مسابقات جهانی مسکو داری؟

با تمام وجود زیرنظر مربیان تیم ملی تمرین می‌کنم و خوب می‌دانم که همه رقبایم در مسکو می‌خواهند با شکست قهرمان دوره قبل خبرساز شوند، به همین دلیل پس از قهرمانی در تورنمنت گرجستان حتی در روزهای استراحت هم در خانه‌کشتی می‌مانم تا بتوانم برای دومین سال پیاپی مدال طلای 66کیلوگرم را از آن خود  و ایران کنم.

  • بهتر نبود به جای تورنمنت گرجستان در مسابقات جایزه بزرگ باکو شرکت می‌کردی؟

در مورد اینکه در کدام تورنمنت شرکت می‌کردم برایم بهتر بود، مربیان تیم ملی تصمیم می‌گیرند. در گرجستان هم با حریفان خوبی کشتی گرفتم؛ 10 تا 12 کشتی‌گیر گرجی که با 3تای آنان و همچنین گارسیا از کانادا و حریف قزاق روبه‌رو شدم که نتیجه بدی برایم به همراه نداشته است.

  • مهم‌ترین حریفانت در میدان جهانی مسکو از چه کشورهایی هستند؟

رمضان شاهین از ترکیه، گازرون از کوبا، استانیک از اوکراین، حسن‌اف از آذربایجان و قهرمانان روسیه و ژاپن.

  • خیلی از کشتی‌گیرها از رویارویی با کشتی‌گیران روسی و به‌خصوص آنالیزشدن توسط مربیان آنان هراس دارند؛ تقوی چه حسی دارد؟

همه کشتی به آنالیز نیست. مسائل روحی و روانی خیلی مهم‌تر است. در جام‌جهانی هم تقصیر خودم بود که مغلوب شدم. البته آنالیز یکی از عوامل اصلی پیروزی است ولی تاکنون هرگز از کشتی‌گرفتن با هیچ حریفی حتی حریفان روسی هراس نداشته‌ام. سابقه کشتی‌گرفتن با حریفان روسی را از سال2006 به بعد دارم و حالا هم نمی‌دانم که در مسابقات قهرمانی جهان روس‌ها چه کسی را برای رویارویی با من انتخاب می‌کنند.

  • آنالیز مربیان ایرانی از حریفان چگونه است و تا چه اندازه در پیروزی‌های شما تأثیرگذار بوده است؟

مربیان ما فقط به آنالیز در حین برگزاری مسابقات اکتفا نمی‌کنند. همین الان هم در اردو و قبل از حضور در مسابقات قهرمانی جهان مربیان، تمرینات ما را براساس سبک و شیوه کشتی حریفان تنظیم کرده‌اند تا ما بتوانیم با آمادگی ذهنی کافی و با استراتژی ازپیش‌تعیین‌شده با حریفان روبه‌رو شویم.

  • با توجه به آشنایی کامل حریفان با شیوه کشتی شما به عنوان قهرمان جهان، تقوی مسکو  با گذشت یک سال چه تفاوتی با مسابقات قهرمانی جهان در دانمارک خواهد داشت؟

به طور طبیعی و در مقایسه با دانمارک، در مسکو بیشتر توی چشم خواهم بود و همین کار من را سخت‌تر خواهد کرد. من هم البته بیکار نبوده‌ام و سعی کرده‌ام داشته‌های فنی‌ام را با کمک آقایان محمدی، کاوه، مهربان و دنگسرکی افزایش دهم.

  • اکثر قهرمانان کشتی شگرد خاصی دارند؛ مهدی تقوی چه شگردی دارد؟

زیرگیری معروف ایرانیان شگرد اصلی من است.

  • الگوی فنی تقوی در کشتی ایران و جهان کدام کشتی‌گیرها بوده‌اند؟

در ایران سبک کشتی علیرضا حیدری و در دنیا کوئین‌تانای کوبایی را می‌پسندیدم.

  • بهترین کشتی‌گیرهای حال حاضر جهان؟

کودوخوف و گاتسالوف که هر دو روس هستند.

  • خیلی از کشتی‌گیرها وزن کم می‌کنند؛ وزن طبیعی تقوی چند کیلوگرم است؟

من به تازگی به وزن 66کیلوگرم آمده‌ام و مشکلی برای به سر وزن رسیدن ندارم. به طور طبیعی 3تا4 کیلو اضافه‌وزن دارم که در طول یک ماه می‌توانم 3بار خود را به‌موقع به سر وزن برسانم.

  • از مشورت و مشاوره قهرمانان گذشته جهان هم استفاده می‌کنی؟

خوشبختانه در کادر فنی تیم ملی با بودن غلامرضا محمدی دارنده 4 مدال جهان، کاوه که تمام زندگی‌اش در اردوهای تیم ملی بوده و مهربان، چندان نیازی تاکنون در این زمینه حس نکرده‌ام.

  • غیر از کشتی به کدام‌یک از رشته‌های ورزشی علاقه‌مندی؟

مسابقات اتومبیلرانی رالی که دوست دارم به جای تماشاکردن خودم راننده اتومبیل باشم و دیگر فوتبال که زحمت ورزش را ما می‌کشیم و پولش را آنان می‌برند.

  • در کشتی تجربه بیشتر به کار می‌آید یا قدرت جوانی؟

تجربه؛ این تفاوت را در المپیک پکن و در اوج قدرت جوانی بیشتر لمس کردم. باور کنید که اگر تجربه لازم را داشتم در همان سن 20سالگی مدال می‌گرفتم.

بازی‌های المپیک جای باتجربه‌هاست و در برخی از مبارزاتم اشتباهاتی داشتم که مرا از مدال دور کرد. اگر تجربه لازم را داشتم هرگز نمی‌باختم.

کد خبر 110921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز