همشهری آنلاین: مطالعات جدید دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد سن یائسگی مادر می‌تواند میزان باروری دختر را پیش‌بینی کند

ارتباط بین سن یائسگی مادر و میزان باروری دختر

به گزارش ایسنا، دانشمندان با ارزیابی ذخیره تخمدان با دو روش مرسوم سطوح هورمون آنتی‌مولرین (AMH) و تعداد فولیکول آنترال (AFC) در دختران را با سن یائسگی مادران‌شان مقایسه کردند.

آنها دریافتند که سطوح AMH و AFC در دخترانی که مادران‌شان یائسگی زودرس را تجربه می‌کنند، در مقایسه با کسانی که مادران‌شان دیرتر یائسه می‌شوند سریع‌تر کاهش می‌یابد.

تعداد تخمک‌های باقی‌مانده در تخمدان زنان با کاهش توانایی آنها در آبستن شدن طبیعی مرتبط است زیرا تعداد و کیفیت تخمک‌ها با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد.

به گفته دکتر جن دبنتزن از دانشگاه کپنهاگ و رهبر ارشد این مطالعه، این نخستین تحقیقی است که نشان می‌دهد کاهش مرتبط با سن AMH و AFC بین دخترانی که مادران‌شان قبل از سن 45 سالگی یائسه می‌شوند و افرادی که مادران‌شان پس از سن 55 سالگی وارد یائسگی می‌شوند، متفاوت است.

یافته‌های جدید این ایده را که ذخیره تخمدان تحت تاثیر مولفه‌های ارثی است تایید می‌کنند، با این حال رسیدن به نتایج قطعی مستلزم مطالعات طولانی‌مدت است.

پژوهشگران حاضر در این پروژه با در نظر گرفتن نتایج تحقیقات قبلی مبنی بر فاصله زمانی 20 ساله بین نخستین کاهش در باروری و یائسگی، این فرضیه را ارائه دادند که مولفه‌های مادری نیز بر پتانسیل یک زن از لحاظ ذخیره تخمدان تاثیرگذار است.

آن‌ها 527 زن بین 20 تا 40 سال را که سن مادران‌شان در زمان یائسگی شناخته شده بود، مورد مطالعه قرار دادند.

این دانشمندان نمونه‌های موردی‌هایشان را به سه گروه تقسیم کردند: افرادی که مادرانشان یائسگی زودرس را تجربه کرده بودند (زودتر از 45 سال)، زنانی که مادرانشان در سن نرمال یائسه شده بودند (46-54 سال) و اشخاصی که مادران‌شان یائسگی دیررس را از سر گذرانده بودند (بالاتر از 55 سال).

آنها از سونوگرافی ترانس‌واژینال جهت شمارش تعداد فولیکول‌های آنترال موجود در تخمدان‌های این افراد استفاده کردند.

فولیکول‌ها خوشه‌های سلولی هستند که دارای تخمک نابالغ هستند. هر زن با حدود دو میلیون از این فولیکول‌ها متولد می‌شود اما فقط 400 فولیکول به اندازه کافی بالغ می‌شوند به طوری که بتوانند طی دوران باروری وی تخمک لازم برای بارور شدن را آزاد کنند.

در این پژوهش سطوح AMH از نمونه خون‌های نمونه‌موردی‌ها اندازه‌گیری شد و همچنین سابقه پزشکی از جمله عادات سیگار کشیدن در مادران و دختران‌شان و شاخص جرم مد نظر قرار گرفت.

نتایج نشان داد که سطوح متوسط AMH در گروه‌های زنانی که مادران‌شان یائسگی زودرس، نرمال و دیررس را تجربه کرده بودند سالانه به ترتیب 8.6 ، 6.8 و 4.2 درصد بودند. الگوی مشابهی نیز برای AFC یافت شد.

این امر فرضیه‌های مطرح شده این تیم علمی مبنی بر ارتباط بین سن یائسگی مادر و باروری دختر را تایید کرد.

کد خبر 190706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز