دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: نمایشگاه هنرهای تجسمی آزادگان تا3 مهر ماه در موزه صبا ادامه دارد.

art

اولین نمایشگاه هنرهای تجسمی آزادگان در 6 بخش گرافیک، نقاشی، حجم، عکاسی، پوستر و هنرجدید در حالی به روزهای پایانی خود در مرکز فرهنگی و هنری صبا در میدان فلسطین نزدیک می‌شود‌ که حضور جوانان خلاق و هنرمند سرزمین ایران اسلامی در طول برگزاری این جشنواره چشمگیر است.

حضور استادان هنرمند خلاق در کنار 3 نسل از هنرمندان پویا و پرنشاط، فضایی را فراهم ساخته که فرهنگ و هنر ایران در تمامی عرصه‌ها بتواند جلوه‌ای از فداکاری‌های آزادگان را به نمایش بگذارد و این از نکات قابل توجه این نمایشگاه است.

دکتر حبیب‌الله صادقی دبیرکل نمایشگاه هنرهای تجسمی آزادگان که به‌عنوان یک هنرمند نقاش، درتابلوهایش مظلومیت آزادگان سرافراز را با خلاقیت خاصی به تصویر کشیده است به همشهری گفت: موضوعات ارزشی که روح فداکاری و روح ایثار و عزت‌خواهی فرزندان این سرزمین را روایت ‌کند هیچ‌وقت پوشیده نمی‌ماند و به همین خاطر این دغدغه جدی جامعه روشنفکری و هنرمندان کشور است که به سراغ موضوعات ارزشی می‌آیند و جلوه‌ها و گوشه‌هایی از این روایت‌ها را تصویر می‌کنند.

وی درخصوص میزان استقبال از نمایشگاه نیز گفت: با توجه به اینکه تبلیغات خیلی وسیعی هم صورت نگرفته و برگزاری نمایشگاه با ماه مبارک رمضان مصادف شده بود ولی بازدیدکنندگان از این نمایشگاه تعداد قابل توجهی بودند؛ به‌گونه‌ای که دست‌اندرکاران مرکز فرهنگی و هنری صبا در آمارهایشان خوشبختانه این نمایشگاه را جزو معدود نمایشگاه‌های پر بیننده اعلام کرده‌اند. وی افزود: اگر این نمایشگاه در مهر یا آبان برگزار می‌شد به‌دلیل اینکه دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز آموزشی، بازبودند قطعا مراجعین بیشتری داشتیم.

صادقی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه حاصل یکسال کار پژوهشی بوده است گفت: متأسفانه تاکنون درخصوص موضوع آزادگان آثاری که منتشر شده بود صرفا درحد بازگشت آزادگان بوده که لحظات خیلی اجمالی و خیلی کلی از آن دوران را روایت می‌کند ولی وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم یک بخش جدی از موضوع فداکاری و ایثار و مقاومت در چهره‌های آزادگان فداکار است که معصوم و مظلوم در فضاهای زندان‌های بعثی حرف‌های ناگفته زیادی داشته‌اند که با نمایش این آثار خواستیم به آنها بپردازیم.

صادقی در باره آینده هنرهای تجسمی دفاع مقدس می‌گوید: دهه اول و دوم شاید صرفا معرفی بلافاصله شرایط آن دوران بود چون مسائل به‌گونه‌ای سریع اتفاق می‌افتاد که هنرمند سعی می‌کرد یک مقدار ثبت خاطرات‌کند. ضمن اینکه تجربه‌های تاریخی مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم در کشور ما اتفاق نیفتاده بود.

به هرحال نسل دوم و سوم با تمام توان آمده و مسائل اجتماعی را دارد می‌بیند و یاران و شاگردان و همراهان بیشتری کنار هم جمع شده‌اند و فکر می‌کنم که هنر اجتماعی ما با هنر انقلاب اسلامی یک جوری ممزوج است و هنر دینی و معنوی ما یک جوری همذات‌پندارند و مردم هم علاقه‌مند به ارزش‌های آفریده شده توسط جامعه هنرمندان هستند و من به آینده هنرهای تجسمی دفاع مقدس بسیار خوشبین هستم.

دبیر نمایشگاه هنرهای تجسمی آزادگان درخصوص مراسم اختتامیه گفت: داوری آثار به اتمام رسیده و ما در نظر داشتیم مراسم اختتامیه در سالن 250 نفری که در خود مرکز فرهنگی و هنری صبا هست برگزار شود، اما خود عزیزان آزاده اصرار داشتند گروه‌های مخاطب بیشتری در مراسم اختتامیه حضور یابند لذا روز چهارم مهرماه ساعت 16 این مراسم در سالن سید‌الشهدا در میدان هفت تیر با اعلام اسامی برگزیدگان، برگزار خواهد شد.

کد خبر 116523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز