گروه ادب و هنر - احمد افشار: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان در هفته دفاع مقدس در سالن فرهنگی سیدالشهدا برگزار شد.

هنرهای تجسمی جشنواره

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از هنرمندان برگزار شد، از نفرات برتر رشته‌های هنری تجلیل به عمل آمد.
عباس خامه‌یار، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با همشهری درخصوص اهداف اینگونه جشنواره‌ها گفت: ما دنبال بهانه‌هایی هستیم تا به‌مناسبت‌های مختلف بتوانیم یک نوع همکاری و تعاون و تعاملی را با مجموعه هنرمندان کشورمان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با استفاده از زبان هنر که گویاترین و ماندگارترین زبان برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است جهت انعکاس جلوه‌های ایثار و شهادت داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه این جشنواره با استقبال کم‌نظیری از سوی قشرهای مختلف مردم و مجموعه دانشجویان و هنرمندان مواجه شد و نشان داد که تعامل خیلی خوبی‌ بین نسل جوان هنرمند ما به‌خصوص دبیران هر بخش که به‌صورت مستمر با دانشجویان هنرمند در ارتباط بوده‌اند با این مقوله برقرار شده است.

خامه یار درباره تداوم برگزاری جشنواره هنری از سوی بنیادشهید اظهار داشت: ما تنها به هنرهای تجسمی اکتفا نمی‌کنیم و در رابطه با فیلم، تئاتر، موسیقی مقاومت و همه عرصه‌های فرهنگی، اینگونه کارها را تداوم خواهیم داد.

همچنین حبیب صادقی، دبیر جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان با اشاره به اینکه ‌هنرمندان ایرانی در مسیر تاریخ، پیام ملکوتی قرآن و پیامبر را روایت کرده‌اند، گفت: پرداختن به هنر ولایتمدار دفاع مقدس با موضوع شهدا، جانبازان و آزادگان ضرورتی است که باید با کار تحقیقی بیشتر دنبال شود و برگزاری نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان گامی مقدماتی بود که سال آینده با برگزاری جشنواره بین‌المللی هنر مقاومت ادامه می‌یابد.

طاهر شیخ‌الحکما دبیر بخش حجم و مجسمه‌سازی‌ نیز در حاشیه این مراسم گفت: کار ما در این بخش 3مرحله‌ای بود؛ یکی گرفتن سفارش، دیگری دعوت از هنرمندان و یک بخش هم مسابقه که خوشبختانه با کارهای باکیفیت و موضوعی مواجه شدیم. استقبال هم خیلی خوب بود.وی درخصوص کیفیت آثار ارائه‌شده افزود: ما آثاری داشتیم که از حداقل مصالح و مواد در آنها استفاده شده بود ولی بیان بسیار خوبی داشتند.

شیخ‌الحکما اظهار امیدواری کرد که این روند به‌گونه‌ای ادامه پیدا کند تا بتوان در آینده با مشارکت عموم مجسمه‌سازها و با کیفیت بیشتری در جهتارج نهادن به فداکاری‌های آزادگان و جانبازان یک قدم کوچک‌ برداشت.همچنین مجتبی آقایی دبیر بخش عکس جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان گفت: ما در بخش عکاسی با توجه به اینکه 20 سال از ورود آزادگان گذشته بود و تابه‌حال یک مجموعه هماهنگی در رابطه با عکس ارائه نشده بود ترجیح دادیم تا به‌صورت غیررقابتی،عکاسانی را که از حوزه‌های مختلف ورود آزادگان به میهن را عکاسی کرده‌اند گرد هم بیاوریم که خوشبختانه تعداد 160 اثر از 25 عکاس را توانستیم در این مجموعه انتخاب کنیم و به نمایش بگذاریم.

برای این جشنواره قریب به 6‌ هزار اثر جمع‌آوری شد که در نهایت می‌توانم ادعا کنم که مجموعه‌ای که به نمایش در آمده در حوزه عکاسی مجموعه‌ای بی‌نظیر است که تا به‌حال بدین صورت ارائه نشده بود. در این مراسم بیانیه هیات داوران قرائت شدو سپس از نفرات برتر و برگزیدگان ویژه بخش‌های شش گانه این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 117157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز