همشهری آنلاین: این کامپیوتر مانند آی‌پد به نظر می‌رسد، فقط قیمت آن یک چهاردهم آی‌پد است.

copmuter

به گزارش آسوشیتدپرس‌ هند نمونه اولیه این کامپیوتر لوحی با صفحه لمسی برای دانشجویان ساخته شده است، و امید بر این است که تا سال 2011 به تولید انبوه آن برسد.

اگر دولت هند بتواند تولیدکننده پیدا کند، این کامپیوتر بر اساس سیستم لینوکس آخرین مورد در رشته‌ای از ابداعات با عنوان "ارزانترین‌‌های جهان" در این کشور است به هدف گرفتن بازارهای خارجی است. از جمله این ابداعات اتومبیل کوچک "نانو" به قیمت 2127 دلار، تصفیه کننده آب 16 دلاری و جراحی قلب باز 2000 دلاری است.

این کامپیوتر لوحی می‌تواند برای کارکردهای مانند پردازش کلمات، جستجو در اینترنت، و کنفرانس ویدئویی مورد استفاده قرار گیرد. این کامپیوتر یک گزینه انرژی خورشیدی نیز دارد- که برای مناطق فقیرنشین دچار کمبود انرژی در هند مهم است- اما برای برخورداری از این گزینه هزینه اضافی باید پرداخت شود.

وزیر توسعه منابع انسانی، کاپیل سیبال، در هنگام رونمایی از این کامپیوتر گفت:‌"این پاسخ ما به کامپیوتر 100 دلاری MIT است."

نیکولاس نگروپونته؛ یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه رسانه‌ در انستیتو تکنولوِژی ماساچوست در سال 2005 نمونه‌ای اولیه از یک لپ‌تاپ 100 دلاری برای کودکان و جهان در حال توسعه را ارائه کرد. هند این کامپیوتر را به علت گرانی بیش از حد رد کرد و تلاشی چندساله را آغاز کرد تا گزینه ارزان‌تر خودش را ایجاد کند.

لپ‌تاپ نگروپونته نهایتا به قیمت 200 دلار رسید، اما در ماه مه انجمن غیرانتفاعی مسئول آن، اعلام کرد قصد دارد یک کامپیوتر لوحی پایه‌ای به قیمت 99 دلار بسازد.

 سیبال پس از آنکه پاسخی گرمی از بخش خصوصی دریافت نکرد،‌به دانشجویان و استادان دانشگاه‌های نخبه فنی روی آورد تا کامپیوتر لوحی به قیمت 35 دلار بسازند. او امیدوار است نهایتا قیمت این کامپیوتر را تا 10 دلار پایین بیاورد.

کد خبر 112206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز