پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش جدید در ژنتیک یائسگی زودرس ممکن است به ایجاد آزمایشی ساده منجر شود که می‌تواند به زنان امکان دهد تا زودتر درباره بچه‌دارشدن تصمیم بگیرند.

fertility

از هر 20 زن یک نفرشان پیش از 46 سالگی یائسه می‌شوند - و این یائسگی زودرس می‌تواند بر بخت باردار شدن از یک دهه قبل‌تر از این زمان اثر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی بوسیله دانشمندان دانشگاه اکستر و موسسه پژوهش سرطان در انگلیس نشان داد که ظاهرا چهار ژن در ترکیب با هم به طور قابل‌توجهی خطر یائسگی زودرس را بالا می‌برند.

یائسگی معمولا هنگامی رخ می‌دهد تعداد باقیمانده تخمک‌ها در تخمدان‌ها به پایین‌تر از حدود 1000 عدد می‌رسد. اما عواملی بر سرعت این روند اثر می‌گذارند،‌ کمتر شناخته‌ شده‌اند.

این پژوهش که نتایج آن در ژورنال Molecular Genetics منتشر شده است، 2000 زن را که دچار یائسگی زودرس شده بودند،‌مورد بررسی قرار داد. هنگامی که بیش از یکی از آن چهار ژن در DNA زن یافت می‌شد، اثر آنها در ایجاد یائسگی حتی بیشتر بود.

دکتر آنا موری، که سرپرست این پژوهش بوده است، درباره آن گفت: "تخمین زده می‌شود که توانایی زنان برای باروری به طور متوسط ده سال پیش از شروع یائسگی کاهش یابد."

"بنابراین فردی که با توجه وضعیت ژنتیکی‌اش قرار است یائسگی زودرس پیدا کند و بارداری‌اش را تا دهه 30 زندگیش به تاخیر می‌اندازد، با احتمال بیشتری دچار مشکلات باروروی می‌شود.

"این یافته‌ها اولین مرحله برای ایجاد آزمون‌‌های ژنتیکی نسبتا ارزان‌قیمت است که می‌توانند به زنانی که قرار است یائسگی زودرس داشته باشند، کمک کنند."

سوزان سینان، از شبکه ناباروری انگلیس، که از زنانی که در نتیجه یائسگی زودرس در سنین پایین حتی در دهه 20 زندگی نابارورمی‌شوند، حمایت می‌کند، از این یافته‌های جدید استقبال کرد.

او گفت: "هنوز در ابتدای راه هستیم، ما به هر پژوهشی که به زنان کمک کند تا برای آینده‌ باروری‌شان طرح‌ریزی کنند و درباره زودتر درباره بچه‌دار شدن تصمیم بگیرند، خوش‌آمد می‌گوییم."

کد خبر 118759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز