شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شهرهای مختلف فرانسه در حالی شاهد پنجمین روز اعتصاب و تظاهرات سراسری در اعتراض به طرح‌های صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش سن بازنشستگی دولت بود که اعتصاب پالایشگاه‌ها و صنعت انرژی، این کشور را با بحران سوخت رو‌به‌رو کرده‌است.

پمپ بنزین

 به گزارش خبرگزاری‌ها، اصلی‌ترین فرودگاه فرانسه به نام فرودگاه شارل دوگل فقط برای چند روز دیگر سوخت دارد و وزیر حمل‌ونقل فرانسه دیروز هشدار داد که ادامه اعتصاب‌ها برای فعالیت کشور خطرناک است. اتحادیه‌های کارگری فرانسه اعلام کردند که بزرگ‌ترین اعتصاب و اعتراض روزهای اخیر تازه از امروز آغاز می‌شود. دیروز هزاران دانشجو به صف معترضین پیوستند. به گفته اتحادیه‌های کارگری بیش از 200 مورد تظاهرات اعتراض‌آمیز در شهرهای مختلف فرانسه برگزار خواهد شد.

منابع خبری در صنعت حمل‌ونقل و سوخت فرانسه گفته‌اند، ذخایر سوخت فرودگاه‌ها تنها تا روز دوشنبه دوام می‌آورد. هر12پالایشگاه فرانسه در اثر اعتصاب روزهای اخیر تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده‌اند. این اعتصاب‌های گسترده و کم‌سابقه در فرانسه در اعتراض به طرح نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور برای افزایش سن بازنشستگی از 60 به 62 سال صورت می‌گیرد.

براساس طرح دولت که در چارچوب برنامه‌های صرفه‌جویی اقتصادی صورت می‌گیرد، سن بازنشستگی برای دریافت حقوق کامل بازنشستگی از 65 سال به 67 سال افزایش خواهد یافت. مجلس نمایندگان فرانسه به این طرح رای داده و قرار است سنا هم این هفته درباره آن رای‌گیری کند. دولت می‌گوید این تنها راه برای مقابله با کسری بودجه 32 میلیارد یورویی تامین اجتماعی و نظام بازنشستگی کشور است. این کسری تا سال 2020 به 50میلیارد یورو می‌رسد.

هفته گذشته بیش از یک‌میلیون نفر از مردم فرانسه در اعتراض به این طرح به خیابان‌ها رفتند. این اعتصاب ابتدا با حضور کارگران و کارمندان آغاز شد اما اکنون همه اقشار جامعه فرانسه از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان هم به آن پیوسته‌اند.

کد خبر 118544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز