گروه ادب و هنر- احمد افشار: «باغ گل و پرندگان» عنوان هجدهمین نمایشگاه انفرادی سینایی است با 17 تابلو از مجموعه « گل و مرغ» که در 2 سال اخیر خلق کرده و تا به حال در ایران به نمایش گذاشته نشده‌است.

bagh

این تابلوها را یک اثر هنر مفهومی که «باغ پرنده‌ها» نام دارد همراهی می‌کند. گیزلا وارگا سینایی، نقاش مجارستانی که 32سال ا‌ست در ایران زندگی می‌کند، در نقاشی‌های اخیرش با موضوع گل و مرغ، کلاغ را جایگزین بلبل کرده است. انگار نقاش‌ها نوع نگاهشان کمی عجیب و غریب است، چگونه می‌توان کلاغ را به‌جای بلبل دید؟

سینایی در پاسخ این پرسش می‌گوید: جایگزینی کلاغ به جای بلبل بهانه‌ای بود تا حرف‌های معاصر را بزنم. گل و مرغ برای من تعبیری از بهشت است.گل و مرغ‌ها آنقدر برایم زیبا و جذاب بودند که گاهی زیبایی آنها برایم زیادی به‌نظر می‌آمد ولی همین زیبایی برایم بهانه‌ای شد تا آثارم را به این موضوع اختصاص دهم اما تصمیم گرفتم به جای بلبل، از کلاغ استفاده کنم چون کلاغ‌ها آنقدرها هم که فکر می‌کنید، بد نیستند.

از کلاغ و مرغ و بلبل بگذریم، تیغه خنجرها و چاقوها در این نمایشگاه چه‌کار دارند ؟ برای اینکه نشان دهم خود ما هستیم که طبیعت و گل و مرغ را که نشانی از بهشت هستند، خراب می‌کنیم، گل و مرغ‌ها را روی تیغه‌ خنجرها نقاشی کردم. وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم دسته‌ چاقوها یا خنجرها خیلی زیبا، با طلا و گل و مرغ کار شده است. همیشه با خودم می‌گفتم این وسیله‌ها برای کشتن آدم‌ها بوده است پس چرا این‌همه دسته‌های آنها را زیبا می‌ساختند.

کنجکاوی خبرنگاران به سینایی این فرصت را داد تا از ویژگی کارهایش از 43 سال قبل بگوید: انگار رنگ و بوی این مملکت و جریان زندگی را در اطرافم می‌دیدم. به همین دلیل تصمیم گرفتم هر آنچه می‌بینم مثل کله‌پ‍زها، فرش فروش‌ها، کفاش‌ها و... را هم نقاشی کنم، چون وقتی شما وارد کشوری می‌شوید که هنوز برایتان غریب است، ظاهر آدم‌ها و هر چیز دیگری تحت‌تأثیرتان قرار می‌دهد.

سینایی از موقعیت نقاشان جوان ایرانی هم گفت: نقاشان ایران نسبت به موقعیت نقاشان اروپایی جایگاه بهتری دارند چون حرف‌های زیادی برای گفتن دارند منتها نقاشان جوان ایرانی فکر می‌کنند یک روزه می‌توانند نقاش بشوند و حوصله ریاضت کشیدن ندارند.

کد خبر 123042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز