همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی، سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به قم را پر اهمیت و موجب آغاز حرکت و برکت برای مردم این شهر دانست و گفت: این سفر حادثه ای غیر عادی و هنگامه ای بود که در آن غیرت دینی و انقلابی موج می‌زد.

علی لاریجانی

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب 27 مهر در شبکه دو سیما که از مرکز قم پخش می‌شد افزود: این سفر با حضور قشرهای مختلف مردم نشان از جایگاه ویژه ولایت فقیه و پایگاه آن در میان توده مردم داشت.

وی گفت: امروز در قم شاهد بودیم که مردم این شهر گرداگرد رهبر انقلاب در حرکت بودند و این حرکت عمق انقلاب اسلامی را نشان می‌داد.

رئیس مجلس افزود: در حکومت های دمکراتیک پیوند معنوی میان مردم و مسئولان وجود ندارد.

لاریجانی گفت: این نوع حضور مسئولان در میان مردم نشان از رابطه عاطفی میان آنان است.

وی به سخنان رهبری درباره اینکه قم را خاستگاه انقلاب معرفی کردند اشاره کرد و افزود: این چیز پرارزشی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری درباره حضور علماء با عقاید مختلف در مراسم استقبال از مقام معظم رهبری گفت: این نشان از عمق انقلابی مردم قم دارد و بصیرت و معرفت دینی آنان به دلیل حوزه و مراجع تقلید است که چتر فرهنگی عمیقی روی مردم می گستراند.

وی افزود: در استقبال از رهبر انقلاب طوایف مختلف مردم، فضلا، علما و بیوت مراجع حضور داشتند که نشاندهنده فراگیر بودن رهبری است که برای وحدت عامه مردم امر مهمی است.

رئیس مجلس اضافه کرد: حضور علما و فضلا از سلایق مختلف در شرایط امروز ایران برای زنده نگه داشتن انقلاب و بازکردن راه‌های جدید برای منافع ملی نیز تاثیر بسزایی دارد.

لاریجانی درباره شبهه افکنی برخی درباره اسلام بدون روحانیت و ترویج سکولاریسم؛ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در این باره گفت: قبل از انقلاب نیز عده‌ای در پی اسلام بدون روحانیت بودند که برخی روشنفکران نیز این فکر را دامن می‌زدند.

وی افزود: درست است اسلام دین عمومی است اما رابطه همه قشرها با اسلام یکسان نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کار تخصصی و استنتاج در اصول اعتقادی به متکلم و مفسر نیاز دارد و کار کسی که اشتغالات دیگر دارد نیست.

لاریجانی افزود: تا وقتی که جریان مستحکم علمی و متخصص باشد جلوی انحرافات و التقاطات گرفته میشود.

وی گفت: قبل از انقلاب در هنگامه وزش باد مارکسیسم عده ای مانند منافقین و گروهک فرقان در پی تحریف اسلام به سمت مارکسیسم بودند.

لاریجانی با اشاره به تلاش منافقین و گروه فرقان در دانشگاه هایی مانند صنعتی شریف که درپی حذف روحانیت بودند گفت: امروز برخی افراد و جریانها مانند همان زمان قبل از انقلاب حالت فرقه ای می‌گیرند.

وی افزود: برخی حرف های سطحی و کم محتوا و برداشت های غلط از دین را می توانند برجسته کنند و عده ای هم در خارج آن را تئوریزه می کنند خطر بزرگی است.

مروج سکولاریسم در حال ناقص کردن تفکر اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مراجعه به متخصص دینی امری عقلی است ؟ گفت: در تفکر اسلامی همه با خداوند ارتباط مستقیم دارند و جریان‌های انحرافی که از جریان واتیکان اقتباس می‌کنند می‌خواهند با سوء استفاده از موضوع بسیار مهمی عبور کنند.

علی لاریجانی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب شبکه دو سیما که از مرکز قم پخش می شد افزود: همه کاسب ها هر چند که با عدد سر و کار دارند اما ریاضی دان نیستند.

وی گفت: اگر جریان متخصص را به هر دلیل کنار بزنند فضا باز میشود و هر کسی می‌تواند هر چیزی را به اسلام منصوب کند.

رئیس مجلس با اشاره به عرفان های قلابی و بدون عقبه گفت: برخی برداشت‌ها از مسائل اسلام جنبه روشنفکری و یا تجربی دارد که هر دو خطرناک است و این نگاه به دلیل مراجعه نکردن به متخصص دینی است.

لاریجانی با اشاره به اینکه هیچ نظامی بدون ایدئولوژی نیست گفت: چطور عده ای توقع داشتند که انقلاب اسلامی نباید با مفاهیم دینی اداره شود.

وی افزود: آنهایی که این حرف را می زنند می خواهند از چیزی تغافل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نظام های لیبرالیستی و مارکسیستی هم پایه های ایدئولوژیک دارند اما ریشه آن جای دیگر است که ایراد بسیار بزرگی بر آنهاست.

وی افزود: بر خلاف ایدئولوژی لیبرالیستی و مارکسیستی، تفکر اسلامی می خواهد بگوید عامل رستگاری انسان فرد و رابطه آن با خداوند است که یک بعد دیگر آن اجتماعی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: تئوری اسلامی شامل هر دو بعد فرد و اجتماع است.

لاریجانی، توسعه سکولاریسم را فکر وارداتی دانست و افزود: هر کس جدایی دین از سیاست را ترویج کند در حال ناقص کردن تفکر اسلامی است.

باید با تفکر اسلامی مدلی از توسعه طراحی و تئوریزه کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی، سفر مقام معظم رهبری به قم را یک سفر متعارف استانی ندانست و گفت: به دلیل اینکه استان قم در سابقه تاریخی خود رکن تفکر اصیل اسلامی و مرکز شیعه است و امروز هم مهمترین تفکر شیعی در قم است.

علی لاریجانی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما به اهمیت مراجع عظام و حوزه علمیه قم اشاره کرد و افزود: حرکت اصیل انقلاب از قم اغاز شد.

وی بااشاره به اینکه سفر رهبر معظم انقلاب به قم پیام های گسترده ای دارد اضافه کرد: حوزه قم و تفکر اسلامی نشان دهنده حرکت علمی و مشخص کننده نیازهای جامعه در حوزه کلامی، فقهی و تاریخی است که تحلیل های نو نیاز دارد.

وی مسئله الگوی توسعه ایرانی- اسلامی را یاداور شد و افزود: جای این الگو بسیار خالی است.

رئیس مجلس گفت: ما باید مشخص کنیم با تفکر اسلامی می‌خواهیم چه مدلی از توسعه را طراحی کنیم و بعد از 32 سال نیاز به تئوری سازی در این زمینه داریم.

لاریجانی افزود: در این عرصه به حضور فضلا و دانشمندان اسلامی نیاز داریم که مراکز متعدد پژوهشی در قم نیز می تواند حرف های نو در این زمینه بزنند.

وی گفت: دامنه این حرف ها که از حقوق بشر تا حقوق دریاهاست کاوش های جدیدی را می‌طلبد.

رئیس مجلس به ابعاد دیگری از اهمیت سفر مقام معظم رهبری به قم اشاره کرد و گفت: سیاستمداران وقتی ملاحظه می‌کنند رهبری کشوری اینگونه پیوند عاطفی با مردم دارد در محاسباتشان تجدید نظر می کنند هر چند به زبان نیاورند.

وی افزود: آنها دیگر نمی‌توانند با مردم ما گستاخانه برخورد کنند که این موضوع به منافع ملی کشور هم ربط دارد.

لاریجانی درباره شبهه افکنی برخی رسانه ها درباره اختلاف رهبری و علما و کمرنگی مرجعیت گفت: در این خصوص رویکرد متفاوت وجود دارد که هر دو شیطنت آمیز است.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: عده ای مطرح می‌کنند که به مراجع توجه دارند و عده‌ای هم می‌گویند که ولایت یک مرجع را قبول دارند و نیازی به مراجع دیگر نیست.

وی افزود: هر دو دروغ می‌گویند و آنها آدم های سطحی نیستند زیرا رابطه مرجعیت با ولی فقیه رابطه روشنی مانند رابطه درخت و میوه آن است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ولایت فقیه ثمره مرجعیت است اضافه کرد: مراجع تقلید احترام زیادی برای ولایت فقیه قائل هستند که این نظریه آبادی است و نسبت مراجع و ولایت فقیه عاطفی و دوستانه است.

وی افزود: تفکیک در این دو موضوع با اهداف دیگری صورت می‌گیرد و اگر کسی مرجعیت را تخریب می‌کند در اصل ولایت فقیه را تخریب می کند و برعکس.

سرمایه گذاری در قم با جمعیت این استان متناسب نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ولایت فقیه، مکتب امام راحل و منافع ملی عنصر وحدت است.

علی‌لاریجانی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: وحدت در کثرت و تعاطی فکری مانند بوستان‌های مختلف در درون بوستانی بزرگ معنا پیدا می‌کند.

وی گفت: عده‌ای درپی تخریب رابطه مردم با مسئولان هستند که قوای مختلف باید در ارتباطات درونی و در ارتباط با دیگر قوا به آن توجه کنند.

لاریجانی درباره حل مشکلات استان قم و تاکید مقام معظم رهبری در این باره گفت: قبل از انقلاب به آبادانی استان قم توجه نمی شد و دارای یک عقب افتادگی تاریخی است.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی به قم توجه شد و در سال‌های اخیر این استان رشد خوبی گرفت اما سرمایه گذاری همچنان با جمعیت این استان متناسب نیست همچنانی که در شان حوزه علمیه قم نیز نمی‌باشد.

لاریجانی گفت: باید به شهرسازی در قم توجه و گره های کور این شهر برطرف شود.

وی با اشاره به وضع نامناسب آب آشامیدنی استان قم، به دستور رهبر معظم انقلاب برای رفع این مشکل از چند سال پیش اشاره کرد و گفت: این پروژه آخرین مراحل کاری خود را پشت سر می گذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به صنعت فرش قم و اشتغال بسیاری در این صنعت نیز اشاره کرد و گفت: موضوع بیمه فرش بافان در مجلس حل شد و باید این صنعت صیانت شود و صادرات آن نیز مورد توجه قرار بگیرد.

لاریجانی توجه به شهرک‌های صنعتی قم را نیز یاداور شد و افزود: باید برای اشتغال، کشاورزی و دامپروری قم نیز فکری شود تا عقب افتادگی های تاریخی این استان جبران شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در قم منظومه کاملی بود که بحث تحریم ها، آبادانی، پیشرفت همراه با عدالت کشور را در بر می‌گرفت.

وی افزود: اگر کشور آباد باشد و مسائل معیشتی برطرف شود و تولید کشور نیز سرعت داشته باشد استقامت مردم نیز بیشتر می‌شود.

لاریجانی گفت: نباید مسائل داخلی و خارجی جدای از همدیگر در نظر گرفته شود و باید همه مسائل مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله وحدت کشور و انسجام هم بسیار مهم است و این موضوع نباید فقط زبانی باشد.

وی اضافه کرد: بدون محور، وحدت حاصل نمی شود و ولایت فقیه عامل پیوندها و سلائق مختلف و محور وحدت است.

کد خبر 118801
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز