برای ارزش‌یابی سلامت مدرسه‌ها، مرکز رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، با همکاری شهرداری تهران شناسنامه سلامت ارائه می‌دهد.

دوچرخه 570

دکتر مهر انگیز توتونچی، مدیر مرکز رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی، واحد علوم پزشکی ایران به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:« کارشناسان این مرکز با مراجعه به مدرسه‌ها شرایط بهداشتی و سلامت دانش‌آموزان و مدرسه را ارزیابی می‌کنند و یک شناسنامه سلامت در اختیار مدرسه‌ها قرار می‌گیرد.»

این پزشک می‌گوید:«کودکان از 6سالگی که شروع روند یادگیری است به مدرسه می روند و 18سالگی از مدرسه بیرون می‌آیند که بالغ شده‌‌اند. در مدرسه‌ها الگوهای تغذیه و رفتاری آنها شکل می‌گیرد. بنابر این مدرسه می‌تواند نقش مهمی در سلامت آنها داشته باشد.»

او به این سؤال که « هم اکنون دانش آموزان ما از نظر سلامت در چه وضعیتی هستند؟» این‌طور پاسخ می‌دهد:« انحراف ستون فقرات از مشکلات عمده دانش آموزان ایرانی است. که بخش عمده آن استفاده نامناسب از کیف ، وزن آن و کم تحرکی است.»

مدیر مرکز رشد و سلامت کودک ادامه می‌دهد:
« موقع خرید مدرسه یادمان باشد کیف‌هایی بخریم که بند پهن دو طرفه‌ای داشته باشند. کیف‌ها و کوله هایی با یک بند فشار را به یک سوی ستون فقرات وارد می‌کنند. بهتر است وزن کیف در دو سمت شانه‌ها تقسیم شود. اگر کوله‌ها بند کمری هم داشته باشد، خیلی بهتر است.»

دکتر توتونچی به کفش‌ها و نقش آنها در سلامتی بدن اشاره می‌کند و می‌گوید:«کفش‌ها باید استاندارد و طبی و بدون پاشنه باشند. دانش آموزانی که کف پای صافی دارند باید از کفش مناسب استفاده کنند؛ چون عوارض مختلفی در آینده برای آنها خواهد داشت.»

این کارشناس می‌گوید:«اگر کف کفش‌ها را ببینید، در بعضی از آنها یک سوی کفش دچار خوردگی است که این نشان می‌دهد که آن فرد عضلات یک سوی پایش ضعیف است و با ورزش می شود آن را برطرف کرد.»

دکتر توتونچی می‌گوید:
« یکی از عوامل مهم سلامتی در دانش‌آموزان ورزش است. نقش ورزش در رشد و سلامت بی نظیر است و مدرسه ها باید به این موضوع توجه کنند. تحرک بچه‌ها و ورزش باعث سلامت و نشاط آنها می‌شود و رشد استخوانی را در آنها افزایش می‌دهد و سبب بلندقد شدن آنها می‌شود. او به خوردن صبحانه اشاره می‌کند و می‌گوید:
« صبحانه، با ارزش‌ترین وعده غذایی است که باعث افزایش انرژی و فراگیری در نوجوانان خواهد شد.خوردن کیک یا چیزهای شیرین ، شیرهای مزه‌دار و شیرکاکائو مناسب نیست. بهتر است نوجوانان و کودکان از شیر ساده استفاده کنند.»

این پزشک به میان وعده ها در مدرسه ها اشاره می‌کند و می‌گوید:«بهتر است از آجیل و برگه‌ها یا خرما و انجیر خشک به جای چیپس و پفک استفاده شود. خوردن پسته و بادام و گردو و بیسکوئیت های سبوس دار ساده هم توصیه می‌شود.»

مدیر مرکز رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی، واحد علوم پزشکی ایران می‌افزاید:«عدم بهداشت در مدرسه‌ها باعث شیوع انگل و شپش ‌می‌شود وحمام کردن و رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است.»

توتونچی می‌گوید:«انتخاب تغذیه و میان وعده‌های مناسب باعث می‌شود کودکان و نوجوانان از بیماری‌های سرطان، دیابت و فشار خون آسوده شوند. بهتر است آنها مدام معاینه شوند. هم اکنون منطقه‌های 7و 8 شهرداری با این مرکز همکاری می‌کنند. منطقه‌های 3و 4 هم اعلام آمادگی کرده‌اند.»

کد خبر 116162
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز