چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان، همزمان با سالروز ورود تاریخی آزادگان به کشور گشایش یافت.

هنرهای تجسمی

در مراسم افتتاحیه این جشنواره، ‌ رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار همشهری گفت: هدف از برگزاری اینگونه جشنواره‌ها به نوعی به تصویر کشیدن هنرمندی مجموعه ایثارگران در موضوعات متنوع در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است که در این مرحله آثار هنری آزادگان سرافراز در قالب هنرهای تجسمی به نمایش در آمده و به‌نظرم راهکار مناسبی است برای ارتباط با هنرمندان کشور و آحاد مردم و ما باید به هر نحوی آثار عزیزان ایثارگر را برای انتقال به نسل‌های آینده ثبت و ضبط و نگهداری کنیم.

مسعود زریبافان درخصوص زمان تعیین شده برای بازدید از جشنواره گفت: البته می‌توانست زمان بازدید بعد از افطار هم باشد و من خیلی دخالت نداشتم و ترتیبات و چگونگی برگزاری توسط دبیرخانه جشنواره با لحاظ نمودن تمامی جوانب بوده است و در مراسم افتتاحیه باور نمی‌کردم که در این ساعت از روز ماه مبارک رمضان عزیزان هنرمند و مردم عادی به این وسعت از جشنواره استقبال نمایند.

‌عباس خامه‌یار معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید نیزگفت: این جشنواره به‌عنوان گسترده‌ترین عرصه حضور هنرمندان در ساخت مفهوم، اندیشه و زیبایی‌شناسی ارزش‌های متعالی آزادگی و آزادگان بوده و یکی از اصلی‌ترین اجزای فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس تاکنون نیز محسوب می‌شود که به‌صورت منسجم با موضوع «آزادگان» تدارک دیده شده است و امسال به‌عنوان نخستین دوره با موضوع آزادگان برگزار می‌شود و در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، گرچه ممکن است در قالب دوسالانه باشد.

خامه‌یارضمن تاکید بر اینکه بیشتر به‌دنبال مناسبت‌ها هستیم تصریح کرد: برای مثال سال گذشته جشنواره فجرآفرینان را با موضوع سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار کردیم و قصد داریم مفاهیم جانبازان، آزادگان و شهدا را در این جشنواره‌ها برجسته کنیم.

وی افزود: تمامی آثار حول محور آزادگان، ارزش‌ها و فضیلت‌های دوران استقامت، خلاقیت‌ها و قابلیت‌های تحقق یافته در اسارت، تجلیات فرهنگ اسارت و مقاومت در بیان هنرهای تجسمی با گرایش‌های گوناگون و در قالب‌های متفاوت پدید آمده و در 6 بخش نقاشی، پوستر، تصویرسازی، حجم، عکس، هنر جدید، ویدئوآرت و هنر مفهومی برگزارشده است.

معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید درباره بهره‌گیری از آثاری که به جشنواره عرضه شده است گفت: بنیاد شهید 23 موزه در سراسر کشور دارد و آثار فاخر و حجمی را به موزه‌ها منتقل می‌کنیم. به علاوه موزه مرکزی شهدا هم محل نگهداری آثار فاخری در این زمینه است. آثار غیرحجمی هم به‌صورت آلبوم چاپ و منتشر خواهند شد تا به‌عنوان اسناد آثار دفاع مقدس محفوظ بماند.

وی افزود: با تشکیل دبیرخانه در گنجینه آثار شهدا، برای هر بخش نیز داور مخصوص به آن بخش تعیین شد که نهایتا در بخش نقاشی 171 اثر از 70 هنرمند، پوستر 105 اثر از 59 هنرمند، تصویرسازی 79 اثر از 48 هنرمند، حجم 49 اثر از 25 هنرمند، عکس 160 اثر از 70 هنرمند و هنرجدید، مفهومی و ویدئو آرت 30 اثر از 30 هنرمند براساس معیارهای حرفه‌ای و کارشناسی انتخاب و به جشنواره راه یافتند.

گفتنی است این جشنواره در محل مؤسسه فرهنگی هنری صبا در نگارخانه‌های خیال، آینه و خیال شرقی این مجموعه برگزار ‌شده و تا 31 شهریور‌ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 9صبح الی17 بعد از ظهر برای بازدید به مؤسسه فرهنگی، هنری صبا مراجعه نمایند.

کد خبر 114234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز